• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۶:۰۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1400020704350
  • خبرنگار : 71567

/گفت و گوی ایسنا با رئیس دانشگاه علمی کاربردی - بخش اول/

دکتر امید: پنج برنامه مهم و پر چالش دانشگاه به نتیجه صددرصدی رسیدند

دکتر امید: پنج برنامه مهم و پر چالش دانشگاه به نتیجه صددرصدی رسیدند

آموزش عالی ایران در دو دهه گذشته با چالش ها و مشکلات متعددی رو به رو بوده است. گسترش کمی دانشگاه‌ها، کثرت مؤسسات آموزشی متنوع، افزایش تعداد دانشجویان و گاه وجود تعداد زیادی دانش آموخته بیکار از جمله چالش‌هایی هستند که نظام آموزش عالی ایران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش ایسنا، این مساله از یک سو و از سویی گسترش کمی نظام آموزش عالی، بدون توجه به ظرفیت‌های موجود و توان بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، نیز بعضاً کاهش کیفیت نظام آموزش عالی را نیز به دنبال  داشته است. بر این اساس نمی‌توان گسترش کمی، ازدیاد دانشجویان و دانش آموختگان را دلیلی بر وجود کیفیت مطلوب دانست. این چالش‌ها ضرورت مسئولیت‌پذیری و پاسخ گویی را در نظام آموزش عالی ایران بیشتر کرده و نظام دانشگاهی را وادار به بازاندیشی در ساختار، رسالت، اهدا، کارکردها و فرآیندهای خود کرده است. به همین جهت طی سال‌های اخیر مسئولان آموزش عالی در تلاش هستند که با اجرای برنامه‌های کیفی گرایانه نظیر ساماندهی مراکز دانشگاهی، ماموریت مدار کردن دانشگاه ها، آمایش سرزمینی و اتخاذ شرایط علمی در استخدام هیات علمی تحولی اساسی در دانشگاه ها و کیفیت آموزش عالی ایجاد کند بر این اساس دانشگاه علمی کاربردی به عنوان یکی از زیرنظام های آموزش عالی از ۵ سال پیش همزمان با آغاز برنامه های تحولی وزارت علوم طرح های را به همین منظور تدوین و اجرایی کرده است که در خصوص نتیجه اجرای این طرح ها و برنامه‌های دانشگاه در روزهای شیوع و اوج کرونا سرویس دانشگاهی ایسنا، با دکتر امید رییس این دانشگاه گفت و گوی تفصیلی انجام داده که بخش اول این مصاحبه در ذیل می‌آید:

 دکتر محمد حسین امید در گفت و گو با ایسنا به تشریح اقدامات انجام شده و برنامه های آتی دانشگاه علمی کاربردی در دوران شیوع کرونا ویروس پرداخت و گفت: با توجه به اینکه دانشگاه علمی کاربردی متولی یک سری مراکز آموش عالی در کشور است که هیچ کدام از این مراکز برای ادامه حیات خود نیاز به منابع مالی و کمکی دولت ندارند و حتی کاهش جمعیت دانشجویی در کشور که یک موضوع عمومی بود و شیوع کرونا نیز این موضوع را تشدید کرد به همه مراکز از نظر مالی فشار وارد کرد، اما با این وجود نسبت به بقیه وضعیت بهتری از نظر جذب دانشجو داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی در مقایسه با دانشگاه های دیگر طی سه سال اخیر رشد دانشجوی بیشتری داشته است اما وقتی در مجموع میزان دانشجو کاهش پیدا کند این مراکز نیز با چالش اقتصادی مواجه خواهند شد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی به پنج هدف مهم این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ما از سال ۹۵، پنج هدف مهم در دانشگاه داشتیم که تمامی این اهداف محقق شده است. اگرچه در اجرای هر پنج هدف دشواری و چالش هایی داشتیم. چرا که طرف ما در اجرای این اهداف، ذینفع بودند اما با این وجود توانستیم به برنامه خود دست یابیم.

