برخی مدارس، دوستدار و حامی محیط زیست هستند؛ مدارس سبز نه تنها سازگار با محیط زیست هستند، بلکه باعث صرفهجویی در هزینههای انرژی نیز میشوند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مدارس سبز در سراسر جهان، ارزش آموزش درباره نحوه تغییر تفکر و زندگی جوامع در جهان را به افراد میشناسانند.
استاندارد برای مدارس سازگار با محیط زیست LEED(Leadership in Energy and Environmental Design) است.
LEED ؛ چارچوبی برای ساخت اینگونه مدارس است که از معیارهای مشخصی برخوردار میباشد. پلاک LEED بر روی یک ساختمان، نشانهای از کیفیت و دستاورد در یک ساختمان سبز است.
بسیاری از مدارس، سعی دارند تا به مدارس سبز بپیوندند و محیط خود را پایدارتر ساخته و ردپای کربن را طی پنج سال تا 30 درصد کاهش دهند. مهمترین هدف این طرح، خنثی شدن کربن در این محیطها تا سال 2020 است.
در مواردی، والدین و دانشآموزان با هم برای کاهش مصرف انرژی و زباله در مدارس و یا در تعیین میزان مصرف انرژی در مدرسه و چگونگی کاهش آن با مدرسه همکاری میکنند.
تعریف مدرسه سبز
مدرسه سبز علاوه بر ارائه دروس لازم به دانشآموزان، به آنها روشهای سازگاری با محیط زیست را هم آموزش میدهد و دانشآموزان یاد میگیرند تا جهان را به سمت آیندهای سالمتر، پاکتر و پایدار سوق دهند.
هر مدرسهای میتواند یک مدرسه سبز باشد؛ الگوی مدارس میتواند با توجه به سازگاری با محیط زیست، دانشآموزان را تشویق کند تا نوآوران و مجریان مدرسه سبز باشند. عوامل زیادی میتواند برای توصیف یک مدرسه سبز وجود داشته باشد، اما در اصل، تعهد به سبز بودن و پایدار بودن محیط زیست، مهمترین عامل است.
مهمترین اصول مدارس سبز عبارتند از: کاهش تاثیرات زیستمحیطی، افزایش سلامت و رفاه، افزایش سواد زیستمحیطی و پایداری برای همه فارغ التحصیلان.
این موارد، معیارهای قابل اندازهگیری برای میزان موفقیت در مدارس سبز هستند و تاثیر واقعی آنها در پایداری جهانی و سلامت فردی دانشآموزان و معلمان است.
اثرات زیستمحیطی
کاهش تاثیرات زیستمحیطی؛ شامل کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف سوختهای فسیلی مورد استفاده در حمل و نقل، کاهش ضایعات برای دفن زباله و محافظت از زیستگاههای طبیعی است.
این اقدامات بر انسان و زمین تاثیراتی دارد که در ذیل آمده است:
کاهش مصرف انرژی در ساختمانها باعث کاهش بار انرژی در نیروگاهها، کاهش انتشار کربن و سایر اثرات زیستمحیطی تولید برق میشود.
کاهش مصرف آب در ساختمانها باعث کاهش مصرف آبهای زیرزمینی خواهد شد. همچنین از زیستگاههای آب شیرین محافظت میشود و مصرف انرژی برای تصفیه و انتقال آب هم کاهش مییابد.
کاهش زباله به سمت محل دفن زباله باعث صرفهجویی در استفاده از زمینهایی میشود که میتواند برای زیستگاه یا اهداف دیگر استفاده شود و همچنین در کاهش آلودگی آب و خاک هم موثر است. علاوه بر این، میدانیم که تلاش برای کاهش زبالههای دفن شده میتواند مواد بیشتری را در جریان بازیافت قرار دهد.
کاهش سفر با اتومبیل تکسرنشین میتواند در کاهش انتشار کربن ناشی از حمل و نقل موثر باشد.
استفاده از مصالح ساختمانی پایدار یا بازیافتشده، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، آبی و یا بادی در مدارس نیز نقش مهمی در پایداری محیط زیست دارد.
جمعآوری آب باران و یا سیستم حفاظت از آب در مدارس هم میتواند به کاهش مصرف آب کمک کند.
سلامتی و رفاه
حمایت از سلامتی دانشآموزان و معلمان، شامل تضمین یک محیط داخلی تمیز و سالم در مدرسه و همچنین اجرای برنامهها و خدمات برای تغذیه مناسب و فعالیت بدنی است.
توجه به بهداشت در مدارس بر یادگیری و سلامت دانشآموزان تاثیر میگذارد.
توجه به کیفیت هوا در محیط داخلی و همچنین توجه به ذرات آلاینده و رطوبت هوا میتواند تاثیر قابل توجهی در یادگیری دانشآموزان و سلامتی آنها داشته باشد.
قرارگرفتن در معرض نور روز نیز بر تولید هورمونهای بدن تاثیر دارد که نقش مهم آن بر هوشیاری و چرخه درست خواب و بیداری است.
افزایش زمان فعالیت بدنی هر دانشآموز در طول روز در مدرسه نیز میتواند در کاهش چاقی و تشویق به عادات مثبت زندگی موثر باشد.
