در حوزه سرآمدی آموزش؛

دانشگاه اراک آمادگی جهش به دانشگاه تراز دوم را دارد

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک با بیان اینکه این  دانشگاه آمادگی جهش به دانشگاه تراز دوم را دارد،  گفت: تمام تلاش دانشگاه اراک ارتقای رتبه از طریق ارتقای شاخص‌های کیفی و کمی است و در این راستا ماموریت ما این است که ابتدا به دانشگاه‌های تراز دوم و سپس به دانشگاه‌های تراز اول ارتقا یابیم.

محمد سلیمان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی با اشاره به اینکه از ﺳﻮﻡ ﺗﺎ ﺩﻭاﺯﺩﻫﻢ اﺭﺩﻳﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎﻩ به عنوان ﺩﻫﻪ ﺳﺮآﻣﺪی ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻧﺎﻣﮕﺬاﺭی ﺷﺪﻩ اﺳﺖ، گفت: نامگذاری این دهه جهت یادآوری این نکته است که آموزش در دانشگاه نقش محوری دارد و باید اینگونه باشد.

وی علت این نامگذاری را ایجاد انگیزه در جامعه دانشگاهی و توجه بیشتر به مقوله آموزش عنوان و بیان کرد: در واقع آموزش در دانشگاه‌ها تا حدودی به حاشیه رانده شده و شاید اهمیت لازم به آموزش مبذول نمی‌شود.

سلیمان نژاد با اشاره به برنامه کلی وزارتخانه و دانشگاه‌ها در دهه مذکور ادامه داد: در این دهه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری مقرر است که در سال‌های آتی و در صورت ممکن از همین امسال در سطح استان و منطقه با محوریت معاونت آموزشی برنامه‌هایی در این سطوح در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های مذکور که شامل 10 محور است، افزود: ضرورت توجه به تعامل بین دستگاه‌ها و نهادهای آموزشی، ترویج پیوند هدفمند آموزش و پژوهش، شناسایی و معرفی شیوه‌های نوین آموزشی، توجه به ویژگی مهم اخلاق آموزشی، ایجاد بستر مناسب برای نظرسنجی از جامعه دانشجویی، تکریم و تجلیل از مقام علم و عالم که مراسم مربوطه در 11 اردیبهشت ساعت 10 تا 12 در دانشگاه اراک برگزار می‌شود، بحث و بررسی موضوع دانشگاه بدون حصار، تجربه در ارتقای کیفی آموزش و لزوم توجه به آن، تلاش برای بازتعریف رابطه آموزش و کارآفرینی و نهایتا معرفی راهکارهایی جهت ارتقای سطح استانداردهای آموزشی از جمله آیتم‌های محوری هستند، که به آنها پرداخته می‌شود.

سلیمان‌نژاد ادامه داد: به دلیل اهمیت این موضوعات به طور خاص یک همایش ملی در چهاردهم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد که برگزارکننده آن معاون آموزش وزارت علوم و مجری آن دانشگاه تهران است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک افزود: در این همایش عناوینی که ذکر شد مخصوصا ارج نهادن به مقام علم و عالم، رویکردهای نوین آموزشی، اخلاق آموزشی و آموزش و کارآفرینی از اهمیت بیشتری برخوردار است و بیشتر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه جایگاه آموزشی دانشگاه اراک در بین دانشگاه‌های تراز سوم در سطح کشور سرآمد است، گفت: آموزش عالی یک نظام رتبه بندی در دانشگاه‌ها ایجاد کرده است که براساس آن تعدادی از دانشگاه‌ها جزو دانشگاه‌های تراز اول، تعدادی تراز دوم و برخی دیگر تراز سوم هستند. تمام تلاش دانشگاه اراک ارتقای این رتبه از طریق ارتقای شاخص‌های کیفی و کمی است و در این راستا ماموریت ما این است که ابتدا به دانشگاه‌های تراز دوم و سپس به دانشگاه‌های تراز اول ارتقا یابیم.

وی تصریح کرد: شاخص‌های بسیاری همچون مسائل آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بودجه و... در نظام رتبه بندی دانشگاه دخیل هستند. هرچند این دانشگاه در رتبه سوم قرار دارد، اما شاخص‌ها نشان می‌دهد که آمادگی جهش به دانشگاه رتبه دوم را دارد.

سلیمان نژاد بیان کرد: اینکه چه کسری از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند، از پارامترهای مهم به شمار می‌رود، همچنین هرم هیات علمی، وضعیت درآمد حاصل از محل پروژه‌های پژوهشی و ... نیز بسیار در ارتقای رتبه تاثیرگذار است.

 

  • یکشنبه/ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-88423
  • خبرنگار :