به گزارش ایسنا، بنابراعلام ایران دلکو، در ایران نیز با هدف کاهش آلودگی هوا از سال ۱۳۸۳ نصب کاتالیست روی خودروهای سواری اجباری شده است. علاوه بر اهمیت و نقش مبدل کاتالیستی، پارامترهای تأثیرگذار دیگری نیز در کنترل میزان انتشار گازهای خروجی از اگزوز خودروها نقش دارند. نوع طراحی و عملکرد موتور خودرو و کیفیت سوخت از مهمترین پارامترهای موثر بر عملکرد مبدل کاتالیستی می باشند که در ادامه قصد داریم شما را با این دو عامل بیشتر آشنا کنیم.
پارامترهای مهم سوخت با کیفیت
بهبود کیفیت سوخت مصرفی به ویژه افزایش عدد اکتان و کاهش سرب و گوگرد موجود در آن به کاهش قابل ملاحظه آلایندههای خروجی از موتور خودرو، کمک شایانی کرده است. در گذشته به منظور افزایش عدد اکتان بنزین جهت تسهیل احتراق کامل سوخت درون موتور خودرو، از سرب استفاده میکردند که خود به عنوان یک عامل آلاینده شناخته میشود. حذف سرب از بنزین، با معرفی کاتالیست های خودرو در اواخر سال ۱۹۷۴ آغاز شد و تا امروز بیش از ۱۸۵ کشور افزودن سرب به بنزین را متوقف کردهاند.
گوگرد موجود در سوخت مانعی برای عملکرد هر چه بهتر مبدل کاتالیستی جهت کاهش حداکثری ذرات معلق و گازهای آلاینده حاصل از احتراق میشود. این در حالی است که تولیدکنندگان کاتالیست خودرو در جهان به تلاش خود برای کاهش اثرات گوگرد بر روی عملکرد کاتالیست ادامه میدهند. پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه به این نکته تاکید دارد که کاهش سطح گوگرد در سوخت، تأثیر مثبت قابل توجهی بر کاهش انتشار آلایندگی از اگزوز خودروها داشته است.
گوگرد بلای جان کاتالیستهای خودرو
همراه با افزایش سختگیری در استانداردهای روز آلایندگی خودروهای سبک و سنگین، حد مجاز میزان گوگرد موجود در سوخت، پایینتر آمده است. گوگرد موجود در سوخت در حین احتراق در موتور، منجر به انتشار دی اکسید گوگرد (SO۲)، به همراه مقادیر کمی تریاکسید گوگرد (SO۳) میشود. SO۲ و SO۳ به مرور زمان باعث ترکیب با عناصر اصلی موجود در ساختار کاتالیست و متعاقبا غیرفعال شدن عملکرد کاتالیستی در تبدیل آلاینده ها میشوند. در حقیقت SO۲ به عنوان عاملی بازدارنده برای واکنشهای گازی سطح مبدل کاتالیستی عمل کرده و راندمان مبدل کاتالیستی را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
همچنین SO۲ و SO۳ تولید شده با بخار آب حاصل از احتراق روی سطح کاتالیست واکنش داده و باعث تشکیل اسید سولفوریک می شود، که می تواند منجر به خوردگی لوله و قطعات فلزی اگزوز به مرور زمان شود. میزان تأثیر منفی و مخرب گوگرد بر عملکرد مبدلهای کاتالیستی به پارامترهای مختلفی از جمله نوع و میزان بارگذاری فلزات گرانبهای موجود در بستر کاتالیست، ظرفیت ذخیره سازی اکسیژن، طراحی (مانند موقعیت و جانمایی فلزات گرانبها) و محل قرارگیری مبدل کاتالیستی در خودرو و همچنین مقدار گوگرد موجود در سوخت بستگی دارد.
یک دست صدا ندارد
رسیدن به عملکرد بهینه سیستم کنترل آلایندگی که مبدل کاتالیستی یکی از اجزای اصلی آن محسوب می شود، با طراحی موتورهایی با عملکرد بالا در کنار تولید سوخت با کیفیت امکانپذیر است که نتیجه آن داشتن هوایی پاک می باشد. رعایت حد مجاز استاندارد انتشار آلایندگی، بدون داشتن سوخت با کیفیت و همکاری خودروسازان برای تولید خودروهایی مطابق با استاندارد و تنها با استفاده از کاتالیست مناسب بی ثمر خواهد بود.
شرکت ایران دلکو، به عنوان یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تولید مبدلهای کاتالیستی، مطابق با سوخت موجود در کشور و نوع موتورهای خودروهای داخلی، توانسته است با استفاده از فناوری نانو و با تکیه بر دانش فنی خود، کاتالیستهایی کارآمد مطابق با استانداردهای آلایندگی روز دنیا به منظور تامین خودروسازی ها و بازار یدکی جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و اخذ مجوز معاینه فنی تولید کند.
ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی...
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید با شماره ۵۶۲۳۱۴۳۰-۰۲۱ تماس بگیرید.
سایت: http://fa.irandelco.com/ اینستاگرام: https://www.instagram.com/irandelco/
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات