• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400013118501

 رتبه دوم خراسان رضوی در توزیع تخم نوغان در کشور

 رتبه دوم خراسان رضوی در توزیع تخم نوغان در کشور

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی بعد از گیلان که مرکز اصلی نوغانداری است، رتبه دوم در  توزیع تخم نوغان را در کشور داراست. استان ما همچنین مقام اول کشور در خرید پیله ابریشم و تبدیل آن به نخ را دارد.

مجید جعفری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه نوغانداری در خراسان رضوی در سال جاری اظهار کرد: در سال گذشته 12 هزار و 129 جعبه تخم نوغان در میان 5 هزار و 100 خانوار توزیع شده است. نوغانداری شغل اصلی محسوب نشده، بلکه یک شغل فرعی و دوم  بوده و این شغل معمولا میان زنان روستایی شایع است.

وی افزود: در سال گذشته 27 درصد توزیع  تخم نوغان در کل کشور در خراسان رضوی صورت گرفته و این استان بعد از گیلان که مرکز اصلی نوغانداری است، رتبه دوم در  توزیع تخم نوغان را در کشور را داراست.

جعفری درباره اقدامات صورت گرفته برای صنعت نوغانداری در استان بیان کرد: درسال گذشته 20 درصد افزایش عملکرد در این صنعت داشته‌ایم و توزیع تخم نوغان از 10 هزار جعبه به 12 هزار جعبه افزایش پیدا کرد. در سال جاری مجموعا 15هزار جعبه تخم نوغان توزیع خواهد شد که حدود 25 درصد در توزیع تخم نوغان وخانوار تحت پوشش نسبت به سال گذشته رشد خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه « درسال گذشته 500 تن پیله‌ تر ابریشم برداشت شد که این مقدار حدود 370 میلیارد ریال سود عاید نوغانداران استان کرد»، ادامه داد: خراسان رضوی  مقام اول را در کشور در خرید پیله ابریشم و تبدیل آن به نخ را دارد که اینکار توسط شرکت‌هایی در سطح استان که عمده آن در تربت حیدریه است انجام می‌شود. همچنین 80 درصد پیله کشور در تربت حیدریه تبدیل به نخ ابریشم خام می‎شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در راستای توسعه نوغانداری و تقویت توتستان‌های استان در سال گذشته حدود 30 هزار نهال توت وارد استان شد. در  سال جاری برنامه‌ی توزیع حدود 200 هزار نهال درخت توت در استان دست اقدام است.

وی ضمن تاکید بر اینکه عمده فعالیت نوغانداری تبلیغ و ترویج است، تصریح کرد: امید است جعبه‌های تخم نوغانداری که امسال 15 هزار جعبه است را بتوانیم به افرادی که علاقه‌مند هستند واگذار کنیم. بسیاری از افرادی که وارد این عرصه می‌شوند تجربه ندارند به همین دلیل و در  راستای آموزش این افراد فیلم‌هایی را آماده کرده‌ایم که به صورت مرتب در نقاط مختلف در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرند. در روستاها نیز کلاس برگزار می‌شود. کلاس‌های پرورش نوغان به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

جعفری خاطر نشان کرد: نوغانداری هزینه، تجربه و تاسیسات خاصی نمی‌خواهد و افراد با آموزش اولیه می‌توانند به این آن ورود پیدا کنند . خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از این کار صورت گرفته و امیدواریم سال به سال این کار را توسعه دهیم.

وی در رابطه با شرایط روستاها برای نوغانداری گفت: تنها خوراک کرم ابریشم برگ درخت توت است و برای انجام این کار تنها  نیاز است دسترسی کافی به برگ مورد نیاز وجود داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha