• دوشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94111912585
  • خبرنگار : 71415

لهستان همچنان به دنبال حقیقت سقوط هواپیمای رئیس جمهور سابق

با وجود آنکه بسیاری از لهستانی‌ها همچنان تصور می‌کنند حادثه سقوط هواپیمای حامل رئیس جمهوری فقید این کشور در سال 2010 در شهر سمولنسک روسیه توطئه‌ای از جانب کرملین بوده حزب حاکم جدید لهستان به رهبری برادر دوقلوی این رئیس جمهور درگذشته قصد دارد تحقیقات جدیدی درباره این حادثه آغاز کند.

با وجود آنکه بسیاری از لهستانی‌ها همچنان تصور می‌کنند حادثه سقوط هواپیمای حامل رئیس جمهوری فقید این کشور در سال 2010 در شهر سمولنسک روسیه توطئه‌ای از جانب کرملین بوده حزب حاکم جدید لهستان به رهبری برادر دوقلوی این رئیس جمهور درگذشته قصد دارد تحقیقات جدیدی درباره این حادثه آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، در تاریخ 10 آوریل 2010 هواپیمای توپولوف حامل لخ کاچینسکی، رئیس جمهوری سابق لهستان در حالی که در فاصله چند صد متری از مقصد خود در شهر سمولنسک قرار داشت براساس گزارش‌ها به دلیل کاهش دامنه دید در اثر مه غلیظ سقوط کرده و همه 96 مسافر آن از جمله لخ کاچینسکی، همسرش، رئیس بانک مرکزی لهستان، چند قانونگذار این کشور و تعدادی از مقام‌های ارشد ارتش آن کشته شدند.

در سال 2011 دولت لهستان در تحقیقاتی درباره این حادثه اشتباه خلبان و شرایط بد آب و هوا را مقصر این حادثه اعلام کرد.

با این حال یاروسلاو کاچینسکی، برادر دوقلوی لخ کاچینسکی همچنان در اعتمادش بر اینکه این تراژدی نتیجه یک اقدام خرابکارانه کرملین بوده اصرار دارد. یاروسلاو همچنان رهبرحزب حاکم عدالت و توسعه در لهستان است و حزب وی که برای نخستین بار از زمان حادثه سقوط این هواپیما به قدرت رسیده اخیرا تحقیقات جدیدی درباره این حادثه آغاز کرده است.

آنتونی ماسیرویچ، وزیر دفاع لهستان در مراسمی به منظور اعلام آغاز تحقیقات جدید از احتمال وقوع انفجار در این هواپیمای سقوط کرده خبر داد و گفت: با توجه به برخی شواهد هواپیما پیش از سقوط برفراز زمین از هم پاشیده است.

وی اظهار داشت: هیچ تردیدی وجود ندارد که دلایل اعلام شده سابق برای شرایط وقوع این حادثه کافی نبودند و انجام تحقیقات مجدد درباره آن الزامی است.

وی درحالی که کنار بستگان قربانیان حادثه سقوط این هواپیما ایستاده بود گفت: آنها منتظر حقیقیت هستند وما به آنها مدیون هستیم.

با این حال تحقیقات مجدد لهستان درباره این حادثه همراه با ریسک است. لهستان در ناحیه شرق دور اتحادیه اروپا و ناتو قرار دارد و در دوران فعلی شرایط این منطقه بسیار ملتهب‌تر از زمان سقوط این هواپیما در شش سال پیش است.

در عین حال لهستان همزمان با اینکه منتقد سرسخت سیاست روسیه در قبال اوکراین بوده با بروکسل نیز مخالف است. لازم به ذکر است که دونالد تاسک، رئیس فعلی شورای اروپا در بروکسل از سال 2007 تا 2011 نخست وزیر لهستان بوده و از سیاستمداران مخالف حزب قانون و عدالت به شمار می‌آید.

دولت دونالد تاسک در آن زمان از سوی یاروسلاو کاچینسکی متهم شد به اینکه با برنامه‌ریزی ضعیف برای سفر لخ کاچینسکی جان وی را به خطر انداخته و بعد از سقوط هواپیما نیز تلاش کافی برای جلوگیری از دستکاری شواهد و مدارک از جانب روس‌ها انجام نداده است.

از سوی دیگر دولت لهستان روسیه را متهم کرده به اینکه جلوی انجام تحقیقات جامع درباره این حادثه را با خودداری از اجازه دسترسی به شهادت‌های دو کنترل‌گر رفت و آمد هوایی روسیه و همچنین عدم تحویل جعبه سیاه هواپیما و لاشه مربوط به آن می‌گیرد.

ماه گذشته میلادی ویتود واچیکفسکی، وزیر امور خارجه لهستان در مصاحبه‌ای گفت: دولت این کشور بار دیگر از روسیه خواسته لاشه هواپیما را به لهستان بازگرداند.

وی در این مصاحبه گفت: در صورت پاسخ منفی روس‌ها ما فشارهای بین المللی بر آنها وارد خواهیم کرد قرار است کمیسیون تحقیقات جدید دولت لهستان درباره این حادثه در ماه مارس کار خود را آغاز کند و در این کمیسیون 21 عضو شامل کارشناسان فنی و چند مهندس و چهار مشاور خارجی حضور دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha