توافق پنهانی آمریکا و ژاپن در سال ۲۰۱۵ برای استقرار واحد آبی‌وخاکی در اوکیناوا

خبرگزاری کیودو امروز دوشنبه با ارجاع به منابع دولتی گزارش داد، ژاپن و آمریکا در سال ۲۰۱۵ توافق پشت پرده‌ای را به منظور استقرار یک واحد آبی و خاکی نیروی زمینی دفاع شخصی ژاپن (GSDF) در استان "اوکیناوا"، بدون نظارت غیرنظامی مناسب از طرف ژاپن، انجام داده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، به گفته خبرگزاری کیودو، این تفاهم که در آن زمان بین ژنرال "کیوفومی ایواتا"، رئیس وقت نیروی زمینی دفاع شخصی ژاپن و ژنرال "لارنس"، فرمانده وقت نیروهای آمریکا در اوکیناوا انجام شد، به معنی استقرار هنگ استقرار سریع آبی و خاکی GSDF در اردوگاه "شواب" تفنگداران دریایی آمریکا در ناحیه "هنوکو" استان اوکیناوا بود. با این وجود، تفاهم فوق تأیید مقامات دفتری و بدون لباس نظامی وزارت دفاع ژاپن را به همراه نداشت و انتقاداتی را در مورد بی‌توجهی به کنترل غیرنظامی برانگیخت.

این برنامه بعداً به خاطر اختلاف نظر بین فرمانداری استان و توکیو بر سر جابه‌جایی پایگاه هوایی "فوتنما" تفنگ‌داران از ناحیه شلوغ در شهر "گینووان" به هنوکو، متوقف شد.

با این وجود، به گفته منابع، نیروی زمینی دفاع شخصی ژاپن در سایه تنش با پکن پیرامون جزایر مورد مناقشه "سنکاکو"، به ایده استقرار واحد آبی و خاکی نیروهای خود در استان اوکیناوا پایبند مانده است.

"کاتسونوبو کاتو"، دبیر کابینه ژاپن اوایل روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که وزارت دفاع در حال بررسی گزینه‌های خود در رابطه با مکان استقرار هنگ است و هیچ تصمیمی مبنی بر استقرار آن در کمپ شواب گرفته نشده است.

استان اوکیناوای با وجود آنکه تنها ۰.۶ درصد از سرزمین ژاپن را به خود اختصاص داده، میزبان بیشترین نیروهای آمریکایی و تأسیسات نظامی در این کشور است. بنا بر داده‌های این استان، حدود ۲۵ هزار و ۸۰۰ پرسنل نظامی آمریکا به همراه ۱۹ هزار نفر از خانواده‌های آن‌ها و غیرنظامیان، در این استان ساکن هستند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99110603968
  • خبرنگار : 71605

برچسب‌ها