تکمیل زنجیرهی جاذبههای فرهنگی یزد برای معرفی به گردشگران با نشان دادن پیوستگی آثار تاریخی این دیار با فرهنگ بومی مردمانش، برقراری زندگی مسالمت آمیز ادیان از دیرباز و سایر جذابیتهای فرهنگی آن بدون اهتمام به ظرفیت غنی مدارس علمیه ناقص میماند.
وجود مدارس علمیه در مجاورت عبادتگاه سایر ادیان مانند کنیسه و آتشکده یا بعضاً استقرار این اماکن در جوار یا در دل بازارهای این شهر نشان از نوعی پیوستگی فرهنگی و اجتماعی بین مردم و روحانیون و حتی بخشهای اقتصادی جامعه دارد و جزو جذابیتهای مدارس علمیه برای گردشگران است که امسال با رویکردی متفاوتتر به آن توجه شده است.
معماری خاص مدارس علمیه و پرورش مشاهیر بزرگ یزدی در این مدارس از دیگر ویژگیهایی است که جذابیت معرفی و شناساندن مدارس علمیه را برای گردشگران یزد بیشتر میکند. علاوه بر اینها، سبک تدریس و روابط علمی در این مدارس هم با توجه به تمایزی که دارند، میتوانند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.
آیت الله «سیدکاظم مدرسی» نائب رییس شوراهای حوزه علمیه و امام جمعه بخش مرکزی یزد در خصوص چرایی حوزهها و مدارس علمیه به عنوان یکی از زیرساختهای فرهنگی و اهمیت معرفی آنها در قالب جاذبههایی گردشگری به گفتوگو با ایسنا مینشیند که در قالب ویدیوی زیر به آن میپردازیم.
«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی یزد نیز با بیان این که حوزههای علمیه یکی از زیرساختهای مهم فرهنگی کشور خصوصا یزد به شمار میروند، در گفتوگو با ایسنا اظهار میکند: یزد با برخورداری از برندهای دارالعباده و دارالعلم به خوبی از تعداد قابل توجهی از این زیرساختهای فرهنگی بهرهمند شده و در نقاط مختلف یزد تعداد زیادی از مدارس علمیه به چشم میخورند.
وی با بیان این که تدریس علوم مختلف در حوزههای علیمه و تعدد این ابنیه در ادوار مختلف به خوبی در یزد از جایگاه مدارس علمیه خبر میدهد، میگوید: در مرکز شهر یزد و اطراف میدان خان شاهد مدارس علمیهی خان، مصلی و ملااسماعیل هستیم.
فاطمی با اشاره به دارالعلم بودن و دارلعباده بودن یزد تصریح میکند: در طول تاریخ فعالیتهای علمی مدارس علمیه به خوبی نوید بخش معماری شاخص این بناهای تاریخی و فرهنگی است علاوه بر جایگاه علمی و فرهنگی، نمود معماری شاخص ایرانی – اسلامی در این بناها نیز از دیگر جاذبههای مدارس علمیه به شمار میرود.
وی با بیان این که وجود حیاطهای مرکزی و حجرههایی در اطراف آن از ویژگیهای منحصربفرد مدارس علمیه است، میگوید: اتاقهایی که برای تدریس مدرسان و اساتید در نظر گرفته شده، شکل معماری خاصی را به این بناها داده است.
فاطمی به نقش و جایگاه بادگیر در معماری این بناها و ایجاد شرایط مطلوب وزش باد در این مدارس اشاره میکند و میگوید: دالانها، بادگیرها، حیاط مرکزی و سایر فضاهای ایجاد شده برای تحصیل، از ویژگیهای مدارس علمیه در یزد هستند.
انتهای پیام
نظرات