کشتی بومی و محلی کچ گردان سیستان

کشتی کچ گردان یکی از بازی های بومی و محلی منطقه سیستان است که از قدمت بالایی در این منطقه برخوردار می باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، رئیس هیات ورزشی های روستایی و عشایری استان در این خصوص گفت: بازی بومی و محلی کچ گردان از جمله کشتی های محلی و بازی های بومی استان است که اغلب در روستاهای مرزی شهرستان زابل رواج داشته و در حال حاضر نیز به مناسبت های مختلف از این بازی استفاده می شود.

غلامعلی کیخا فرزانه افزود: میدان خاکی روستا به اندازه های مختلف و دلخواه به علاوه لباس محلی و شال وسایل مورد نیاز برای این بازی محلی را  تشکیل می دهند که در هر روستایی به راحتی یافت می شوند.

 وی اظهار داشت: در این بازی دو کشتی گیر با لباس محلی و بستن شال به دور کمر خودشان یکدیگر را  گرفته و به زور آزمایی می پردازند و در این بین هر  کشتی گیری که بتواند حریف خود را به خاک نشاند برنده محسوب می شو د.

 کیخای فرزانه خاطرنشان کرد: در این کشتی وزن و زمان مطرح نیست و کشتی ممکن است ساعتها طول بکشد.

 رئیس هیات ورزش های روستایی و عشایری استان گفت: در کشتی بومی و محلی کچ گردان هرگز از فنون کشتی های دیگر در سطح باشگاه انجام می شود استفاده نمی کنند و فقط از فن خاص خود که از روی کچ زده می شود استفاده می کنند.

وی افزود: هدف از برگزاری این بازی بالابردن قدرت استقامت و چابکی بدن است و در پایان بازی  معمولا جایزه کشتی گیر برنده در مراسم گوسفند است.

 غلامعلی کیخای فرزانه خاطرنشان کرد: کچ به استخوان خاصره کفته می شود و چون فن اصلی  کشتی از روی کچ زده می شود لذا این کشتی به کچ گردان مشهور است.

وی در پایان گفت: شال استفاده شده در این بازی عبارت است از پارچه مخصوص محلی که بازیکنان در طو ل بازی از آن استفاده می کنند.

  • یکشنبه/ ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: sistan-24762
  • خبرنگار :

برچسب‌ها