به گزارش ایسنا، دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی(ره) با رویکرد اخلاق و اجتماع با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی و با حضور حجت الاسلام سید ابوالفضل موسویان، نجفقلی حبیبی، حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی، عبدالهادی فقهی زاده، زهرا شجاعی و حجت الاسلام محمدرضا حشمتی در محل مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
سخنرانان غیرایرانی همایش از جمله مریم المقداد از تونس با موضوع قران کریم در فکر و سیره امام خمینی (ره)، محمود شاکر عبود علی الخفاجی از عراق و جرنو القاسم جالو از گینه به صورت ویدئو کنفرانس در این نشست حضور یافتند و مقالات خود را ارائه دادند.
این همایش به همت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی موسسه تنظیم و نشر آثار امام با همکاری نهادها و دستگاهای بزرگ فرهنگی، علمی و عمومی کشور برگزار شد.
در ابتدای این همایش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی پخش شد.
در ادامه اعضای هیات رییسه عبدالهادی فقهی زاده، زهرا شجاعی حجت الاسلام محمدرضا حشمتی دبیر کمیته علمی دومین همایش در جایگاه خود قرار گرفتند و سخنرانان به ترتیب برای ارائه مقالات خود پشت تریبون رفتند.
عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در این همایش گفت: امام مصداق بزرگ مبارزه با طاغوت بود و علامه طباطبایی نفی غلبه کافران بر مومنان را منوط به پایبندی انان به لوازم ایمان تعبیر کرده است. امام عزیز کوشید غلبه مومنان بر کافران را محقق کند. امام خمینی مجسمه قیام الله در دوره معاصر و بزرگترین خادم قران کریم در عصر حاضر در بینش و روش بود. امام درد دین و اخلاق و اجتماع داشت.
سپس نجفقلی حبیبی به تبیین مقاله خود با عنوان چگونگی استمرار و دائمی بودن احکام اسلام با توجه به مسائل روز پرداخت و افزود: با وجود تحولات مستمر بشر و پیشرفت علم ایا می توان با احکام اسلام که 1400 سال قبل نازل شد زندگی کرد؟ بخش اخلاق و احکام تمایزی با تمدن بشری ندارند و این امور به کیفیت زندگی بشر کمک کرده و سطح آن را ارتقا داده است.
وی افزود: فقها زمان و مکان را باید دائما در قواعد اجتهادِ صحیح و مستمر در نظر بگیرند. چنین اجتهادی می تواند امور جامعه را در تمام شئون زندگی انسان مدیریت کند. امام خمینی احکام اسلام را در جای جای زندگی مردم عملیاتی کرد. باز بودن باب اجتهاد تاثیر خود را در کلیه قوانین کشور می گذارد. رای شورای فقهای مندرج در قانون اساسی احکام و قوانین اجتماعی را قابل اجرا می کند. اسلام برای اداره زندگی بشر از طریق شوراهای مختلف متخصصان قابلیت اجرایی لازم را دارد.
حبیبی تاکید کرد: تقدم تشخیص شخصی و حزبی به جای عمل به مر قانون تاثیر منفی بر اجرای احکام و اخلاق اسلامی در جامعه دارد.
بعد از آن زهرا اخوان صراف به قرائت مقاله واگرایی تفسیرپژوهشی معاصران از دیدگاه های امام خمینی پرداخت و افزود: مهمترین شاخصه دوره مدرن درک ضرورت دانش های بشری از جمله تفسیر قرآن کریم که دانشی بشری است، می باشد.
سپس بخش هایی از ویدئوی ضبظ شده از سخنران غیرایرانی، مریم المقداد از تونس با موضوع قران کریم در فکر و سیره امام خمینی پخش شد.
وی در این ویدئو گفت: امام قران و احکام اسلام را در عرصه های سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی مردم ایران زنده کرد. پیامبر فرموده بودند یارانی از سلمان فارسی به تحقق این کتاب کمک خواهند کرد و امام خمینی ذخیره خداوند متعادل برای پیاده کردن ایات و احکام اسلام در جهان بود. شخصیت امام شخصیتی اخلاقی و مبتنی بر قران و عترت شکل گرفت.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل موسویان با موضوع پذیرش حکومت غیرمردمی و مغایرت با اصل توحید پشت تریبون همایش قرار گرفت و گفت: امام بر جمهوری اسلامی تاکید کردند و تاکید ایشان یکی از نکات اساسی توجه به آرا و دیدگاه مردم است. اگر حکومت شرایط را برای کنار زدن مردم درست کند و شرایط به گونه ای باشد که مردم حضور جدی در اداره کشور نداشته باشند این مسئله در مغایرت با قرآن و احکام اسلام است.
سپس از مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی(ره) که در قالب یک کتاب گرداوری و چاپ شده بود، رونمایی شد.
در پایان این همایش نیز آیت الله سیدحسن خمینی تولیت آستان امام خمینی (ره) پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی خواستار الگوبرداری از امام خمینی شد.
یادگار امام تاکید کرد: انسانی که از امام خمینی قاعده گرفته باشد خودش را در کانون اراده الهی ذوب دیده و هویت هستی را به طور صحیح می بیند.
آیت الله خمینی خاطرنشان کرد: نکته مهم در زندگی امام خمینی دریافت یک قاعده برای زندگی است. در این قاعده باید روح قرآن را بگیریم و این روح، انجام کارها برای خداست. امام آب هم دست فرزنداشان می دادند برای خدا می دادند. داستان قرآن و انقلاب ما داستان انقلاب و روح قرآن است. انسانی که از امام قاعده گرفته باشد خودش را در کانون اراده الهی ذوب می بیند و هویت هستی را به طور صحیح می بیند.
وی در متذکر شد: اگر به روح قرآن رسیده نشود همین کتاب الهی می تواند بسیاری را گمراه کند. در فهم قرآن باید عقل را به خدمت گرفت وا لا با همین قرآن ممکن است به جنگ علی (ع) رفت. کارکرد بزرگ امام خمینی استخراج روح قرآن است. اصل اول در حرکت، حرکت اجتماع است. چرا چون اثر در اجتماع بر مبنای دو دوتا چهار تا نیست بلکه تصاعد می خورد. 10 نفر اگر همراه و هم دل شوند طوفان به پا می کنند.
انتهای پیام