• چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400032618903
  • خبرنگار : 71214

لاستیک‌ رانندگان روی محور گرانی و کمبود + توضیحات وزارت صمت

لاستیک‌ رانندگان روی محور گرانی و کمبود + توضیحات وزارت صمت

در شرایطی که رانندگان و مسئولان سازمان راهداری بر مشکل رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی در زمینه تامین لاستیک در زمان و با قیمت و کیفیت مناسب تاکید دارند، مشخص نیست چرا مساله لاستیک  که ماه‌هاست دامن‌گیر این بخش شده حل نمی‌شود، هرچند وزارت صمت در توضیحاتی گفته است که واردات با قیمت ارز نیمایی بطور مکفی انجام پذیرفته و هیچگونه اخلال و وقفه‌ای در روند واردات صورت نپذیرفته است و در حال حاضر موجودی تایر سنگین مطابق نیاز، در انبارها موجود است.

به گزارش ایسنا، از روزی که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و تولید لاستیک حذف شد و ارز نیمایی جای آن را گرفت رانندگان با مشکلات متعددی رو به رو شدند، به عنوان مثال مسئول و دستگاه متولی آن‌ها از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر کرد و سامانه جدید (سامانه کالا) مانند گذشته پاسخگوی نیاز آن‌ها نبود.

احمد کریمی - دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور درباره مشکلات تولید، تامین و توزیع لاستیک مورد نیاز کامیون‌داران در بازار به ایسنا گفت: این مشکلات طی ماه‌های گذشته همچنان پابرجاست و باید به این نکته توجه کرد که در این زمینه امنیت و معیشت کامیون‌داران از همه چیز مهمتر است و نباید به نام حمایت از تولید داخل از جیب مردم هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه کیفیت، ملاک اصلی برای کامیون‌داران است، افزود: اگر به این نتیجه برسیم که با استفاده و خرید لاستیک‌های تولید داخل، کیفیت آن برند داخلی بهتر خواهد شد مسلما از تولید داخل حمایت خواهیم کرد اما زمانی که شاهد کاهش کیفیت لاستیک‌های تولید داخلی در چهل سال گذشته بوده‌ایم نباید به نام حمایت از تولید داخلی از جیب مردم و کامیون‌داران هزینه کرد و بدتر از آن امنیت جانی کامیون‌داران را هم به خطر انداخت.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: این مصرف کننده (کامیون‌دار) است که باید تصمیم بگیرد از لاستیک تولید داخلی باید استفاده کند یا خارجی اما در برخی از کامیون‌های حمل مواد خطرناک و سوختی و وسایل حمل و نقل سنگین مسافری مانند اتوبوس و مینی‌بوس، کیفیت لاستیک اهمیت بالایی دارد و باید نسبت به این مسئله توجه ویژه‌ای کرد. دراین زمینه حتی برخی از کارخانه‌های تولیدکننده برخی از مشکلات کیفیتی تولیداتشان را پذیرفته‌اند و اعلام کردند که خط تولید لاستیک چینی را فعال خواهند کرد.

کریمی اضافه کرد: البته برای کامیون‌داران اولویت با لاستیک اروپایی با برندهای معتبر و کیفی است و پس از آن به دنبال برندهای کره‌ای می‌گردد و گزینه سوم لاستیک‌های چینی است  اما بازهم بین برندهای چینی و ایرانی، ترجیح کامیون‌داران از نظر کیفیت و قیمت لاستیک چینی است. از سوی دیگر در زمینه نظارت بر تامین و توزیع لاستیک مشکلات بسیاری وجود دارد یکی از این مشکلات افزایش قیمت لاستیک در شرایطی است که نرخ ارز کاهش داشته است به عنوان مثال لاستیک چینی که در سال گذشته با ارز ۲۸ هزار تومانی نهایتا ۱۲ میلیون تومان برای کامیون‌داران تمام می‌شد در حال حاضر به ۱۵ میلیون تومان به ازای هر جفت رسیده است.

این مقام مسئول در بخش خصوصی یکی دیگر از مشکلات رانندگان دراین زمینه را نبود آمار ارقام درست رد زمینه واردات، تولید و مصرف لاستیک دانست که سبب افزایش واردات غیر رسمی (شامل قاچاق یا واردات از طریق مناطق آزاد) شده است.

مهر تایید راهداری بر مشکل لاستیکی رانندگان

البته داریوش باقر جوان - مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- نیز اخیرا بر این مشکل رانندگان مهر تاییدی زد و  اعلام کرد که گزارش‌هایی از رانندگان درباره مشکلات آن‌ها در زمینه تامین لاستیک از طریق سامانه کالا دریافت کرده‌ایم و آن را به وزارت صمت انتقال داده‌ایم.

وی به ایسنا گفت: طی ماه‌های گذشته حدود ۸۰۰ هزار لاستیک باقی‌مانده در گمرک با ارز ترجیحی و با دستور وزیر راه از گمرک ترخیص و بین رانندگان توزیع شد. اما از ابتدای امسال و با تمام شدن لاستیک‌های باقی‌مانده مذکور، همه نیازها به سمت سامانه کالا وزارت صمت سوق پیدا کرد و بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین و توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان شد و همه آمار و ارقام در این زمینه نیز در اختیار این وزارتخانه است.

باقر جوان اعلام کرد: البته گزارش‌هایی دریافت کردیم که لاستیک‌های موجود در این سامانه تکافوی بازار و نیاز رانندگان را نمی‌دهد اما مسئولیت آن با وزارت صمت است. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به صورت هفتگی جلساتی با حضور وزیر راه و نمایندگان تشکل‌ها داریم و در حوزه لاستیک و قطعات مطالبات و مشکلات رانندگان را در زمینه لاستیک، روغن، قطعات و غیره را بررسی کرده و آن را به وزارت صمت اعلام می‌کنیم اما ما فقط منعکس کننده این مشکلات هستیم و اگر مشکلاتی هم هست وزارت صمت باید پیگیر و پاسخگو باشد.

حالا باید دید وزارتخانه صمت که متولی جدید رانندگان در زمینه تامین لاستیک است چه کاری انجام خواهد داد و آیا از پس این مشکل بر خواهد آمد یا نه.

وقفه‌ای در روند واردات تایر نداشتیم/ تایر به میزان کافی موجود است

در پی طرح موضوع مشکلات رانندگان در تامین لاستیک از طریق سامانه کالا و اینکه لاستیک‌های موجود در سامانه وزارت صمت پاسخگوی نیاز بازار و رانندگان نیست، وزارت صمت به عنوان متولی تامین و توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان پاسخ داد که پس از ممنوعیت واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی، واردات با قیمت ارز نیمایی بطور مکفی انجام پذیرفته و هیچگونه اخلال و وقفه‌ای در روند واردات صورت نپذیرفته است و در حال حاضر موجودی تایر سنگین مطابق نیاز، در انبارها موجود است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی مخاطبان پاسخ خود را به شرح زیر اعلام کرد:

" حسب ابلاغیه دولت از تاریخ  ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ گروه کالایی لاستیک از گروه یک به دو تغییر یافت و تامین ارز آن نیمایی گردید. براساس این تصمیم از آن تاریخ به بعد، هیچگونه ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) به واردات تایر تخصیص داده نشد. متعاقب آن وفق تصمیمات متخذه کارگروه پایش حمل‌ونقل کشور کلیه واردکنندگانی که ارز ترجیحی در سال ۱۳۹۸ دریافت نموده اما موفق به واردات تایر نگردیدند تا ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۹  مهلت داده شد تا نسبت به واردات و ترخیص تایر تامین شده، اقدام کرده و از طریق سامانه جامع تجارت و سامانه توزیع تایر راهداری براساس پیمایش و صدور حواله مطابق قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به عرضه اقدام نمایند.  

در حال حاضر پس از دوره مذکور میزان موجودی تایر تامین شده با ارز ترجیحی به حداقل موجود رسیده است. با وجود این از تاریخ ممنوعیت واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات با قیمت ارز نیمایی بطور مکفی انجام پذیرفته و هیچگونه اخلال و وقفه‌ای در روند واردات صورت نپذیرفته است و در حال حاضر موجودی تایر سنگین به مقدار نیاز در انبارها موجود است.

تولید لاستیک در داخل کشور متاثر از تغییر گروه کالایی تایر با قیمت‌های تحت نظارت و استانداردهای لازم در حال انجام است و کلیه تایرهای تامین و تولید شده از طریق سامانه توزیع کالا و با حواله رزرو، در دسترس ناوگان حمل‌ونقل کشور خواهد بود. رانندگان وسیله حمل بار و مسافر می‌توانند شخصا نسبت به رزرو و خرید ۱۲ حلقه از برند مورد نظر خود در سال اقدام نمایند و هیچگونه اجباری در خرید تایرهای بی کیفیت وجود ندارد. "

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha