آیین سنتی خانه تکانی

نوروز عید باستانی ایرانیان، سرشار از سنت های زیبا، دوست داشتنی و مفید است. خانه تکانی در استانه نوروز یکی از این سنت هاست که نه تنها تازگی و طراوت را به خانه می آورد که تازگی نوروزی را به روح و جان اهالی خانه تزریق می کند.

خانه‌تکانی، غبارروبی، گرد­گیری از در و دیوار خانه، کف پوش‌­ها، اسباب خانه، شستشو، پاکیزه و نو کردن جامه و ظروف و اشیای کهنه­، دور افکندن اشیای ژنده و فرسوده و شکستن کاسه و کوزه­‌های سفالین کهنه، سفید کردن ظروف مسین و دیوارهای دود گرفته­‌ی خانه، خلاصه خانه تکانی برای زدودن آلودگی­‌ها و سیاهی­‌ها و بیرون افکندن پلشتی‌ها از فضای خانه از رسم‌های کهن ایرانیان در فراگشت سال کهنه به سال نو بوده‌ ­است. هنوز هم این رسم مانند گذشته در سراسر ایران میان مردم معمول است .

ایرانیان باستان عقیده داشتند که در ایام نوروز ارواح درگذشتگان از جایگاه آسمانی خود به زمین و به خانه‌های خویش باز می‌گردند. بازماندگان برای پذیرایی از آنها سفره‌ای رنگین می‌گستراندند و انواع خوراک‌ها را در آن می‌نهادند تا ارواح درگذشتگان از پذیرایی و صفا و پاکیزگی بازماندگان، دل خوش شده و آنان را برکت عطا کنند. این رسم توجیه سفرهٔ نوروزی یا هفت سین شد و به نظر می رسد خانه‌­تکانی و زدودن آلودگی‌­ها و پلشتی­‌ها از فضای خانه و کاشانه در آخر سال کهنه در نگاه آنان، مظهر و نمادی از رماندن ارواح خبیث و شریر از محیط زندگی و زدودن سیاهی مرگ و کهنگی از خانه و آماده کردن فضایی پاک و پاکیزه در آستانه‌ نوروز برای استقبال از فره‌ها و روان مردگان بوده است .

عکس: پریسا بهزادی - ایسنا


  • دوشنبه/ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: عکس-مرکزی
  • کد خبر: markazi-98157
  • خبرنگار :

برچسب‌ها