چهارمین رقابت صوفي منطقه اي جنوبشرق كشوردر کرمان برگزار می شود

جلسه هماهنگی برگزاری دومين رقابت صوفي منطقه اي جنوبشرق كشور در محل دفتر معاون سیاسی و امنیتی استانداری تشکیل شد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، در اين جلسه مهندس "كمالي" معاون سياسي و امنيتي استاندار كرمان گفت: روزهاي هفتم و هشتم مهرماه امسال رقابت ملي صوفي(ابوالحسن عبدالرحمن صوفي رازي)كار رصد صورفلكي در محل كمپ كلوتهاي منطقه شهداد كرمان با حضور اساتيد برجسته نجوم به صورت حرفه اي و آماتور و ميزباني انجمن نجوم دانشگاه شهيدباهنر كرمان آغاز مي شود.

 

چهارمین رقابت صوفي منطقه اي جنوبشرق كشور، هفتم و هشتم مهرماه در شهداد كرمان با همراهي اساتيد برجسته نجوم حرفه اي و آماتور برگزار می شود.

 

اين رقابت به همت انجمن  نجوم دانشگاه شهيد باهنر كرمان و شركت پيشگامان نجوم با هدف آمادگي بهتر رصدگران پيش از برگزاري چهارمين رقابت بين المللي صوفي، به صورت منطقه اي در كرمان و استان هاي جنوب و جنوبشرق ايران با همكاري استانداري كرمان، بخشداري شهداد، دانشگاه آزاد اسلامي كرمان، انجمن هلال كوير، مجتمع عمران شهداد  و ساير دستگاه هاي اجرايي برگزار خواهد شد.

 

افتتاح برنامه از صبح پنج شنبه هفتم مهر ماه در تالار فارابی دانشگاه علوم پزشکی و مراسم اختتامیه این مراسم روز هشتم مهرماه در محل باغ شاهزاده ماهان  برگزار می شود.

 

یاد آوری می شود: " ابوالحسن عبدالرحمن صوفی رازی" در ۹ محرم ۲۹۱ (قمری) برابر با ۱۵ آذر ۲۸۲ مطابق ۷ دسامبر ۹۰۳ (میلادی) در شهر ری و به روایت دیگر ۱۴ محرم ۲۹۱ زاده شد، وی در دربار عضدالدوله دیلمی در اصفهان زندگی می‌کرد و کار اصلی‌اش تشریح یافته‌های پیشین یونانیان در علم نجوم و ترجمه آثار آنان به زبان عربی بود.

 

استاد ریاضی و ستاره‌شناس برجسته ایرانی صده چهارم بود که در دوران دیلمیان در فارس می‌زیست، تاریخ‌نویسان گفته‌اند که برای زمانی در شیراز به انجام محاسبات نجومی سرگرم بوده‌است، صوفی رازی نخستین کسی بود که کهکشان مارپیچی M۳۱ (که درفاصلهٔ ۲٫۹ میلیون سال نوری از ما قرار گرفته) را با چشم غیرمسلح رصد نموده و مورد مطالعه قرار داد.

 

 گزارش صوفی از کهکشان زن برزنجیر و همین طور ابر ماژلانی بزرگ، قدیمی‌ترین مدارک موجود از مشاهدهٔ این اجرام هستند، عبدالرحمان در عین حال توانست هفت جرم دیگر را به عنوان اجرام غیرستاره‌ای ثبت و رصد کند بدین ترتیب می‌توان او را نخستین کسی دانست که فهرستی از اجرام غیر ستاره‌ای ارایه داده‌است. در فهرست صوفی رازی اجرام جالب توجهی چون خوشه دوگانه برساوش یا M۴۴ به چشم می‌خورد.

 

عبدالرحمان صوفی با رصدهای پیاپی اعلام کرد که رنگ ستارهٔ شباهنگ (در عربی شعرای یمانی) تغییر نمی‌کند. پیش از او اخترشناسان یونانی مانند سِنِکا و بطلمیوس گفته بودند که این ستاره را به رنگهای گوناگونی دیده‌اند. کتاب صورالکواکب او جدولهایی از قدر ستاره‌ها دارد که با دقت خوبی تنظیم شده‌اند.

 

در این کتاب همچنین اصلاحی برروی فهرست‌های قدیمی یونانی انجام گرفت و برای اولین بار صورتهای فلکی جدیدی چون صورت فلکی ققنوس شناسایی شد که به دلیل عرض جغرافیایی رصدگران یونانی در فهرستهای آنها نیامده بود.

  • چهارشنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: kerman-11977
  • خبرنگار :