• شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400011405666
  • خبرنگار : 50204

سایه سنگین کرونا بر سر استان مرکزی/زنگ شوم تکمیل ظرفیت بیمارستانی به صدا درآمد

سایه سنگین کرونا بر سر استان مرکزی/زنگ شوم تکمیل ظرفیت بیمارستانی به صدا درآمد

ایسنا/مرکزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: امروز ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین اراک کاملا تکمیل شده و حتی برای برخی از بیماران بدحال تخت آی سی یو وجود ندارد، ظرفیت بیمارستان ولیعصر(عج) نیز با توجه به حجم عظیم ترددهای مسافرتی با بیماران تصادفی تکمیل شده و با توجه به پیک جدید این بیماری، می ترسم از روزی که، کادر درمان پاسخگوی مردم نباشد.

سیدمحمد جمالیان شنبه ۱۴ فروردین در ستاد استانی کرونا در استان مرکزی اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات و زحمات دستگاه‌های مسئول از جمله پلیس و مشارکت مردم در روز طبیعت، شاهد کمترین چالش در سطح استان بودیم اما متأسفانه روستای نظم آباد و حسین‌آباد اراک برنامه ای جهت همکاری نداشتند و شاهد تجمعاتی در این دو نقطه بودیم.

وی افزود: امروز نتیجه چهارعامل خریدهای شب عید، دید و بازدیدها، عروسی ها و عزاداری ها و مسافرت ها را بوضوح مشاهده می کنیم و اینها تازه ماحصل ایام شب عید است. متاسفانه شیب ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی به طور جهشی تند می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: امروز ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین اراک کاملا تکمیل شده و حتی برای برخی از بیماران بدحال تخت آی سی یو وجود ندارد، ظرفیت بیمارستان ولیعصر(عج) نیز با توجه به حجم عظیم ترددهای مسافرتی با بیماران تصادفی تکمیل شده و در برخی از شهرستان ها همچون آشتیان، کمیجان و دلیجان ظرفیت بیمارستانی وجود ندارد.

جمالیان بیان کرد: امروز سه عامل از چهار عامل افزایش رشد بیماری خود به خود کمرنگ شده و تنها نگرانی ما مراسمات عروسی و عزاداری است. اگر وضعیت عروسی ها کنترل نشود، با احتساب روزانه ۱۲ عروسی در اراک، شاهد روزانه بیش از ۱۵۰۰ مبتلا خواهیم بود که این شرایط در توان کادر بیمارستان و مراکز درمانی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در شرایط فعلی، پیش بینی ابتلا و مرگ و میر، افزایشی است و شهرهای ساوه، خمین، خنداب، آشتیان و دلیجان در معرض خطر جدی هستند که باید برای آنها تصمیمات جدی تری اتخاذ شود. ابتلای بیش از ۸۰ درصد از بیماران شناسایی‌ شده کرونا از نوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی است که قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و همین امر موجب صعودی شدن شیب نمودارها شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: میزان مبتلایان به کرونا در سطح استان مرکزی از ۷۹۱ مورد در هفته نخست فروردین به دو هزار و ۱۸۱ مورد در هفته دوم رسیده که از این تعداد ۴۶ مورد بستری شده اند، همچنین میزان فوتی ها از سه مورد در هفته نخست به ۱۲ مورد افزایش داشته است.

علیمحمدی با اشاره به تفکیک آمار شهرستان ها بیان کرد: در شهرستان آشتیان میزان مبتلایان از سه نفر در هفته نخست به ۲۷ نفر در هفته دوم رسیده که دو نفر از این تعداد بستری شده اند و هیچ فوتی گزارش نشده، همچنین در اراک میزان مبتلایان از ۲۳۲ مورد به ۶۱۳ مورد رسیده که ۵۲ نفر بستری شده و فوتی ها در این شهرستان نیز از یک نفر به ۱۲ نفر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میزان مبتلایان به کرونا ویروس در شهرستان تفرش از ۷ نفر به ۳۹ نفر بدون بستری و فوتی، در خمین از ۸۸ نفر به ۴۱۳ نفر با ۱۷ بستری و یک فوتی و در خنداب از ۱۳ نفر به ۵۵ نفر با هشت بستری و بدون فوتی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در دلیجان میزان مبتلایان از ۱۸ نفر در هفته نخست به ۱۷۸ مورد و ۱۰ بستری در هفته دوم و در زرندیه از ۵۴ مورد به ۸۱ مورد با سه بستری و یک فوتی، در ساوه از ۲۷۳ مورد با ۲۷ بستری و یک فوتی به ۳۸۸ مورد با ۳۹ بستری و ۵ فوتی، شازند از ۴۹ مورد به ۲۴۱ مورد با ۵ بستری بدون فوتی، فراهان از ۱۰ مورد به ۱۳ مورد بدون بستری و یک مورد فوتی و کمیجان از ۶ مورد به ۲۹ مورد و محلات از ۳۸ مورد به ۱۰۴ مورد رسیده است. میزان بستری ها در محلات افزایش ۱۰ برابری داشته است.

علیمحمدی ادامه داد: از ۱۶ آذر ۹۹ تا ۱۲ فروردین سال جاری ۴۵ هزار و ۹۹۲ تست رپید در استان انجام شده که ۹ درصد تست ها مثبت بوده است. میزان تست های رپید در هفته دوم فروردین نسبت به هفته نخست افزایش داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha