به گزارش ایسنا، امروزه بحث حمل و نقل بار و مسافر یکی از موضوعات استراتژیک در کشور محسوب میشود، اگر فعالان این عرصه برای یک روز کار خود را تعطیل کنند، مشکلات بسیاری در حوزههای مختلف بهوجود میآید.
متاسفانه رانندگان کامیون با مشکلات بسیاری از جمله سختی کار، حقوق کم، مشکلات بیمهای و ... دست و پنجه نرم میکنند، اما در طول چند سال اخیر مشکلات این قشر روز به روز در حال افزایش است و تدبیر چندانی برای حل مشکلات از سوی مسئولان شاهد نبودیم.
در ایام کرونا بسیاری از مشاغل با محدودیت ایجاد شد و افراد برای حفظ سلامتی ماندن در خانه و قرنطینه را انتخاب کردند، این قشر به جابجایی بار و کالاهای استراتژیک مشغول بودند و اجازه نداند کوچکترین خللی در چرخه اقتصادی کشورا ایجاد شود.
رانندگان کامیون از بیمهریها گلایهمندند، این روزها علاوه بر مشکلات ذکر شده مسئله کمبود لاستیک، گرانی قطعات یدکی، کمبود گازوئیل و کمبود روغن خودرو نیز آنها را رنج میدهد، قطعا اگر مشکلات این قشر همچنان مورد بیتوجهی قرار بگیرد در آینده سرنوشت شغلی این قشر و اقتصاد کشور نیز تحت تاثیر تبعات آن قرار خواهد گرفت.
اگر بخواهیم تصویری از رانندگان حمل و نقل بار در ذهن خود تجسم کنیم، قطعا فردی با سبیل چخماقی و ادبیات خاص در ذهن تمامی افراد شکل میگیرد، اما بهنظر میرسد حال این قشر همانند گذشته خوش نیست، اما استوارانه در مسیر اعتلای کشور گام بر میدارند و خم به ابرو نمیآورند.
کامیونداران اهل چهارمحال و بختیاری نیز از مشکلات موجود در کشور بینصیب نماندهاند
محمدعلی غلامی رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان کمپرسی و ماشینآلات سنگین شهرستان شهرکرد در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه رانندگی یکی از مشاغل بسیار سخت بهواسطه آسیبپذیری رانندگان در کشور است، اظهار کرد: یکی از درخواستهای اساسی رانندگان قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و بهرهمندی این قشر از مزایای آن است، اما تاکنون این مسئله محقق نشده است.
وی ادامه داد: رانندگان حمل نقل بار بدون هیچ توقعی در حال جابجایی ارزاق عمومی کشور از طریق بنادر، گمرکات و کارخانجات از سراسر کشور هستند، تلاشهای رانندگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن بر هیچ وجدان بیداری پوشیده نیست.
غلامی با بیان اینکه رانندگان حوزه حمل و نقل به چند دسته تقسیم میشوند، گفت: تعدادی از رانندگان کامیون مالک نیستند و بر روی خودروهای مالکان دیگر کار میکنند، بخشی نیز مالک و خودشان نیز به بحث جابجایی بار مشغول هستند و عدهای نیز مالک هستند اما بر روی خودرو کار نمیکنند.
رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان کمپرسی و ماشینآلات سنگین شهرستان شهرکرد یادآور شد: حقوق ناچیز رانندگانی تازهکاری که مالک کامیون نیستند، کفاف پرداخت هزینههای زندگی آنها را نمیدهد، همچنین این افراد مشمول تخفیف بیمهای نمیشوند و ماهیانه باید حدود ۷۸۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت کنند و میتوان گفت حقوق ناچیز ماهی دو میلیون تومانی جوابگوی نیازهای معیشتی بازنشستگان این حوزه نیست.
