مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان:

نگاه منفی به فضای مجازی، جامعه را به انفعال می‌کشد


مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: نگاه منفی به فضای مجازی، جامعه را به بروز رفتارهای منفعلانه می‌کشاند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، مسیح‌الله سلطانی در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان اظهار کرد: نگاه منفی به فضای مجازی، ما را به انفعال خواهد کشید و آسیب‌ها را بیشتر می‌کند؛ همان‌طور که فیلترینگ تلگرام باعث شد، از 40 میلیون کاربر، فقط یک میلیون نفر خارج شدند اما به سرعت بازگشتند.

 

وی ادامه داد: اگر واقعیت‌های جامعه را نبینیم نمی‌توانیم برنامه‌ای برای استفاده از فرصت‌ها و تهدید‌ها داشته باشیم. در دنیا، فضای مجازی را طبقه‌بندی کردند و همه اطلاعات را در دسترش کودکان و نوجوانان قرار نمی‌دهند و فضا را مدیریت می‌کنند.

 

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان خاطرنشان کرد: سازمان امور اجتماعی کشور، پس از تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای، کاهش آسیب‌ها و مخاطرات فضای مجازی و توانمدسازی آحاد جامعه در مقابل چالش‌های فناوری‌های جدید و ارتباطی اقدام به طراحی نرم‌افزاری با عنوان «مجازیار» کرده است.

 

این مسئول، هدف از طراحی این نرم‌افزار را آگاه‌سازی جامعه و پیشگیری از آسیب‌ها با بهره‌گیری از آخرین شیوه‌های علمی عنوان کرد و افزود: این نرم‌افزار در فاز نخست در بین کارکنان دولت ترویج یافته و توزیع آن در فاز دوم بین اقشار مختلف جامعه آغاز شده است.

 

سلطانی، آموزش سواد رسانه، سبک زندگی، فرزندان جدید، فرصت‌ها و تهدید‌های رسانه‌، رژیم مصرف رسانه، کلیپ‌های آموزشی نحوه برخورد با فرزندان، مفهوم شبکه‌های اجتماعی و کارکرد آن، نحوه کاهش و کنترل احساسات، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و فرصت تبادل‌نظر درباه دغدغه‌های تربیتی و رسانه‌ای را از محتویات این نرم‌افزار برشمرد.

 

وی یادآور شد: بر اساس ارزیابی سامانه آموزش سواد رسانه، زنجان جزو سه استان برتر در اجرای موفق این طرح بوده و از سهمیه 6000 هزار نفری، 4200 نفر از این طرح بهره‌مند شده است.

 

این مسئول به ارتقای سواد رسانه و آموزش مهارت سالم برای برقراری ارتباط متفکرانه با رسانه‌ها و نگاه نقاد و تحلیلی به پیام‌های رسانه‌ای تأکید کرد و افزود: امیدواریم با این کار، شاهد توسعه و تقویت مولفه‌های مجهول آگاهی‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌ها و نیز تحکیم بنیان خانواده باشیم.

 

در ادامه این جلسه، رئیس پلیس فتای استان زنجان تصریج کرد: تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی در جامعه امروز ما به مزیت‌های آن می‌چربد. موضوعات سرگرمی بیشترین جست‌وجو را بین کاربران اینترنت دارد.

 

سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو با اشاره به اینکه 45 میلیون نفر در کشور عضو تلگرام و 20 میلیون نفر عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند، اظهار کرد: میانگین استفاده روزانه مردم جهان از اینترنت 4 ساعت و در کشور ما 7.5 ساعت است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: استفاده نامناسب از فضای مجازی سبب افزایش خیانت در زندگی مشترک، پایین آمدن و بالا رفتن سن ازدواج شده و در این بین کانون خانواده بیشترین آسیب را می‌بیند.

 

رئیس دانشکاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان نیز در این جلسه بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته بر این باورند که تعریف جرم به تنهایی به درد نمی‌خورد و به دنبال پدیده‌های مجرمانه هستند که هم جرم را دربرمی‌گیرد و هم انحراف از ارزش‌ها در جامعه را بررسی می‌کند.

حسن طغرانگار با اشاره به اینکه جامعه‌ای که درک درستی از پاسخ به پدیده‌های مجرمانه نداشته باشد، شکست می‌خورد، تأکید کرد: باید برای حل مسائل، درک درستی از جوان، فضای مجازی و فرهنگ داشته باشیم.

  • پنجشنبه/ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-90764
  • خبرنگار :

برچسب‌ها