حسین محمدی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: کرسیهای آزاداندیشی، فضایی برای احصای مشکلات و شناسایی آسیبهای اجتماعی پیرامون دانشجویان است. متأسفانه یکی از مسائل اساسی و مشکلاتی که این روزها شاهد آن هستیم، اختلال در ارتباط بین اقشار مختلف اجتماعی است و این اختلال نشانههایی از گسست اجتماعی را نمایان کرده است.
وی اضافه کرد: نداشتن سعهصدر در گفتگو با جوانان و نداشتن شناخت صحیح از مختصات فکری و انگیزشی جوانان از عوامل اصلی اختلالاتی است که گاهی منجر به بروز آسیب میشود. از طرفی نسخههای ارائهشده برای حل مسائل دانشجویان حتی توسط اقشار همسوی دانشگاهی به استفاده از ابزار قوانین اجتماعی برای کنترل رفتاری جوانان تقلیل یافته است.
محمدی بابیان اینکه، اجرای قانون در مباحث اجتماعی کمترین مواجهه ارتباطی با جوانان را میطلبد، تصریح کرد: باید ضمن شناخت مختصات شخصیتی دانشجویان نسبت به طراحی الگوی ارتباطی منسجم، هدفمند و هوشمند با آنان اقدام کرد. چراکه بحران مخاطب در برنامههای فرهنگی و محدود شدن آن به طیف خاصی از دانشجویان در دانشگاه معضلی است که با آن مواجه هستیم.
معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) افزود: بررسیها نشان میدهد در بدنه دانشجویی دچار یک نوع اختلال هویتی هستیم. بهطوریکه مرزهای هویت فردی، خانوادگی و اجتماعی دانشجویان دچار تنشهای جدی شده است، در همین راستا شاهد فقدان هویت منسجم و هویت التقاطی برخی دانشجویان هستیم.
وی افزود: همچنین میزان تعلقات فرهنگی اجتماعی بسیار پایین آمده و رفتارهای ناهمگون اجتماعی در قالب خشم و نفرت بهعنوان جایگزین آن بروز پیداکرده است.
این مسئول بابیان اینکه، دانشگاه بهعنوان یک نهاد تربیتی باید به فکر تغییر ساختار باشد، عنوان کرد: نظام فرهنگی و تربیتی دانشگاه در گام اول باید نسبت به طراحی هویت دانشجویی، گفتمانسازی و معرفی الگوهای اجتماعی بپردازد.
وی در پایان گفت: شناخت دقیق مخاطب از جهت مختصات شخصیتی و عوامل مؤثر بر شکلگیری آن، بازطراحی الگوهای عملی فرهنگی تربیتی در دانشگاه و بالا بردن سطح مهارت ارتباطی کنشگران فرهنگی از اقداماتی است که میتوان در این زمینه انجام داد.
انتهای پیام
نظرات