یک مدرس تخصصی آواز و خوانندگی گفت: بههیچوجه مفهومی به نام پلی بک نداریم، اگر قرار باشد شما یک کاری را خوانده باشید و آن کار را بیاورید بر روی صحنه و فقط لب بزنید این به این معنی است که نه شما هنری دارید نه خلاقیت!
مهدی محمدی در گفتوگو با ایسنا، خلیجفارس، در خصوص هدفش از برگزاری متعدد کلاسهای خوانندگی، افزود: تحصیلاتم در زمینه آواز کلاسیک و آهنگسازی است و دغدغه من از همان ابتدا این بوده که در واقع یک اصولی در آواز خواندن خوانندههایی که در داخل ایران فعالیت میکنند شکل بگیرد و حالا که این اصول برمیگردد به تحقیقاتی که در غرب شکلگرفته و این علم تدوینشده بهعنوان علم آواز یا علم اصولی خواندن، که طی آن دورههایی را گذارندم و تحقیقاتی در این زمینه داشتم.
وی ادامه داد: این آموزهها را باتجربههای شخصی از آواز و فرم آواز ایرانی که خوانندههای پاپ میخوانند، تلفیق و آمیخته کردم و با این روش به فراگیران یاد میدهم.
محمدی با اشاره به اینکه البته این روش ابداعی نیست و با این روش با هنرجوهایی کار میکنم که میتوانند با این تمرینات آواز خواندن اصولی را یاد بگیرند، حالا این آواز خواندن اصولی یعنی که رعایت همه استانداردهایی که در واقع صوت بدون اشکال و بدون ایراد تولید شود و بدون آسیب رساندن به شنونده بتواند استمرار داشته باشد.
این مدرس تخصصی آواز و خوانندگی اضافه کرد: همیشه هدفم این بوده که بتوانم یاد بدهم و به خوانندهها القا کنم که اگر قرار است آواز بخوانند قطعاً باید نرمش کنند و تمرین صدا انجام داده و این علم را یاد بگیرند و سپس به خوانندگی بپردازند.
محمدی در خصوص شرایط خوانندگی حال حاضر در کشور ایران، اظهار کرد: در حال حاضر میبینیم که بسیاری به سمت خوانندگی میآیند که خیلی خوب است اما نکتهای که وجود دارد این است که زمانی به سمت خوانندگی فرد میرود که اصلاً توجهی به علم آواز ندارند و معتقدم وقتی شما اصولی یک علمی رو یاد نگیرید خلاقیت را از دست میدهید و وقتی خلاقیت نداشته باشید به تقلید از دیگران میپردازند و دیگر مؤلف نیستند و از موج موفقیتهای دیگری شروع به سواری گرفتن میکنند و این باعث میشود مدام این حرکت تکرار شود و این موضوع شرایط موسیقیایی امروز کشور است که مثلاً ده تا خواننده میخوانند ولی هفت نفر آنها شبیه به هم میخوانند و این متأسفانه ضعف بزرگی است که این روزها در موسیقی کشور شاهد هستیم.
وی در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اینکه ارزیابی شما از پدیده پلی بک خوانی چیست، خاطرنشان کرد: نگاه من به پلی بک یک مسئله رد شده است یعنی اینکه ما اصلاً مفهومی به نام پلی بک نداریم، اگر قرار باشد شما یک کاری را خوانده باشید و آن کار را بیاورید بر روی صحنه و فقط لب بزنید این به این معنی است که نه شما هنری دارید نه خلاقیتی ولی امروزه به خاطر ضعف و بضاعت صوتی بسیاری از خوانندهها حرفهای این اتفاق در حال رخ دادن است و بسیاری از مردم متوجه این موضوع نمیشوند و بعضی وقتها هم به دلیل عدم هماهنگی ممکن است این قضیه لو برود.
این مدرس تخصصی آواز و خوانندگی اضافه کرد: پلی بک چیزی است که در همه جای دنیا استفاده میشود، مشاهده میشود که در خوانندههای غربی به دلیل انرژی و تحرکات بسیار بالا و بعضاً در اجرای لایهها و قسمتی از ملودیهایشان در حین اجرا که همراه با حرکتهای خیلی متحرک میشود، این موضوع باعث میشود که آن خواننده شاید قسمتی از ملودی را هنگام حرکت نمایشی نتواند بهخوبی اجرا کند و این قسمت را پلی بک اجرا کند ولی خواننده در کشور ما وقتی میبینیم که نه حرکتی دارد نه تحرک خاصی و موسیقی پاپ کشورمان اینقدر سخت و پیچیده نیست که نتواند بخواند، پس فکر میکنم که موسیقی پاپ امروز ما نیازی به پلی بک ندارد.
وی با بیان اینکه کسی که پلی بک میخواند یقیناً به دلیل عدم تواناییهای صوتیاش است که این یک مسئله طبیعی است، عنوان کرد: مشکل خیلی از خوانندگان این است که فکر میکنند که اگر به کلاس آواز بیایند، تصورشان این است که در نظر مردم جایگاه خودشان را از دست میدهند درصورتیکه این تفکر غلط است.
محمدی در خصوص مشکلات عرصه خوانندگی، تصریح کرد:از سبک پاپ که حسابی استقبال شده است، متأسفانه با پول و تبلیغات فضای مجازی و تلقین خواننده به مردم و قدمهای خیلی محکم و استوار برداشتهاند درحالیکه در حال مشاهده هستیم که موسیقی، کلام و شعر هرروز ضعیف و ضعیفتر میشود که این موضوع باعث میشود، فرهنگ شنیداری مردم هم به همان اندازه پایین بیاید.
این مدرس تخصصی آواز و خوانندگی در پایان گفت: موسیقی در شرایط کنونی بههیچوجه حالوروز خوبی ندارد و بههیچوجه حمایت نمیشود و همه این موارد باعث شده توجه مردم به این موسیقی کمتر و کمتر شود و به سمتوسوی سبکی از موسیقی جذب شوند که هیچ نام و نشانهای از ادبیات موسیقی ندارد.