• چهارشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94051407968
  • منبع : نمایندگی لرستان

از سوی جهاد دانشگاهی لرستان محقق شد؛

طراحی دستگاه پیش نشانگر زمین‎لرزه بر پایه سنجنده‎های الکترومغناطیس

طراحی دستگاه پیش نشانگر زمین‎لرزه بر پایه سنجنده‎های الکترومغناطیس

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان از طراحی دستگاه پیش نشانگر زمین‎لرزه بر پایه سنجنده‎های الکترومغناطیس در استان خبر داد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان از طراحی دستگاه پیش نشانگر زمین‎لرزه بر پایه سنجنده‎های الکترومغناطیس در استان خبر داد.

دکتر محمد صارمی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، با اشاره به توانمندی‎ معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان و ورود آن به حوزه فنی مهندسی، افزود: سال گذشته پس از فراخوان اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان درخصوص ارائه سامانه پیش‎نشانگر زلزله بر پایه سنجنده‎های الکترومغناطیس برای محافظت بهینه از سیستم حمل و نقل ریلی کشور، معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان آمادگی خود را جهت اجرای این طرح اعلام کرد.

وی بیان کرد: این طرح اولین پروژه معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی لرستان در حوزه فنی مهندسی بود که جهت اجرای آن سامانه ای طراحی شد که ضمن نمایش مسیر راه آهن و 15 گسلی که در طول مسیر آن قرار دارند این قابلیت را دارد که در صورت دریافت سیگنال‎هایی مبنی بر خطر وقوع زلزله و میزان شدت خطر بلافاصله هشداری متناسب با سطح خطر دریافتی ایجاد نموده و گسلی که علایم خطر از آن دریافت شده را بر روی نقشه نمایش داده و میزان خطر را نیز بر روی گسل مذکور نمایش دهد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان گفت: این دستگاه پس از نصب در اتاق کنترل راه آهن با نشان دادن موقعیت فعلی قطار نسبت به منطقه خطر می‌تواند به اخذ تصمیم متناسب با خطر ایجاد شده کمک نموده و باعث شود که مدیریت شرایط به بهترین نحو صورت گیرد.

این مقام مسئول یادآور شد: در این سامانه قابلیت مونیتورینگ موقعیت قطار و همچنین کنترل سرعت قطار از راه دور نیز پیش بینی شده است که در صورت تامین اعتبار می‎توان در فازهای بعدی طرح، آنها را به صورت عملیاتی پیاده‌‎سازی کرد.

صارمی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از طراحی این سامانه پیش‎بینی زلزله نیست، تصریح کرد: نرم‎افزارطراحی شده جهت استفاده در این سامانه، دارای انعطاف‎پذیری بسیار زیادی بوده و این امکان را ایجاد می‎کند که در صورت نیاز برای کاربردها و مکان های مختلف قابلیت اجرایی داشته باشد.

صارمی با بیان اینکه در استان افراد صاحب ایده و تحصیلکرده فراوانی وجود دارند، حمایت از طرح های نو و کاربردی را عاملی تاثیرگذار در تشویق این افراد دانست و اظهار امیدواری کرد تصمیم گیرندگان کلان استان و کشور در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند.

وی موفقیت دراجرای این طرح که برای اولین بار و با توجه به ایده های همکاران اجرایی طرح صورت گرفته را مدیون تلاش یک ساله همکاران به خصوص دکتر کردی دانست و گفت: بدون همکاری این دوستان این طرح به سرانجام نمی‎رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha