• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 0000326421
  • خبرنگار : 71049

همایش دو روزه ایران و همسایه‌های منطقه‌ای در اوراسیا

صالحی:ملت‌ و دولتی موفق است که بتواند آینده را به درستی ببیند

صالحی:ملت‌ و دولتی موفق است که بتواند آینده را به درستی ببیند

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران معتقد است ساختار همکاری‌های اوراسیایی باید تقویت شود و موانع همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شناسایی و رفع شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران معتقد است ساختار همکاری‌های اوراسیایی باید تقویت شود و موانع همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شناسایی و رفع شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در سخنانی در همایش دو روزه ایران و همسایه‌های منطقه‌ای در اوراسیا با بیان اینکه در شرایط حساس بین‌المللی هستیم، گفت: تغییرات در پیرامون ما آن چنان با سرعت در حال وقوع است که سابقه چنین تحول و سرعتی در تغییرات پیش از این وجود نداشته است. سقوط قدرت‌های بزرگ مثل شوروی حادثه کوچکی نبود اما رخ داد و امروز تحولاتی که در درون خاورمیانه شاهد هستیم کوچک نیستند و در حال رخ دادن هستند.

وی ادامه داد: ملت‌ها و دولت‌هایی در این برهه حساس موفقند که بتوانند با هوشمندی آینده را به درستی ببینند و تحلیلی خوب از وضعیت موجود و ریشه‌های تحولات داشته باشند. اگر نتوانیم با تحلیل درست، آینده صحیح را ببینیم در سیاست‌های خود به بیراهه می‌رویم.

صالحی با بیان اینکه برای بررسی تحولات آینده نیاز داریم تا عناصر قدرت را بهتر بشناسیم، اظهار کرد: انرژی و منابع آن، توانمندی‌های نظامی، مسائل و قدرت اقتصادی و فرهنگی از جمله عناصر قدرت هستند که امروز بیش از پیش مورد توجه و اهمیت هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با مهم خواندن موضوع فرهنگ به عنوان یک قدرت، تاکید کرد: توانمندی یک ملت در تولید اندیشه و دسترسی به رسانه‌های قوی از جمله موضوعاتی است که در قالب عنصر فرهنگی مورد توجه است.

وی با اشاره به اهمیت رسانه‌های جمعی و گروهی، تاکید کرد: امروز بازنده و برنده را رسانه‌ها تعیین می‌کنند، آنها می‌توانند به راحتی حق را جای باطل و باطل را جای حق جلوه دهند از این رو مقولاتی که در چارچوب فرهنگ می‌گنجند از جمله رسانه بسیار مهم هستند.

صالحی در ادامه به قدرت‌های نوظهور در دنیا از جمله آسیا اشاره کرد و گفت: ما در دهه‌های گذشته شاهد جابجایی روند قدرت و ثروت از غرب به شرق بوده‌ایم و امروز می‌بینیم قدرت‌هایی مثل چین و سایر کشورها در آسیای جنوب شرقی ظهور پیدا کرده‌اند. ما امروز شاهد اوج‌گیری همکاری‌های امیدبخش منطقه‌ای و جریان‌های منطقه‌گرایی هستیم و همکاری‌ها در منطقه اوراسیا نیز در این چارچوب قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اوراسیا از کانون‌های مهم قدرت در روابط بین‌الملل است که از پایان قرن نوزده از آن به عنوان قلب زمین (هارتلند) یاد کرده‌اند و با وجود معادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی،‌ اهمیت این منطقه کماکان حفظ شده است.

وی اوراسیا را به لحاظ ژئوپلتیک، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی از مناطق بسیار مهم در دنیا عنوان کرد و افزود: ارزش‌های فرهنگی، میراث کهن تاریخی، ویژگی‌های جغرافیایی و موارد دیگر موجب برقراری نوعی وابستگی ژئوپلتیکی بین کشورهای این حوزه و شکل‌گیری یک همکاری منطقه‌ای شده است.

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان امنیت، حمل و نقل و انتقال انرژی را از جمله محورهای جدید برای همکاری میان کشورها در منطقه اوراسیا دانست و افزود: ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و مهم در خاورمیانه می‌تواند با فعال کردن ظرفیت‌های متنوع خویش گام مهمی را در تحقق امنیت اوراسیا بردارد.

صالحی تاکید کرد: اوراسیا با توجه به ظرفیت‌های متنوعش یکی از موتورهای رشد اقتصادی جهانی است.

وی در عین حال به مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد اشاره کرد و افزود: تروریسم، افراط‌گرایی، موادمخدر،‌ توسعه‌نیافتگی اقتصادی و سیاسی، درگیری‌های قومی و مذهبی و ... متاسفانه ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی را به چالش کشیده و متعاقب این مساله این مشکلات در منطقه اوراسیا نیز وجود دارد. ما نیاز داریم با مشارکت جمعی، هم‌افزایی و بهره‌گیری از امکانات منطقه، امنیت و ثبات را به این منطقه باز گردانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: هرگونه حرکت تک‌روانه و حذفی، تعادل، توازن و پایداری نظام منطقه‌ای را متزلزل می‌کند و رشد و توسعه و رفاه ملت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد از این رو نیاز است تا با همگرایی منطقه‌ای و مسئولیت‌پذیری جمعی در قبال تحولات اوراسیا همکاری کنیم.

صالحی ادامه داد: باید جهانی فکر کرد و منطقه‌ای عمل کرد و در همین راستا ایران معتقد است ساختار همکاری‌های اوراسیایی باید تقویت شود و موانع همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شناسایی و رفع شود.

متن کامل سخنرانی صالحی در این همایش متعاقبا ارسال می‌شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha