به گزارش ایسنا، دکتر محمد شکرچیزاده امروز در وبینار تخصصی ساختمانهای بلندمرتبه شهر تهران «مخاطرات و اهمیت آنها» با اشاره به جانباختگان حادثه پلاسکو، افزود: ساختمان پلاسکو در واقع در زمره بلندترین ساختمانهای شهری در دهه ۴۰ محسوب میشد و نیم قرن از عمر آن میگذشت و فرو ریختن این ساختمان از دید معماران، فرو ریختن ساختمانی با فناوری و تکنولوژیهای جدید بود.
وی تاکید کرد: از دید مهندسین سازه، فرو ریختن ساختمان پلاسکو بسیار با اهمیت است؛ چراکه بسیار بعید به نظر میرسید که بارگذاری آتش بتواند باعث فرو ریختن ساختمانی شود که این مسئله در حادثه پلاسکو به وضوح مشاهده شد.
شکرچیزاده حادثه پلاسکو را نقطه عطفی در شناخت وضعیت تابآوری شهرها و زمینهساز سیاستگذاری برای افزایش ایمنی شهرها دانست و خاطر نشان کرد: قطعا، ناکارآمدی در بحثهای پیشگیری مدیریت مرحله وقوع و مدیریت بحران پس از حادثه میتواند فجایع بسیاری به بار آورد و اگر بخواهیم از حوادث مشابه جلوگیری کنیم، نیاز است تا زنجیره کاستیها قطع شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تغییر کاربری غیرمجاز، عدم توجه به ضوابط ایمنی در طول بهرهبرداری را از کاستیهای حادثه پلاسکو نام برد و ادامه داد: برای اینکه بتوانیم ایمنی را در کلانشهرها محقق کنیم، باید نظارت بر ایجاد و استقرار ایمنی را مورد توجه ویژه قرار دهیم و باید توجه شود که در موضوع استقرار ایمنی، منافع افراد و نهادها که گاها میتواند در تعارض با این موضوع قرار گیرد، در نظر گرفته نشود.
شکرچی زاده تاکید کرد: حادثه پلاسکو و حوادث مشابهی که میتواند کلانشهر و کل کشور را تحت تاثیر قرار دهد، مقدمهای شد که در قانون مدیریت بحران، تامل خاصی بر مقابله با این مخاطرات صورت گیرد. در قانون جدید مدیریت بحران بخصوص برخی بندها از جمله بند ظ ماده ۱۴، به طور مشخص به موضوعاتی در خصوص ساختمانهای بلند مرتبه و همچنین سایر مشکلاتی که میتوان ایجاد شود، توجه شده است.
وی با تاکید بر اینکه در قانون مدیریت بحران همچنین به موضوع حریم گسلها توجه شده است، اظهار کرد: ما در مرکز تحقیقات با همکاری سایر دستگاهها، حریم گسلها در تهران و چند کلانشهر کشور را تعیین کردیم که پس از تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد. بر این اساس برای احداث ساختمانهای بلند مرتبه در حریم گسلها محدودیتهایی تعیین شده است.
شکرچیزاده استقرار سامانه پاسخ سریع زلزله از طریق توسعه شبکه شتابنگاری در کشور را از دیگر اقدامات این مرکز بر اساس قانون جدید مدیریت بحران عنوان کرد و ادامه داد: با استفاده از شبکه گسترده شتابنگاری میتوانیم به استقرار سامانههای پاسخ سریع دست یابیم که با همکاری شهرداری، مقدمات آن در تهران فراهم شده است.
وی شناسایی مناطق با خطر فروریزش و فرونشست در حوزههای شهری را از دیگر اقدامات این مرکز دانست و ادامه داد: بخشی از این کار در مرکز تحقیقات انجام شده، ضمن آنکه در حوزه قنوات، اقدامات و تصمیمات خوبی صورت گرفته است. همچنین ارزیابی ساختمانهای مهم و بلندمرتبه با کاربریهای مختلف با اولویتبندی آتش و زلزله در کلانشهرها موضوع دیگری است که در قانون آمده است و دستورالعملهایی برای آن در مرکز تدوین شده است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارزیابی آسیبپذیری و اولویتبندی المانهای حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی از دید زلزله، فروریزش، فرو نشست زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی و ارتقای تابآوری آنها را نیز موضوع دیگری عنوان کرد که بر اساس این قانون در دستور کار این مرکز قرار دارد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم اگر این قوانین مثل بند ظ ماده ۱۴ به صورت مناسب اجرایی شود و با تامین منابع مالی مورد نیاز که همواره جزو دغدغههای ماست، میتوان ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارات ناشی از حوادث را کاهش داد.
انتهای پیام