ساماندهی انتخاب روسای مراکز

دکتر امید از ساماندهی انتخاب روسای مراکز علمی کاربردی به عنوان یک عملکرد مهم این دانشگاه یاد کرد و گفت: در گذشته روسای این مراکز بدون ضابطه و یا قاعده ای مسئولیت داشتند و حتی برخی مادام العمر و یا طولانی مدت مسئولیت داشتند. اما در حال حاضر این موضوع چارچوب خاص خود را پیدا کرده است و رئیس یک مرکز حداکثر در دو دوره چهار ساله می تواند در مسئولیت خود باقی بماند و باید شرایط علمی لازم را دارا باشد و به تایید مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم برسد. این در حالیست که در ابتدای سال ۹۵ کمتر از ۱۰ درصد مسئولین ما این ویژگی ها را داشتند اما این رقم در حال حاضر به ۶۰ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: در ساماندهی وضعیت روسای مراکز چالشی که داشتیم این بود که برخی معتقد بودند چون مراکز آنها خصوصی است؛ بنابراین خود شخصا و یا راسا می توانند در نحوه اداره آن نیز تصمیم گیری کنند. گاهی مشاهده می شد که خانوادگی مرکز را اداره می کردند که امروز چنین چیزی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی به تدوین اساسنامه مراکز این دانشگاه اشاره کرد و گفت: قبلا هیچ کدام از مراکز ما شخصیت حقوقی و قانونی نداشتند و یک مجوزی برای جذب دانشجو دریافت کرده بودند که این مجوز مدام تمدید می شد. اما برای اینکه این مراکز شخصیت حقوقی داشته باشند اساسنامه ای را برای اینها تدوین کردیم و مراکز علمی کاربردی ملزم به تبعیت از اساسنامه خود شدند.

تدوین اساسنامه

دکتر امید خاطرنشان کرد: در تدوین اساسنامه مراکز دانشگاه علمی کاربردی با چالش مواجه شدیم چرا که بسیاری از این مراکز نمی خواستند زیر بار اساسنامه بروند و در یک سال اول اجرای این برنامه همه مراکز مقاومت کردند. اما در حال حاضر همه مراکز علمی کاربردی که شرایط اساسنامه را داشتند و ما موافق بودیم صاحب اساسنامه شدند و ممکن است در مجموع کمتر از پنج درصد مراکز ما بنا به دلایلی این اساسنامه را ندارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف مدرسین این دانشگاه از دیگر برنامه های ما بود که بر اساس آن مدرسین این دانشگاه باید شرایط یک استاد دانشگاه را داشته باشند. اگرچه لازم نیست حتما مدرک تحصیلی آنها دکتری باشد چرا که برخی از مدرسین ما آموزشی و برخی نیز تجربی هستند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه ما در سال ۹۵ کدهای مدرسی داشتیم که حتی پنج درصد آنها نیز ارزیابی نشده بودند، تاکید کرد: طی اعلام فراخوانی همه مدرسین ملزم به شرکت در آن شدند و مورد ارزیابی علمی قرار گرفتند که در نهایت از ۹۳ هزار کد مدرسی که ما در سال ۹۵ داشتیم ۲۵ هزار نفر از آنها شرایط تداوم کار با دانشگاه را داشتند و صاحب کد شدند و حداقل تمامی این افراد مدرک کارشناسی ارشد را دارند.

وی همچنین بر اهمیت آموزش های مهارتی در قانون برنامه ششم،اظهار کرد: توسعه آموزش های مهارتی و افزایش مهارت و تخصص نیروی کار وظیفه ای است که طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور بر عهده این دانشگاه قرار داده شده است و تمام ارکان کشور اعم از دولت و مجلس باید در راستای تحقق این مأموریت و تقویت و توسعه آموزش های مهارتی در کشور به دانشگاه جامع علمی کاربردی کمک و حمایت کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در ادامه گفت: طبق طرح ساماندهی آموزش عالی کشور حداقل ۳۰ درصد از جمعیت دانشجویان کشور باید تحت آموزش های مهارتی قرار گیرند. اما در حال حاضر میزان دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های مهارتی کشور خیلی کمتر از این است و ما از برنامه عقب هستیم.

