• چهارشنبه / ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400011809047
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان:

افتادن موریانه به بدنه مسجد جامع اردستان صحت ندارد

افتادن موریانه به بدنه مسجد جامع اردستان صحت ندارد

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان، گفت: از سال ۱۳۹۷ با همکاری کارشناسان استان یزد از طریق طعمه‌گذاری، لانه کوبی و سم‌پاشی لانه‌های موریانه، بسیاری از این حشرات را از بین بردیم.

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی خورده شدن بدنه مسجد جامع اردستان توسط موریانه ضمن تکذیب این موضوع، اظهار کرد: مسجد جامع اردستان بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد، بخشی از این مسجد آتشکده بوده که به دوره ساسانیان بر می‌گردد.  بناهای حاشیه کویر دارای موریانه هستند و در شهر زواره نیز بسیاری از بناها موریانه دارند.

وی افزود: مسجد جامع اردستان هم از این موضوع مستثنی نبوده است، به همین دلیل از سال ۱۳۹۷ با همکاری کارشناسان استان یزد از طریق طعمه‌گذاری، لانه کوبی و سم‌پاشی لانه‌های موریانه، بسیاری از این حشرات را از بین بردیم. فیلم مربوط به موریانه از یک مکان دیگر بود و مربوط به مسجد جامع اردستان نیست و این فیلم فقط نمای بسته را نشان می‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان، گفت: بنابراین موریانه از گذشته در مسجد جامع اردستان وجود داشته است، اما آسیب‌های به نمایش درآمده در فیلم مربوط به الان نیست و به گذشته مربوط است و این آسیب‌ها بازسازی شده‌اند. سم استفاده شده علیه موریانه‌های مسجد جامع اردستان به شکلی عمل می‌کند که ملکه کلونی موریانه‌ها را از بین می‌برد و به همین دلیل با از بین رفتن ملکه، دیگر موریانه‌ها نیز از بین می‌روند.

مشهدی خاطرنشان کرد: بنابراین فیلم منتشر شده صحت ندارد، البته ممکن است هنوز موریانه در پی ستون‌های مسجد جامع وجود داشته باشد، اما به این شکلی که در فیلم نشان داده شده بود به هیچ وجه نیست و مربوط به گذشته است. تمام پشت بام‌ها آجر فرش شده و زیر این آجر فرش‌ها سم لازم ریخته شده است، اما لازم است هر سال این سم‌پاشی‌ها و طعمه‌گذاری‌ها انجام شود تا به طور کامل موریانه ریشه‌کن شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha