به گزارش ایسنا، شهرک سینمایی غزالی به همت و ابتکار زندهیاد علی حاتمی و به انگیزه سریال «هزاردستان» ساخته شد و پس از آن به عنوان یکی از لوکیشنهای مهم بسیاری از فیلمهای تاریخ صد سال اخیر تهران مورد استفاده قرار گرفت.
علاوه بر سریال «هزاردستان» و برخی دیگر از فیلمهای زندهیاد حاتمی، فیلمها و سریال های دیگری چون «شهرزاد»، «در چشم باد»، «کیف انگلیسی» و ... در لوکیشن خیابان لاله زار ساخته شده اند.
به گفته اصغر رحمانی، طراح صحنه باسابقه که به هنگام ساخت لوکیشن خیابان لاله زار حضور داشته، سال های بعد نیز بار دیگر این خیابان را مرمت کرده و هم اکنون نیز مرمت آن را برعهده گرفته است، مسعود جعفری جوزانی در هنگام ساخت سریال «در چشم باد» با بودجه شخصی، کل مجموعه لالهزار را مرمت و بازسازی کرده بود و این دومین بار است که با هزینه شخصی، به تکمیل و بازسازی این لوکیشن مهم همت کرده است.
اصغر رحمانی، طراح صحنه سینما و تلویزیون درباره اضافه کردن تئاتر دهقان به گراند هتل در خیابان لاله زار، می گوید: در عکسهای زیادی دیده ایم که تئاتر دهقان چسبیده به گراند هتل بود؛ مخصوصا در سالی که فیلمنامه آقای جوزانی در آن اتفاق می افتد اینجا به این شکل بود. بر همین اساس آن قسمت گراند هتل را از ابتدای جایی که رنگش تازه شده، سه پنجره بالا و کل قسمت بالا تا سر در تئاتر دهقان را کامل ساختیم. این قسمت پایین که شش تا در و پنجره دارد را هم مرمت کردیم. چون قرار بود یک به یک بسازیم، تئاتر اصلی را اندازه گرفتم و بر اساس عکسهایی هم که وجود داشت، اینجا را عین خودش پیاده کردیم.
رحمانی که از زمان ساخت شهرک سینمایی در کنار علی حاتمی حضور داشته است، در پاسخ به این پرسش که چرا زنده یاد حاتمی تئاتر دهقان را در خیابان لاله زار نساخته بود، توضیح داد: تاریخ کار آقای حاتمی با تاریخ کار آقای جوزانی فرق دارد. در اصل این دو کنار هم بودند و الان ساختمان تئاتر دهقان همچنان وجود دارد، اما دیگر گراند هتلی وجود ندارد. قبلا همینطور بوده که ما الان درست کردیم؛ یعنی آنطور که من اطلاع پیدا کردم ساختمان تئاتر دهقان با ساختمان گراندهتل یکی بود و گراند هتل و تئاتر دهقان با هم در یک بنا ساخته شده بودند. آن موقع آقای حاتمی می خواستند که ساختمانهایی که شناسنامه ایرانی دارند در لاله زار وجود داشته باشند و البته در قصه ایشان تئاتر دهقانی وجود نداشت؛ بنابراین این ساختمان در کنار این مجموعه ساخته نشده بود.
او ادامه داد: در قصه فیلمی که آقای جوزانی می خواهند بسازند، تئاتر دهقان و گراند هتل جزو لوکیشنها هستند و ما تئاتر دهقان را درست مثل آنچه که بود، ایجاد کردیم. بخشی از اینجا از قبل وجود داشت و اگر دقت کنید می بینید که پنجرههای تئاتر با هتل تفاوت کمی دارد؛ اما ما سعی کردیم اینها را به هم نزدیک کنیم. این یک ساختمان جدا بود که دو طبقه ساخته شده بود و ما آن را سه طبقه و سعی کردیم بیشتر نماهای واقعی گراندهتل را منتقل کنیم به ساختمان تئاتر و الان تقریبا نزدیک به هم شده است. ما روی اینها خیلی کار کردیم که وجه تشابهی به وجود بیاوریم و حالا این تشابه به وجود آمده است. الان این سر در و مجموعه درست مثل تئاتر دهقان است و با اندازه یک یکم ساخته شده است.
رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا از خاطرات روزهای ساخت شهرک چیزی به یاد دارد، اظهار کرد: مدیریت این کار با خود آقای حاتمی بود و در کنار ایشان آقای دادگو بودند که مدیر تولید بودند و شادروان خاکدان که در واقع برنامههای طراحی و اندازهها و نقشهها را ایشان به عهده داشتند. ما هم سمت مجری را داشتیم. همه با عشق کار می کردیم. یک موقع اینجا حدود ۲۷۰ نفر متخصص در زمینههای مختلف و کارگر داشتیم. من به اتفاق یکی از همکاران خوبم که مرحوم شدند، آقای کاظم فریبرزی اجرای اینجا را به عهده داشتیم. آقای خاکدان نقشه می داد و ما اجرا می کردیم.
این طراح صحنه همچنین درباره لزوم مرمت نماهای دیگر لوکیشن لاله زار، بیان کرد: قبلا در سریال «در چشم باد» اینجا را کامل تعمیر، مرمت و تجدید رنگ کردم و همه را هم با بودجه سریال و آقای جوزانی انجام دادیم. الان هم این مرمتها با بودجه آقای جوزانی انجام می شود. ابتدا قرار نبود که ما این سازه را ماندگار بسازیم. می خواستیم همین شکل و شمایل را به صورت موقت، با عمر مفید پنج ماه و صرفا برای فیلم درست کنیم، اما بعد موافقت کردند که مقداری بیشتر هزینه کنیم تا ماندگار باشد و یادگار باقی بماند. الان البته مدیریت جدید این مجموعه هم با عزم خوبی وارد این قضایا شدند و می خواهند اقدامات و تعمیرات اساسی کنند.
رحمانی در پایان درباره جزییات پروژه جدید جعفری جوزانی اظهار کرد که متاسفانه نمیتوانم بگویم اما همین قدر را بگویم که بسیار تاثیرگذار و حتما یکی از بهترین آثار آقای جوزانی و سینمای ملی خواهد بود.
انتهای پیام