آبیاری ۱۸ هزار هکتار از ۶۴ هزار هکتار اراضی البرز با سیستم‌های نوین

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: قرار بود تا پایان سال هزار هکتار از اراضی البرز به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شوند که تا کنون ۹۰۰ هکتار آن عملیاتی شده است.

حجت الله رضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغات البرز به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌، اظهار کرد: مساحت اراضی زراعی و باغی استان حدود ۶۴ هزار هکتار است ولی همه این وسعت ظرفیت اینکه تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار بگیرند را ندارند.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از اراضی و باغات جاده چالوس و ارتفاعات طالقان به دلیل شرایط خاص امکان مجهز شدن به سیستم نوین آبیاری را ندارند.

وی گفت: با رصد و ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات استان پتانسیل تجهیز به این سیستم را دارند که طی دو دهه گذشته  بیش از ۱۸ هزار هکتار آن انجام شده است.

این مسئول با اشاره به برنامه امسال جهاد کشاورزی در این خصوص اضافه کرد: قرار بود تا پایان سال هزار هکتار از اراضی البرز به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شوند که تا کنون ۹۰۰ هکتار آن عملیاتی شده است.

رضایی در پاسخ به اینکه تجهیز اراضی به این سیستم‌ها چه تاثیری در مدیریت مصرف آب دارد، تاکید کرد: با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار بین ۴ تا ۴۵۰۰ متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب اتفاق می افتد یعنی اگر یک هکتار باغ  در سال ۱۰ هزار متر مکعب آب مصرف کند، با اجرای این سیستم به ۵.۵ هزار متر مکعب می‌رسد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: با توجه به  بحران آبی ای که با آن مواجه هستیم ۴۵ تا۵۰ درصد کاهش مصرف آب نقش به سزایی در حفظ منابع موجود خواهد داشت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99120301740
  • خبرنگار : 50024