رایزنی برای حل مشکلات انتقالی زنان فرهنگی به تبعیت از همسر

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان درباره وضعیت ترک تحصیل و بازماندگی دختران دانش آموز در سال تحصیلی جاری به ویژه با شیوع کرونا و تعطیل شدن آموزش های حضوری گفت: پیش بینی می کنیم آمار بازماندگی از تحصیل امسال بیشتر است ولی امیدواریم در دختران بیشتر نباشد. با شیوه های مختلفی در تلاشیم پوشش تخصیلی را به حداکثر برسانیم.

به گزارش ایسنا، فرحناز مینایی پور در نشستی خبری که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد با بیان اینکه از میان دو میلیون و ۴۰۰ هزار کارمند دولت، ۴۲ درصد زن هستند گفت: یک میلیون کارمند زن داریم که نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند و رقم بزرگی را در دولت شامل می شود.

وی افزود: 7.5 میلیون دانش آموز دختر داریم و باید تلاش کنیم گپ تاریخی میان زنان و مردان در طول تاریخ را کم کنیم، هرچند معتقدیم جمهوری اسلامی در کم کردن فاصله ها نقش موثری داشته است. پوشش تحصیلی دختران قبل از انقلاب ۴۰ درصد بوده و اکنون در دوره ابتدایی به ۹۷ درصد رسیده است و تلاش می کنیم زمینه توسعه سوادآموزی دختران را فراهم کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان با بیان اینکه امور زنان در راستای برقراری عدالت جنسیتی و دسترسی به امکانات و منابع آموزشی تلاش می کند گفت: شش هدف مهم را در وزارتخانه درحوه زنان دنبال می کنیم که از جمله آنها می توان به بسترسازی مناسب جهت توسعه شایستگی ها و افزایش نقش آفرینی زنان، برقراری عدلت جنسیتی در دسترسی به فرصت ها، منابع و امکانات آموزشی، توان افزایی و ارتقای شغلی زنان اشاره کرد.

مینایی پور ادامه داد: سیاست گذاری هایی را در این زمینه انجام می دهیم که الگوسازی و تعمیق باورهای دینی زنان و دختران، کیفیت بخشی آموزش، افزایش نرخ باسوادی دختران در جامعه، توان افزایی زنان و افزایش سهم مشارکت پذیری آنها، تحکیم و تعالی بنیان خانواده از این جمله است. بر اساس سیاست های ابلاغی چون سیاست های کلی جمعیت و خانواده و قانون برنامه ششم توسعه نیز فعالیت هایی را در دست انجام داریم به عنوان مثال طرح آموزش سواد زندگی را اجرا کردیم.

وی با اشاره به اینکه دومین کار مهم در راستای سیاست های جمعیتی، آموزش مهارت کودک یاری به دانش آموزان دختر و پسر بود گفت: طرح مذکور برای اولین بار امسال در ۱۰ استان به صورت پایلوت و در تفاهم نامه مشترکی با معاونت زنان به اجرا در آمد. با توجه به اینکه معتقدیم تعداد فرزندان در خانواده ها کم شده و به سوی تک فرزندی حرکت می کنند، بچه ها مهارت لازم نگه داری از کودکان را پیدا نمی کنند و معمولا مراحل رشد کودک دیگر را نمی بینند و وقتی ازدواج می کنند هم مهارت کودکیاری را ندارند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان ادامه داد: پیشنهاد دادیم که چنین دوره ای را داشته باشیم و از سازمان پژوهش خواستیم که در تامین محتوا کمک کند. هدف اصلی ما آماده سازی برای ایفای نقش در دوران زندگی مشترک و آشنایی با اصول مراقبت های بهداشتی دوران بارداری است و کتابی را تهیه کردیم. در حال ساخت یک شبیه ساز هستیم تا بتوانیم کلیه مراحل رشد و بزرگ شدن دانش آموز را نشان دهیم. در هر استان تعداد بسیار کمی پسر وارد طرح شده اند که آموزش های آنها جداگانه است.

مینایی پور به برگزاری جشنواره های «دختران، خانواده و گذر از کرونا» اشاره کرد و گفت: اختتامیه این جشنواره فردا برگزار می شود و جشنواره فیلم و عکس دختران هم برای تمام دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف برگزار و با استقبال خوب دانش آموزان ابتدایی همراه شد. فردا اختتامیه این جشنواره را هم خواهیم داشت. این جشنواره توجه خاصی به بازآفرینی نقش دختران در خانواده در دوران کرونا و انعکاس و ماندگار کردن صحنه های جذاب از نقش آفرینی آنها  در دوران عبور از کرونا دارد. عکس های برگزیده را در قالب کتابب منتشر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در ذیل یکی از سیاست های دفتر امور زنان، تحقق مصوبه شورای عالی امور اداری برای انتصاب ۳۰ درصد زنان  در پست های مدیریتی را داریم اظهار کرد: بانک اطلاعاتی زنان شاغل را ایجاد کردیم. دوره های آموزشی ضمن خدت و برگزاری نشست های علمی ویژه تخصصی برای افزایش مهارت های گفت وگو ویژه زنان فرهنگی برگزار شده و اکنون در حال برگزاری دوره آموزشی برای ۷۵۰ مشاور امور زنان  از طریق فضای مجازی هستیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان شاخص های سنجش عدالت جنسیتی را برشمرد و گفت: آموزش، بهداشت، فرصت مشارکت اقتصادی اجتماعی و توانمندی سیاسی چهار شاخص سنجش عدالت جنسیتی هستند. برای هرکدام از این چهار شاخص به طور جداگانه فعالیت ها و برنامه هایی داشتیم. یکی از اهداف  دفتر امور زنان آموزش و پرورش افزایش میزان دستیابی امکانات آموزشی برای همه دختران است.

مینایی پور ادامه داد: همه ساله پیگیری و رصد می شود که تمام دختران را در چرخه تحصیل داشته باشیم. دائم با بخش های مربوط مکاتبه داریم و این شاخص ها را رصد می کنیم. تعیین شاخص های عدالت جنسیتی را با همکاری معاونت زنان رئیس جمهوری انجام دادیم. استفاده از زنان فرهنگی برای آموزش در مناطق محروم، آموزش حقوق به دختران دانش آموز را داشتیم و حمایت از دانش آموزان در مناطق محروم که متاسفانه در دوران شیوع کرونا دسترسی شان به فضای آموزشی کمتر شد را در دستور کار داشتیم.  دخترها دسترسی کمتری به ابزار هوشمند داشتند که سعی کردیم رایزنی کنیم تا در اولویت قرار بگیرند.

وی به شاخص فعالیت های اجتماعی زنان به عنوان یکی از شاخص های مهم عدالت جنسیتی اشاره کرد و گفت: در معاونت متوسطه در زمینه آموزش کارآفرینی اقداماتی شروع شده و اقدام به برگزاری رویدادهای کارآفرینی کرده ایم. همچنین با مشارکت وزارت ارتباطات در زمینه راه اندازی کسب  و کارهای فضای مجازی  همکاری هایی شکل گرفت. با وزارت کار هم برنامه هایی برای آموزش کارآفرینی داریم. ارتقای شاخص مشارکت اجتماعی دختران دوره دوم متوسطه را در نیز در دستور کار داریم و بودجه ای به این منظور اختصاص داده شد. استان ها به دانش آموزان می آموزند چگونه مشارکت اجتماعی داشته باشند و در جامعه نقش آفرینی کنند. آموزش مهارت گفت وگو از این جمله است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در پاسخ به ایسنا درباره وضعیت ترک تحصیل و بازماندگی دختران دانش آموز در سال تحصیلی جاری به ویژه با شیوع کرونا و تعطیل شدن آموزش های حضوری گفت: بر اساس آمار سال تحصیلی گذشته، نرخ پوشش تحصیلی دختران در دوره ابتدایی ۹۷ درصد، در دوره متوسطه اول ۹۲ درصد و در دوره متوسطه دوم ۸۰ درصد بوده است.

مینایی پور ادامه داد: آمار ترک تحصیل و به مدرسه نرفتن دختران در متوسطه دوم  بیشتر است. آماری که اعلام کردم مربوط به سال گذشته بود، اما پیش بینی می شود این میزان امسال بیشتر شده باشد. تعدادی به لپ تاپ، تبلت و گوشی دسترسی نداشتند که استان ها و معاونت ها برای تامین ابزار هوشمند تلاش کردند. هم اکنون آماری در دست نداریم که امسال چه تعداد دوره تحصیلی شان را پشت سرگذاشتند. دانش آموزان از طریق سناد ثبت نام شده اند اما اینکه آیا واقعا درس می خوانند و چند درصد می توانند امسال را با موفقیت پشت سر بگذارند مشخص نیست و باید صبر کنیم در زمان خودش مشخص شود.

وی افزود: به هر صورت پیش بینی می کنیم آمار بازماندگی از تحصیل امسال بیشتر است ولی امیدواریم در دختران بیشتر نباشد. با شیوه های مختلفی در تلاشیم پوشش تخصیلی را به حداکثر برسانیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان از رایزنی با معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه به منظور حل مشکلات انتقالی زنان فرهنگی به تبعیت از همسر خبر داد و گفت: هرشخصی که استخدام می شود تا دو سال نمی تواند از محل خدمت انتقالی بگیرد. ممکن است دو همکار فرهنگی ما از دو استان مختلف با یکدیگر ازدواج کنند. پیگیری کردیم و قول مساعدت از سوی معاونت برنامه ریزی داده شده است. این موضوع در دست بررسی است تا زوجین فرهنگی که در دوجای مختلف خدمت می کنند در یک جا امکان ادامه خدمت داشته باشد. 

مینایی پور در پاسخ به پرسش دیگری درباره موانع ادامه تحصیل دختران ازدواج کرده گفت: اتفاقا شاید کرونا را باید در این مورد به فال نیک گرفت. قبلا دخترانی که ازدواج می کردند بدون اینکه اظهار کنند، می توانستند در مدرسه ادامه تحصیل بدهند اما اگر اظهار می کردند یا مشخص می شد که ازدواج کردند باید به مدارس شبانه یا آموزش از راه دور می رفتند. اکنون هم همین موضوع صادق است. اما حالا که کرونا آمده و آموزش ها مجازی شده است فرصت برای آن دخترانی که ازدواج کرده اند بهتر فراهم است و می توانند از طریق شبکه شاد مانند بچه های دیگر به تحصیل ادامه دهند و هیچ منعی برای ادامه تحصیل این دختران وجود ندارد.

وی درباره وضعیت مدیریت زنان نیز گفت: ابتدای دولت یازدهم  تصدی زنان در پست های مدیریتی پنج درصد بود که اکنون به بالای ۲۰ درصد رسیده است. مدیران مدارس از حق مدیریت برخوردار هستندکه ما آنها را مدیران پایه عملیاتی می دانیم. سپس مدیران میانی و ارشد و عالی را داریم که آمارها رشد خوبی داشته اند. دو معاون وزیر و رئیس سازمان، سه مدیرکل زن و ۲۵ رئیس منطقه زن در کل کشور داریم. تقریبا ۲۲ معاون مدیرکل در کل کشور نیز زن هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99111511180
  • خبرنگار : 71424