سواد زیستمحیطی
آموزش دانشآموزان در مورد پایداری محیط زیست، ابزاری برای حل چالشهای جهانی است که هماکنون و در آینده با آنها روبهرو بوده و خواهیم بود .
آموزش و ترغیب کودکان به تفکیک زباله در مدارس، کمک میکند تا آنها این موارد را در خانه نیز انجام دهند.
ایجاد باغ در محوطه مدرسه
مسئولان مدارس باید دانشآموزان را به کاشت درخت و حفظ آنها تشویق کند. علاوه بر این، نگهداری از گلدانهای کوچک در کلاس هم میتواند به دانشآموزان، مراقبت از گیاهان را آموزش دهد.
گامهایی که والدین و دانشآموزان میتوانند برای سبزشدن مدارس بردارند، عبارتند از:
استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی، پیادهروی یا رفت و آمد به مدرسه با دوچرخه.
استفاده از حمل و نقل همسفری (نوعی اشتراک خودروی سواری شخصی) تا تعداد دانشآموز بیشتری با هم به مدرسه بیایند.
کاهش مدت زمان انتظار در جلوی مدرسه با ماشین روشن و خاموش کردن موتور یا ماشین در جلوی مدرسه برای کاهش میزان آلودگی.
تشویق مدرسه به استفاده از اتوبوسهایی با سوخت پاک مانند بیودیزل یا اتوبوسهای هیبریدی.
استفاده از لامپهای کممصرف به عنوان جایگزین لامپهای رشتهای.
استفاده از مواد شوینده غیرسمی برای نظافت محیط و سموم دفع آفات غیرسمی در مدرسه.
جلوگیری از مصرف پلاستیک در مدرسه و یا کاهش مصرف آن.
چگونه میتوان در مدارس، میزان مصرف انرژی را کاهش داد؟
نظارت ماهانه بر میزان مصرف انرژی، میتواند مهمترین گام برای کاهش مصرف انرژی در مدارس باشد.
آموزش جامعه
ایجاد مدارس سبز، نیاز به آموزش جامعه درباره اهمیت کاهش انتشار کربن و زندگی هماهنگ با محیط زیست پایدار دارد.
آگاهی پیداکردن درباره آنچه دیگر مدارس سبز، برای سبزترشدن انجام میدهند بسیار مهم است؛ برای مثال مدرسهای در نیویورک، زمین بازی مصنوعی ایجاد کرده که باعث صرفهجویی در مصرف میلیونها گالن آب در سال خواهد شد.
در بعضی مدارس، کلاسهایی درباره زندگی سازگار با محیط زیست تشکیل میدهند تا آگاهی نسبت به سازگاری با محیط زیست در مدارس افزایش یابد.
گروههای ابتکاری سبز
درست مانند مکانهای ورزشی، علمی و یا هنری، مدارس باید یک گروه یا باشگاه داشته باشند که به دانشآموزان در انجام پروژههای سبز، کارگاههای آموزشی، رویدادها و مسابقات در این زمینه کمک کند.
مدارس بین المللی پایدار برای نجات زمین
این مدارس با راه حلهای مبتکرانه در حال پاسخ دادن به شرایط اضطراری آب و هوا هستند.
بسیاری از مدارس با سیاستهایی مانند استفاده از بطریهای قابل استفاده مجدد آب و کاهش استفاده از پلاستیک، سعی دارند تا به سبزی مدارس کمک کنند.
راهپیمایی دانشآموزان برای وضعیت آب وهوایی طی ماههای گذشته در کشورهای مختلف حاکی از آن است که دانشآموزان به سلامت زمین توجه دارند و سعی دارند برای نجات آن، کاری انجام دهند.
مدرسه بین المللی کپنهاگ در دانمارک
این مدرسه با نمایی پوشیده از 12 هزار پنل خورشیدی میتواند 50 درصد از انرژی مصرفیاش را تامین کند.
مهمترین اقدامات سبز در این مدرسه از طریق معماری، کاربرد مصالح ساختمانی، امکانات و تجهیزات آن به نمایش گذاشته شده است؛ شیرهای آب در این مدرسه چشمی هستند، سنسور حرکت در چراغها و لامپهای الایدی از اتلاف مصرف برق جلوگیری میکند، همچنین سنسورهای میزان دیاکسیدکربن و دما، اندازه بهینه اکسیژن و دما را مشخص کرده و جریان هوا مطابق با آن تنظیم شده که منجر به صرفهجویی در مصرف انرژی میشود.
محصول نهایی زباله به کشاورزان، به عنوان کود داده میشود، مقوا و کاغذ به صورت فشرده شده فروخته تا بازیافت شوند که این موارد نشان میدهد این مدرسه تمام امور خود را به صورت اتوماسیون انجام میدهد.
البته این موارد باعث نشده تا دانشآموزان، برای محیط زیست اقدامی انجام ندهند و آنها همچنان، نگرش مسئولانه در برابر محیط زیست دارند.
دانشآموزان این مدرسه در حال اجرای برنامه کاهش استفاده از پلاستیک هستند، سعی دارند در درختکاری شرکت کنند و همچنین در پاکسازی نیز اقیانوسها نقش داشته باشند.
منابع:
www.studyinternational.com
www.naturespath.com
https://buzzonearth.com
www.centerforgreenschools.org
www.thoughtco.com
www.schoolhousemagazine.co.uk