به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست رونمایی از دوره جدید طرح توانمند سازی دانشجویان دختر در زمینه مد و لباس و صنایع دستی و افتتاح چهارمین دوره جشنواره زن و علم مریم میرزاخانی و جشنواره پروین اعتصامی، اظهار کرد: طبق اعلام یونسکو حضور زنان در عرصه فناوری، شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارهای نوین از ۲۷.۷ به ۳۱.۵ درصد رسیده است و جشنواره زن و علم میتواند زمینه نمایش دادن اقدامات برجسته این زنان را فراهم کند.
وی افزود: رشد علمی ایران طبق آخرین گزارشها علیرغم تحریمهای انجام شده بسیار چشم گیر است و زنان هیئت علمی و پژوهشگر در این عرصه نقش قابل توجهی داشتند و این تحولات بسیار امید بخش است.
ابتکار ادامه داد: مباحث زنان و خانواده دو مبحث فرابخشی است از این رو این معاونت بیش از ۲۰۵ موافقتنامه با دستگاههای مختلف دولتی، بانکها و سازمانهای مردم نهاد داشته است و در دو حوزه عدالت جنسیتی و تحکیم خانواده تلاشهای متعددی را با همکاری دستگاههای اجرایی به پیش برده است.
معاون امور زنان و خانواده با بیان اینکه شاخصهای عدالت جنسیتی ملاک کار ما هستند، افزود: بخشی از این شاخصها معطوف به آموزشاند که آموزش عالی در آن سهم مهمی دارد. از جمله مسائل مورد توجه ما مهارتهای زندگی و مهارتهای خوب زیستن است که سعی کردیم در این راستا با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم همکاری کنیم.
ابتکار معتقد است که مهارتهای خوب زیستن و مهارتهای زندگی از جمله مهارتهای موثر در زمینه معنوی، جسمی، روحی، معرفتی و علم هستند و از این رو معاونت امور زنان و خانواده و وزارت علوم همواره سعی کردهاند با همکاری با یکدیگر در این راستا نقشه راهی را ترسیم کنند.
وی با اشاره به رونمایی از طرحهای مریم میرزاخانی، کمند و پروین اعتصامی گفت: این طرحها میتوانند همانند الگویی قابل استفاده برای همگان باشند و ما انتظار داریم دانشگاههایی که در آنها این طرحها اجرا میشوند مروج آنها باشند.
ابتکار همچنین با تاکید بر لزوم آموختن مهارت کسب و کار برای دختران گفت: امروزه غالب فارغ التحصیلان از جمله دختران تمایل دارند در حوزه تحصیلی خود و یا در حوزههای علاقمندی خود پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار شوند و این دورهها از این جهت حائز اهمیتاند که میتوانند دست دانشجویان را از دوره دانشجویی برای ورود به عرصه اشتغال بگیرند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری طرحهای یاد شده را در افزایش اعتماد به نفس دختران موثر دانست و ادامه داد: همچنین نمایشگاههای مد و لباس و صنایع دستی مهارتهای فردی و خلاقیت و هویت دختران را تقویت میکند. این طرحها با توجه به هنر و خلاقیت به هویت دانشجویان میپردازد و به اصالت توجه میکند.
ابتکار تصریح کرد: مهمترین مساله برای نسل جوان و دانشجویان امید است، امیدی که باید در عمل و نه در حرف آن را گسترش دهیم به طوری که دانشجویان احساس کنند فرصت خوبی در عرصه اجتماعی، فرهنگی و ... برایشان ایجاد شده است و از ین جهت طرح کمند و نمایشگاههای برگزار شده برایمان اهمیت دارد.
وی با اشاره به رونمایی و راه اندازی سامانه ثبت آثار صنایع دستی دانشجویان در برگزاری نمایشگاهها، افزود: از طریق این سامانه دسترسی برای ورود تمام دانشجویان ایجاد میشود و امیدوارم از این رو تمامی دانشگاهها در آن شرکت کنند.
معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به جشنواره پروین اعتصامی این را هم گفت که معرفی چهرهای مانند پروین اعتمای که چهرهای پرتوان است، میتواند برای دختران الگو ساز و الهام بخش باشد.
به گفته ابتکار،پروین اعتصامی فراتر از زمان خود حرکت میکرد و شخصیتی برجسته در زمینه اجتماعی، فرهنگی هنری، سیاسی و ... بود و از ین رو می تواند الگوی مهمی برای انتخابهای دختران باشد.
معاون امور زنان و خانواده افزود: ما چالش شکاف بین نسلی را از جمله مهمترین چالشهای نسل امروز میدانیم و از این رو طرح گفتگوی بین نسلی را در راستای فعالیتهای خود قرار دادیم چراکه انقلاب دیجیتال علیرغم فواید خود نمیتواند برخی مهارتها را تقویت کند و باید مطابق با تحولات دنیا، هویت فرهنگی خود را حفظ کنیم تا نسل جوانمان با آگاهی انتخابهای خوبی را انجام دهد.
وی در پایان افزود: چنین رویدادهای فرهنگی میتواند مروج و تقویت کننده سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تقویت امید در دانشجویان باشد حتی دانشجویان پسر هم می توانند از این طرحها الگو بگیرند و آنها را در دانشگاه خود ترویج دهند.
در بخش دیگر این برنامه دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار کرد: خوشبختانه در این دوره شاهد فعالیتها و پویش تازهای در حوزه دختران و نظام آموزش عالی بودیم. در مجموعه کارهای انجام شده آنچه حائز اهمیت است این است که شاهد کمک به فرآیند توانمندسازی دختران، پیدا کردن وسعت نظر، مهارت گفتگو و پیدا کردن آنچه زیبنده یک شهروند ایرانی است، بودیم.
وی افزود: خوشبختانه این دورهها مورد استقبال دانشجویان دختر قرار گرفت. طرح کمند در ۱۰ استان کشور اجرا شد و مدیران و دانشجویان و هیئت علمی ما اهتمام خوبی در این راستا داشتند. در این طرحها همواره در تلاش بودیم فاصلهها را کاهش دهیم و پذیرای نوآوری دختران باشیم. چنین نگاهی در معاونت زنان و وزارت علوم شکل گرفت و با اهتمام آن را پیگیری میکنیم چراکه نقش دانشجویان دختر را در درون و بیرون از دانشگاه موثر میدانیم آنها سفیرانی هستند که بر ساحتهای مختلف اثر گذارند.
انتهای پیام