وی افزود: حدود ۶۰ درصد رانندگان کامیون مالک و خودشان نیز راننده هستند، ۳۰ درصد صرفا راننده هستند و مالکیتی بر روی کامیونها ندارند و ۱۰ درصد نیز مالک کامیون هستند، اما وسیله نقلیه خود را اجاره میدهند و از این طریق کسب درآمد میکنند.
غلامی با تاکید بر اینکه کامیونداران اهل چهارمحال و بختیاری نیز از مشکلات موجود در کشور بینصیب نماندهاند، گفت: در حال حاضر رانندگان بخش حمل و نقل بار و مسافر با مشکلات متعددی روبرو هستند، یکسری از مشکلات نیز استانی است و مربوط به کشور نیست.
رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان کمپرسی و ماشینآلات سنگین شهرستان شهرکرد بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ تعاونی کامیونداران محبوب شهرکرد به ثبت رسید و رانندگان حمل نقل در بخش عمرانی، خدماتی و کمپرسی نیز با انگیزه بالایی که داشتند عضو این تعاونی شدند، مقرر شد یک قطعه زمین برای احداث مجموعه رفاهی ویژه کامیونداران با امکاناتی از قبیل پارکینگ، محل اسکان، کارواش، تعمیرگاه و خوابگاه اختصاص پیدا کند، اما به دلایل نامعلوم این امر تاکنون محقق نشده است، جلسهای اخیرا در فرمانداری شهرکرد تشکیل و مقرر شد این زمین در منطقه رحمتیه اختصاص پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کمبود گازوئیل در کشور یکی از مشکلات کامیوندارن در تامین سوخت است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کمبود سوخت گازوئیل قاچاق عنوان میشود، همچنین سوخت براساس پیمایش و بارنامه به رانندگان اختصاص پیدا میکند، این در حالیست که بسیاری از رانندگان برای مسیر برگشت بار و بارنامه ندارند و به همین دلیل سوخت به آنها تعلق نمیگیرد.
غلامی ادامه داد: همچنین رانندگانی که در بحث حمل و نقل بار در سطح شهر شهرکرد هستند باید توسط شهرداری برای آنها پروانه اشتغال و فعالیت صادر شود، بر روی تلفن همراه رانندگان اپلیکشن باربر نصب شده است، اما این سامانه نیز مشکلاتی را دارد و در ۲۴ ساعت تنها یکبار میتوانند فعالیت خود را ثبت کنند و ثبت نشدن فعالیت در این سامانه موجب کاهش سهمیه گازوئیل آنها میشود.
رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان کمپرسی و ماشینآلات سنگین شهرستان شهرکرد کمبود لاستیک در بخش حمل و نقل درون شهری را یکی دیگر از مشکلات کامیوندارن فعال در بحث خدمات شهری عنوان کرد و یادآور شد: در گذشته لاستیک توسط تعاونی کامیونداران توزیع میشد و نارضایتی وجود نداشت، اما در یک تصمیم عجولانه روند تخصیص لاستیک تغییر کرد و در یکسال اخیر رانندگان با مشکل تامین لاستیک مواجه هستند و معمولا پاسکاری میشود.
وی در خصوص کمبود روغن موتور، تصریح کرد: مکاتبات بسیاری با ادارهکل صمت و راهداری برای تامین روغن موتور انجام شد، یک معرفینامه از سوی سازمان صمت برای یک شرکت به انجمن صنفی داده شد، مکاتبه برای تخصیص 4000 روغن موتور انجام شد ولی تاکنون محقق نشده است.
غلامی در پایان با بیان اینکه خرید کامیون و تریلی برای رانندگان به یک رویا تبدیل شده است، بیان کرد: در حال حاضر برای خرید یک تریلی باید حدود پنج میلیارد تومان هزینه کنید، باتوجه به افزایش هزینههای زندگی رانندگان نمیتوانند حتی از پس هزینههای تعمیر و خرید لوازم یدکی بر بیایند.