 وی افزود: تمامی اقدامات و برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال های اخیر در راستای کیفیت افزایی و مأموریت گرایی بوده است که مخاطراتی نیز داشته است ولی خوشبختانه این دانشگاه امروز به جایگاه با ثباتی رسیده است.

ارزیابی مدرسان

به گفته وی، بحث ارزیابی مدرسین یکی از برنامه های چالشی دانشگاه علمی کاربردی بود و حتی این موضوع تا تابستان سال گذشته نیز ادامه داشت اما امروزه چیزی به نام مدرسین ارزیابی نشده نداریم و از سال ۹۵ نیز هر ساله فراخوان می دهیم و مدرسین جدید جذب می کنیم.

وی از سامانه ای شدن ثبت نام در فراخوان جذب مدرسین علمی کاربردی خبر داد و گفت: این سامانه باعث شد که کمتر از چهار و یا سه ماه نتایج آن را اعلام خواهیم کرد. یعنی فراخوان در مرداد ماه اعلام می شود و نتایج تا اواخر پاییز اعلام خواهد شد.

فراخوان جذب

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: ما طی چهار سال ضمن ارزیابی مدرسین سابق حدود ۱۰۰ هزار نفر در فراخوان های جدید ثبت نام کردند که ۱۰ هزار نفر آنها جذب شدند که با احتساب ۲۵ هزار مدرس سابق در حال حاضر ۳۵ هزار مدرس در دانشگاه علمی کاربردی داریم که دارای صلاحیت مدرسی هستند.

دکتر امید، ماموریت مدار کردن مراکز علمی کاربردی را از دیگر اقدامات پر چالش این دانشگاه دانست و گفت: در گذشته هر مرکزی در هر رشته ای که متقاضی داشت با اصرار خود مجوز جذب دانشجو را دریافت می کرد و این امر باعث شده بود ۱۴ هزار کد رشته در دانشگاه علمی کاربردی وجود داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر تکلیف مراکز علمی کاربردی در پذیرش دانشجو مشخص است و فقط ۱۵ درصد آنها اجازه دارند خارج از ماموریت خود آن هم در رشته های مرتبط و ماموریت های نزدیک به خود دانشجو بگیرند.

ماموریت مدار کردن مراکز

دکتر امید تاکید کرد: ماموریت های واحدهای علمی کاربردی بر اساس خوشه های شغلی تعریف شده و مراکز ملزم به فعالیت در آن خوشه ها قرار گرفتند و حتی نهادهای عمومی نظیر شهرداری نیز مجبور به پیروی از این برنامه شدند. این در حالیست که در گذشته در هر رشته ای که تمایل داشتند جذب دانشجو می کردند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ساماندهی مراکز علمی کاربردی امر بسیار پرچالشی بود که به نتیجه رسید، گفت: خوشبختانه هیچ برنامه تدوین شده در دانشگاه علمی کاربردی نداریم که اجرای آن ناتمام مانده باشد و یا موانع و چالش هایی مانع اجرای این برنامه ها شود.

وی از ایجاد ۱۰۰ مرکز نوآوری در مراکز این دانشگاه خبر داد و گفت: این شرکت‌ها متشکل از دانشجویان خلاق دانشگاه هستند که از همه مراکز خواسته‌ایم حداقل یک مرکز نوآوری داشته باشند و از مدرسان دانشگاه می‌خواهیم دانشجویان را برای حضور در مراکز نوآوری تشویق کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه نباید به دنبال تربیت دانشجوی تئوری در این دانشگاه باشیم، گفت: البته وضع ما در زمینه اشتغال از دانشگاه‌های نظری بهتر است و ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه شاغل بوده، اما متاسفانه بسیاری از آنان در رشته خودشان شاغل نیستند که این امر نقطه ضعفی برای دانشگاه محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، بخش دوم مصاحبه با رئیس دانشگاه علمی کاربردی طی روزهای آتی روی خروجی خبرگزاری قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha