احمد سپه وند در گفت و گو با ایسنا منطقه کردستان، با بیان اینکه اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی رباتیک کشور، یکی از اتحادیه های زیر مجموعه وزارت علوم است اظهار کرد: كارگاه ملي رباتيك جهت آموزش مربي، اعطاي گواهي و با هدف ارتقاي سطح علمي و عملي دانشگاه ها در زمينه رباتيك و ايجاد زمينه مناسب جهت فعاليت در اين حوزه در دانشگاه هاي ايران تاسیس شده است.
وی افزود: سومین کارگاه ملی رباتیک با محوریت نت ورک ربات ها، هوش مصنوعی و ربات های صنعتی از دهم شهریورماه در دانشگاه کردستان آغاز و به مدت سه روز ادامه دارد.
بازرس اتحادیه ملی رباتیک، با بیان اینکه ۱۰۰ نفر در سومین کارگاه ملی رباتیک از ۲۳ دانشگاه کشور حضور دارند، اضافه کرد: چهار انجمن رباتیک در ۵ دانشگاه و موسسه رباتیک استان و سه انجمن رباتیک و مکاترونیک در دانشگاه کردستان فعال است.
سپه وند با بیان اینکه اولین دوره این کارگاه در دانشگاه اصفهان و دومین دوره آن نیز در دانشگاه سهند تبریز برگزار شد، ادامه داد: این کارگاه در ۲ بخش آنلاین و حضوری برگزار شده و ۳۰۰ نفر در این مرحله ثبت نام کردند.
وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۰۰ نفر به صورت رقابتی برای حضور در دوره حضوری برگزیده شدند، تاکید کرد: در بخش حضوری، شرکت کنندگان سه روز تحت نظر بهترین اساتید ایران آموزشهای مورد نیاز را فرا میگیرند و به عنوان سفیران اتحادیه به دانشگاهها معرفی خواهند شد.
بازرس انجمن ملی رباتیک کشور، عنوان کرد: در این دوره که هم دانش آموزان و هم دانشجویان حضور داشتند، دوکارگاه رباتیک، نسبت به گذشته به صورت سازمان یافته تر برگزار شد و به این دلیل که مدرسین دوره از اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند مطالب ارزنده و به روز علم رباتیک ارائه شد.
وی افزود: محوریت این دوره از کارگاه ها بر هوش مصنوعی و استفاده صنعتی از رباتیک، متمرکز شده است و این مهم موجب رغبت و تشویق شرکت کنندگان به سمت رباتیک، ایجاد ایده و کسب و کار می شود.
سپه وند افزود: رباتیک علمی است که استفاده از آن برای همه انکار ناپذیر است و این نیاز می تواند در یخچال سازی، خودروسازی، ربات ها، صنعت و یا حتی وسایل کودکان موجود باشد.
وی در رابطه به تاثیر هوشمند شدن وسایل در زندگی مردم ایران و مقایسه آن با کشورهایی همچون ژاپن، عنوان کرد: به طور قطع در این زمینه نسبت به کشورهای صنعتی عقب هستیم، اما این در حالی است که رشد صنعت، رباتیک و تکنولوژی در ایران نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و این روند برای ادامه امیدوار کننده است.
سپه وند خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز اکثر دانشگاه های کشور انجمن های رباتیک را دارند و می توان گفت که رباتیک، علمی است که همه می توانند آن را فرا گیرند و ادامه دهند و مختص به قشر خاصی از جامعه نیست و طیف گسترده ای از علم را در برمی گیرد.
شاخهای از فنّاوری که با طراحی، ساخت، اجرا و کاربرد رباتها به همراه سیستمهای کامپیوتری لازم برای کنترل، دریافت پاسخ سنسورها و پردازش اطلاعات آنها سر و کار دارد رباتیک نام دارد.
این فنّاوری ها با ماشینهای خودکاری سر و کار دارند که میتوانند جای انسان را در محیط های خطرناک و یا در فرآیند های تولید بگیرند یا میتوانند از نظر ظاهر، رفتار و یا فرآیند های یادگیری و درک شبیه انسان عمل کنند. امروزه بسیاری از رباتها از طبیعت الهام گرفتهشدهاند و شاخهای به نام رباتیک الهام گرفته از طبیعت را ایجاد کردهاند. این رباتها همچنین شاخه جدیدتری به نام رباتیک نرم را نیز پدید آوردهاند .