عدالت در توزیع بار بین کامیونداران وجود ندارد
همچنین صفرعلی خاکسار حقانی مدیرعامل شرکت تعاونی کامیونداران محبوب شهرکرد در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: مشکل عمده رانندگان حمل و نقل بار درون شهری شهرکرد کمبود لاستیک و روغن موتور است، در حالیکه در استان مجاور تامین روغن خودرو به راحتی انجام میشود.
وی ادامه داد: متاسفانه در توزیع بار بین رانندگان در برخی کارخانههای استان عدالت وجود ندارد و براساس نوبت بار بین رانندگان توزیع نمیشود، برخی رانندگان روزانه بار دارند و برخی نیز یک هفته باید منتظر بار باشند، این در حالیست که در سایر استانها براساس نوبت بار اعلام میشود.
خاکسار حقانی بیان کرد: سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد وظیفه تامین لاستیک برای رانندگان حمل و نقل درون شهری را براساس سامانه باربر دارد، اما این کار در یکسال اخیر محقق نشده است.
مشکل کمبود روغن موتور در ستاد تنظیم بازار مطرح میشود
حسن شمسیپور معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در ادامه در گفتوگو با ایسنا در خصوص گلایه کامیونداران برای کمبود روغن خودرو و لاستیک، اظهار کرد: در جلسه هفته گذشته با انجمن صنفی کامیونداران شهرکردی بنا به درخواست آنها مقرر شد این انجمن به شرکتهای تولیدکننده روغن موتور معرفی کنیم.
وی افزود: تاکنون نتیجه این نامهنگاری مبنی بر موفقت و یا عدم موفقیت در خرید روغن از شرکتهای تولید کننده به سازمان صمت چهارمحال و بختیاری انعکاس داده نشده است، برخی برندهای روغن موتور در بازار کم است، اما بسیاری از برندها کمبود ندارد.
شمسیپور بیان کرد: شرکتهای تولیدکننده روغن تمایل دارند روغن موتور را به صورت عمده به رانندگان بدهند تا از این طریق سوددهی بالاتری داشته باشند، اگر انجمن صنفی کامیوندارن شهرکرد موفق به خرید روغن موتور نشد، میتوان مشکل آنها را در ستاد تنظیم بازار مطرح کرد.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص کمبود لاستیک در بازار، گفت: در سالجاری ارز دولتی برای لاستیک حذف شد و اکنون با ارز نیمایی لاستیک به وفور در بازار وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۸ هزار لاستیک با ارز دولتی در بین رانندگان چهارمحال و بختیاری توزیع شده است، خاطرنشان کرد: در برخی از سایزها کمبود وجود دارد و لاستیک براساس سامانهها بین جامعه هدف و براساس اولویت توزیع میشود.
سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد سهمیهای برای تخصیص لاستیک ندارد
مهدی چالش روابطعمومی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد در خصوص تخصیص لاستیک به رانندگان حمل نقل بار و مسافر درون شهری در شهرکرد، اظهارکرد: تخصیص لاستیک برای یک مدت محدود بر اساس حواله اختصاص یافته به این سازمان انجام میشد، اما در حال حاضر هیچ سهمیهای به این سازمان اختصاص پیدا نمیکند.
وی افزود: رانندگان باید براساس فعالیت خود در سامانه باربر در سایت مربوطه ثبتنام و لاستیک دریافت کنند.
چالش در خصوص محدودیت ثبت عملکرد رانندگان در اپلیکشن باربر ویژه رانندگان حمل و نقل درون شهری، گفت: رانندگان در ماه تنها مجاز به ثبت ۲۵ باربرگ روزانه در ماه هستند و بیش از این امکان ثبت وجود ندارد، همچنین رانندگان مجاز به ثبت ۱۵ باربرگ حقیقی در ماه هستند که این مسئله برای رانندگان هزینه دارد و این سامانه کشوری مدیریت میشود.
انتهای پیام