• یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400011505911
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

بار روانی تجمل‌گرایی به کجا ختم می‌شود؟

بار روانی تجمل‌گرایی به کجا ختم می‌شود؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه افراد تجمل‌گرا درگیر معضلات و آسیب‌های اجتماعی و روانی می‌شوند، گفت: در نتیجه این معضلات سبب برانگیخته شدن احساسات منفی علیه خود افراد شده و تنفر، خشم، حسادت و طغیان را برایش ایجاد می‌کند.

احمدرضا عرب در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های انسان سالم، داشتن آرامش است، اظهار کرد: هر رویداد، عامل یا ویژگی دیگری که این آرامش را از بین ببرد، غیر قابل قبول است، یکی از مواردی که آرامش انسان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد تجمل‌گرایی است.

وی افزود: تجمل‌گرایی سبب اضطراب، افسردگی، تنش و سلب آرامش شده و موجب برانگیختن احساس خودبزرگ‌بینی، برتری‌جویی، خشم، کینه‌توزی، حسادت، انحرافات، معضلات اجتماعی و فساد اخلاقی می‌شود.

این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه افراد تجمل‌گرا درگیر معضلات و آسیب‌های اجتماعی و روانی می‌شوند، یادآور شد: در نتیجه این معضلات سبب برانگیخته شدن احساسات منفی علیه خود افراد تجمل‌گرا شده و تنفر، خشم، حسادت و طغیان را برایشان موجب می‌شود که در هر صورت موجب انحطاط، نابودی جامعه و از بین رفتن سلامت روان افراد جامعه می‌شود.

عرب ادامه داد: تجمل‌گرایی مرتبط با شخصیت است، شخصیت نیز نشات گرفته از ژنتیک، محیط و تربیت است، ما ژن تجمل نداریم اما در محیط و در مقایسه با افراد دیگر شکل می‌گیرد.

عرب درخصوص علت اصلی تجمل‌گرایی تصریح کرد: افراد با شخصیت‌های نمایشی دارای اختلال روحی بوده و به‌همین دلیل تمایل به جلب توجه و مورد تایید قرار گرفتن دارند، بنابراین از طریق به نمایش گذاشتن آرایش‌های غیر طبیعی، لباس‌های فاخر، زیورآلات، گوشی‌های گران‌قیمت، ماشین‌های لوکس و ... باعث جلب توجه می‌شوند.

وی دیگر عامل میل به تجمل‌گرایی را چشم و هم‌چشمی عنوان و بیان کرد: رقابت مالی بین افراد خانواده و دیگران موجب درگیری افراد در یک مسابقه مخرب بیشتر داشتن، بهتر داشتن، بیشتر مصرف کردن و برتر از دیگران بودن می‌شود.

این روانشناس و مشاور خانواده خاطرنشان کرد: مقایسه کردن، جبران کردن کمبودها و ضعف‌های روانی مانند احساس حقارت و خودکم‌بینی از علل دیگر متوسل‌شدن به تجمل‌گرایی است، اغلب کسانی که صاحب ثروت‌های بادآورده از طریق رانت و زدوبند شده‌اند، تمایل به رخ کشیدن ثروت خود در قالب تجمل‌گرایی دارند.

عرب با بیان اینکه از نگاه روان‌شناسان، صاحب‌نظران اجتماعی و در تعالیم دینی سفارش و توصیه به رعایت اعتدال شده است، گفت: یعنی بتوان در حد و اندازه لازم و ضروری از امکانات، منابع و نعمت‌های موجود بهره‌مند شد و خود را از آنان محروم نکرد، البته از طرفی دیگر نیز از اسراف و حیف و میل کردن نعمت‌ها و امکانات نهی شده است.

وی تاکید کرد: رعایت اعتدال هم برای خود فرد ایجاد آرامش و آسودگی می‌کند و هم از حسادت، تنفر، خشم، کینه‌توزی، احساس حقارت و رقابت‌جویی در دیگران پیشگیری به‌عمل می‌آورد، به‌علاوه افرادی که در کنار داشتن شخصیت سالم و سبک زندگی سالم ساده‌زیست هستند، محبوبیت بیشتری در میان مردم دارند.

این روانشناس و مشاور خانواده در ادامه به وجود روحیه تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی به‌ویژه در زمینه ازدواج جوانان اشاره و بیان کرد: خانواده‌ها به‌دلیل پرهزینه بودن مراسم ازدواج جوانان گاهی نمی‌توانند زمینه ازدواج فرزندان خود را فراهم کنند و دختران و پسران نیز به‌دلیل هزینه‌های سنگین مراسمات نامزدی، عقد و عروسی نیز نسبت به ازدواج دلسرد شده‌اند.

عرب وجود روحیه تجمل‌گرایی را موجب کاهش ازدواج در جامعه دانست و بیان کرد: کاهش جمعیت، افزایش آسیب‌ها، انحرافات اجتماعی، متلاشی‌شدن بنیان خانواده‌ها و زندگی‌های مشترک از آسیب‌های تجمل‌گرایی در ازدواج است.

وی توقع‌های بی‌جا، تجمل‌گرایی، درک نکردن یکدیگر و دخالت‌های بی‌مورد اطرافیان را از آسیب‌هایی که می‌تواند به مکانیسم خانواده وارد شود، عنوان و خاطرنشان کرد: اگرچه گرایش به زیبایی از ابعاد وجود انسان است اما تجمل‌گرایی یعنی میل و رغبت به تجملات و زرق و برق که آسیب‌ها و آثار نامطلوبی را در پی دارد، به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر فراموشی یاد خدا، مصرف‌گرایی و تقلیدهای ناصحیح، ترس‌های شدید از قضاوت دیگران و آرزوهای سرکوب شده والدین باعث شده بسیاری از جوانان با وجود هزینه زیادی که برای برپایی مراسم عروسی و جهیزیه می‌کنند، زندگی مشترک‌شان به جدایی ختم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha