حجتالاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی، استاد سطح عالی حوزه، با اشاره به دعای روز دوم ماه رمضان، گفت: در روز دوم ماه مبارک رمضان، با خداوند خود این چنین سخن میگوییم که «اللّهُمَّ قَرِّبْنی فیهِ اِلی مَرْضاتِکَ وَ جَنِّبْنی فیهِ مَنْ سَخَطِکَ و نَقْماتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِراءَةِ آیات بِرحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمین».
وی افزود: معنی این دعا آن است که خداوندا! در این ماه مرا بهسوی خوشنودی خویش نزدیک کن و مرا از خشم و انتقامت دور گردان و در این ماه به قرائت آیات قرآن موفقم گردان؛ به رحمت خود، ای مهربانترین مهربانان!
این استاد سطح عالی حوزه در شرح این دعا گفت: در دعای روز دوم ماه رمضان، سه چیز از خداوند میطلبیم: نخست رضایت و خشنودی الهی، دوم دوری از خشم و غضب خداوندی و سوم توفیق قرائت آیات قرآن کریم.
وی افزود: برای تحقق هر امری، دو شرط وجود دارد؛ یک اینکه مقتضی موجود باشد و دوم آنکه مانع هم مفقود باشد؛ اقتضای صعود اعمال انسان، رضایت الهی است و مانع صعود، سخط(غضب) باریتعالی؛ در این روز انسان از خدا میخواهد مقتضی را که همان رضایت الهی است، ایجاد کند و مانع را که سخط او است، از میان بردارد.
عباسی خراسانی تصریح کرد: نتیجه این دو درخواست، صعود اعمال و قبولی آن است؛ در ماه مبارک رمضان، انسان باید اعمال خویش را صحیح انجام دهد، بهویژه روزه را؛ اعمالی صحیح هستند که با شرایط صحت انجام شوند و شرایط صحت او را به شرط قبولی میرسانند.
وی گفت: شرط قبولی اعمال دو چیز است؛ اقتضای عمل که رضوان الهی است و مفقود بودن مانع که سخط الهی است؛ در نتیجه این دو، انسان در رحمت رحیمیه باری تعالی قرار میگیرد؛ چنین انسانی بزرگترین نعمت و منتهای آرزویش، رضوان الهی است؛ «وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تجَْرِی مِن تحَتِهَاالْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَةً فیِ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَکْبر ذَالِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیم؛ خداوند به مردان و زنان مومن باغهایی را وعده داده است که در آن جویبارانی روان است که جاودانه است و خشنودی و رضای خداوند از همه اینها برتر است و پیروزی بزرگ همین است»، (توبه/ ۷۲).
وقتی امر پروردگار اطاعت شد، فعل عبد، امر رب میشود
عباسی خراسانی افزود: وقتی خداوند اراده میکند خیری به بندهای برساند، به او امر میکند؛ هنگامی که امر کند، دوست دارد امرش اطاعت شود، همچون پدری که دوست دارد فرزندش سخنش را گوش فرادهد؛ وقتی امر پروردگار اطاعت شد، فعل عبد، امر رب میشود مطابق خواسته خدا و این همان معنای توفیق است.
وی گفت: توفیق از باب تفعیل و به معنای همراهی و مطابقت چیزی با چیز دیگر است؛ بنابراین کار انسان امر باریتعالی میشود؛ انسان روزهدار در این روز خواستهاش توفیق است و چون ماه رمضان، ماه بهار قرآن است، بهترین کارها قرائت آیات قرآن است و انسان توفیق قرائت قرآن را میطلبد.
مؤلف کتاب الهی نامه تصریح کرد: خداوند در قرآن میفرماید: «فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ؛ هر چه میتوانید قرآن تلاوت کنید»، (مزمل/ ۲۰) و انسان روزهدار هرچه بیشتر قرآن بخواند بهتر است؛ امام رضا(ع) هر سه روز یک ختم قرآن داشتند؛ خواندن قرآن بهویژه در سحر زنگار از دل میزداید و قلب را صفا میدهد.
وی در تشریح «بِرحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمین» گفت: انسان ابتدا رضایت الهی را میطلبد که مقتضی است و دوم رفع مانع را خواسته که سخط الهی است و سوم نیز از خدا توفیق قرائت قرآن میخواهد و همه اینها با توجه به رحمت خاص خداوند است.
انتهای پیام
نظرات