• چهارشنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400011104014
  • خبرنگار : 71605

ادامه اعتراضات در میانمار با تجمعات شبانه برای سوگواری/دستور آمریکا به خروج کارمندانش

ادامه اعتراضات در میانمار با تجمعات شبانه برای سوگواری/دستور آمریکا به خروج کارمندانش

در ادامه تحولات مربوط به اعتراضات ضد کودتا در میانمار، فعالان این اعتراضات به اجرای مراسم سوگواری شبانه برای کشته‌های فراوان ناشی از سرکوب نظامی تجمعات روزهای اخیر و درگیری‌ها با گروههای قومی در مناطق مرزی پرداختند. همزمان آمریکا نیز به کارکنان غیرضروری سفارتخانه‌اش دستور به ترک میانمار داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، به گفته انجمن موسوم به "انجمن کمک به زندانیان سیاسی" در میانمار، دست‌کم ۵۲۱ غیرنظامی طی دو ماه اعتراضات علیه کودتای ۱ فوریه میانمار کشته شده‌اند که از این تعداد، ۱۴۱ نفر آن‌ها تنها در روز شنبه گذشته، خونین‌ترین روز ناآرامی‌ها، به کام مرگ کشانده شدند.

این گروه اعلام کرد، بنا بر اعلام رسانه‌ها و تصاویر شبکه‌های اجتماعی هشت تن دیگر نیز طی روز سه‌شنبه، همزمان با راهپیمایی هزاران نفر در چندین شهر میانمار، کشته شده‌اند.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، تجمعات اعتراضی همراه با روشن کردن شمع‌ به صورت شبانه و با نقض حکومت نظامی، در شهرهای میانمار برگزار شد و تظاهرکنندگان یک راهپیمایی سحرگاهی نیز اوایل امروز چهارشنبه برگزار کردند.

میانمار از زمانی که ارتش، دولت منتخب به رهبری "آنگ سان سوچی"، برنده جایزه نوبل را برکنار کرده، سوچی را بازداشت کرده و حاکمیت نظامیان را برگرداند، دچار آشوب و ناآرامی شده است.

همچنین اخیرا جنگ بین ارتش و شورشیان در مناطق مرزی میانمار بالا گرفته و پناهندگان در حال سرازیر شدن به مرزها هستند.

آمریکا روز سه‌شنبه دستور به خروج کارکنان غیرضروری دولتش و اعضای خانواده آن‌ها از میانمار به خاطر نگرانی های مرتبط با ناآرامی‌ها در این کشور داد.

مخالفان کودتا خواستار ایجاد جبهه‌ای متحد با گروه‌های شورشی شده‌اند.

شورشیان قومی چندین دهه است که برای خودمختاری بیشتر، در مناطق مرزی دورافتاده مبارزه می‌کنند. ارتش در توجیه سلطه طولانی خود بر قدرت گفته تنها نهادی‌ است که قابلیت تضمین اتحاد ملی را دارد.

چند روز پیش نیروی هوایی میانمار اقدام به بمباران مناطق تحت کنترل یک گروه شورشی در ایالت کاچین کرد که این منجر به آوارگی و فرار سه هزار روستایی به تایلند شد.

تایلند اتهامات از سوی فعالان مبنی بر اینکه این آوارگان فراری از میانمار را مجبور به بازگشت کرده، رد کرد اما یک مقام تایلندی در مرز گفت، ارتش اکثر افراد را برمی‌گرداند چرا که میانمار، امن پنداشته می‌شود.

سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت، گزارش‌ها درمورد باز گردانده شدن این آوارگان، این آژانس را نگران کرده و به دنبال اطلاعاتی از جانب تایلند است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha