به گزارش ایسنا، روزنامه «خراسان» با این مقدمه نوشت: در این گزارش درباره آمارهای حیرتانگیز از گیمرهای ایرانی و گردش مالی بازار بازیهای رایانهای، کنسولی و ... نوشتهایم.
رشد ۷۰ درصدی دانلود بازیهای موبایلی
گزارش یکی از فروشگاههای ایرانی دانلود اپلیکیشن حاکی از آن است که طی ۶ ماه اول امسال بازیهای موبایلی با رشدی معادل حدود ۷۰ درصد در صدر علایق مردم به بازیهای دیجیتال قرار گرفته است. همچنین آمارها نشان میدهد که تنها از اول اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین بازیهای موبایلی ۱۰۷ میلیون بار دانلود یا بهروزرسانی شدهاند. در این میان ۳ نوع بازیهای استراتژی با ۵۳ درصد رشد، بازیهای خانوادگی با ۴۱ درصد و بازیهای ماجرایی با ۳۷ درصد، بیشترین رشد دانلود یا بهروزرسانی را داشتهاند. دلیل آمار بالای بازیهای موبایلی در مقایسه با بازیهای کنسولی و کامپیوتری این است که کنسولهای بازی نیاز به صرف هزینه برای خرید دارند و همچنین سرگرمشدن با بازیهای موبایلی تقریبا در همه مکانها (خانه، خودرو و ...) امکانپذیر است.
این در حالی است که کل دنیا در سال ۲۰۲۰ با افزایش دانلود بازیهای موبایلی همراه بوده است.
گردش مالی بازیهای رایانهای
گردش مالی بازیها در پلتفرمهای کنسول بازی، رایانه و موبایل در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار در جهان بوده که ۷۲ میلیارد آن تنها به بازیهای موبایلی اختصاص داشته است و گفته میشود بنا بر پیشبینیها این رقم در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار میرسد. این رقم در کشور ما برای بازی در پلتفرمهای مختلف به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال خواهد رسید که نسبت به سال ۱۳۹۷ که وزیر ارشاد گردش مالی بازیهای رایانهای را در کشور ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود رشد چشمگیری داشته است.
گروه سنی، تعداد و جنسیت گیمرها
چندی پیش سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دیدار با مدیران بنیاد بازیهای رایانهای گفته بود: مطالعات آماری نشان میدهد که گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال بهطور میانگین، ۲۰ ساعت در هفته از بازیهای کامپیوتری و موبایلی استفاده میکنند. البته گروه سنی بازیها شامل دوره سنی بزرگسال حتی ۶۰ سال به بالا هم میشود.
سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم به خبرنگار ما گفت: «بهصورت تخمینی میتوان گفت هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای بازی بهطور متوسط تا پایان سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان و یک سال بعد به ۱۹۰۰ میلیارد تومان میرسد. این در حالی است که این عدد در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
پژمان تعداد گیمرهای بازیهای موبایلی را ۳۱ میلیون نفر اعلام کرد که با اضافهکردن گیمرهای پلتفرمهای دیگر مثل کنسولهای بازی و بازیهای رایانهای این رقم به ۳۶.۴ میلیون نفر میرسد که پیشبینی میشود تا پایان سال ۱۴۰۱، به ۶/ ۴۱ میلیون نفر هم برسد.
بهگفته مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، متوسط سن گیمرهای ایرانی ۲۲ سال است و ترکیب جنسیتی بازیکنان هم نشان می دهد همچنان بازیکنان مرد، سهم بیشتری در بازیهای رایانهای دارند و سهم بازیکنان مرد در سال ۱۳۹۹ و سالهای آینده همچنان بیشتر خواهد بود. براساس تخمینها، ۶۷ درصد بازیکنان در سال ۱۳۹۹ مردان و ۳۳ درصد زنان خواهند بود. این رقم برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به نسبت ۶۸ درصد مرد در مقابل ۳۲ درصد زن پیشبینی شده است.
سهم کم بازیسازان ایرانی از بازار بازیها
بر اساس برآوردهای پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۳۹۸ بازیکنان بازیهای موبایلی ۲۹۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه کردهاند که شامل خرید بازیها، انواع پرداختهای درونبرنامهای و هزینه نصب بازی میشود که از این مبلغ تنها ۸۰ میلیارد تومان سهم بازیهای موبایلی بومی بوده و مابقی آن در اختیار بازیسازان خارجی قرار گرفته است. این آمار نشان می دهد کمتر از ۲۸ درصد از درآمد بازی های موبایلی در اختیار بازیسازان ایرانی قرار گرفته و همچنان بازار در اختیار بازیهای خارجی است. البته در حوزه بازیهای کنسولی و رایانهای سهم ایران از بازار اندک است که برخی کارشناسان دلیل آن را وجود بازیهای ارزانقیمت خارجی که به دلیل رعایتنشدن قانون کپی رایت به قیمتهای ارزان عرضه میشوند، دانستهاند. با این حال معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد: با توجه به تلاشهایی که استودیوهای بازیسازی در این حوزه کردهاند، با فراهم شدن شرایط برای ساخت این بازیها، با آینده روشنی برای بازیهای رایانهای و کنسولی ایرانی مواجه خواهیم شد.
با این حال نگاهی به آمارها نشان میدهد از بازار ۱۵۰۰ میلیاردی بازیها در کشورمان سهم سازندگان ایرانی در بازیهای موبایلی ۸۰ میلیارد تومان، بازیهای رایانهای ۲۱ میلیارد تومان و در بازیهای کنسولی ۹ میلیارد تومان بوده است که نسبت به میزان گردش مالی بازیها ی یارانهای سهم اندکی است. البته معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای میگوید که هرچند سهم بازیسازهای ایرانی از این بازار کم است ولی رشد قابل توجهی دارد و تقریبا سالانه ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
انتهای پیام