/گزارش تصويري/ مقبره شيخ علاءالدوله سمناني

احمد ابن سمنانی بيابانكي را از لحاظ مقام دینی به لقب شيخ رکن الدین ابولمكارم و به مناسبت خدمات جوانی اش در دستگاه دیوانی، به علاء الدوله عارف نامي و مشهور ايراني ملقب ساخته اند، وي در سال 659 هجري در سمنان تولد يافت.

پدرش به ملك شرف الدين سمناني شهرت داشت و خود وي نيز به القاب متعدد نظير علاءالدوله و شمس الدين مشهور است، شيخ علاءالدوله سمناني پس از عمري مجاهده در عرفان و تهذيب نفس، در سال 736 هجري، چهره در نقاب خاك كشيد.

بنای آرامگاه به دستور عمادالدین(جمال الدین) عبدالوهاب وزیر سلطان محمد خدابنده از خشت خام بنا گردیده و شیخ خانقاهی بر آن افزود. بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور بازمانده معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است. ساختمان مفصل آرامگاه شامل دو قسمت است، قسمت اصلی بنا مربع شکل است و در گذشته گنبد عظیمی بر روی آن قرار داشته که در حال حاضر تنها یک فیلپوش زاویه جنوب غربی مقصوره آن باقی مانده است. قسمت دوم ایوان رفیع و بلند آرامگاه است که رو به مشرق است. مزار شیخ در بیرون ایوان واقع شده است. آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی در روستای صوفی آباد شهرستان سرخه و در فاصله حدود 20 كيلومتري سمنان واقع است.

اين بنا به شماره 320 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

عكس: مسعود محقق – ايسنا سمنان

  • چهارشنبه/ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: عکس-سمنان
  • کد خبر: semnan-37890
  • خبرنگار : 50385