چرا در هنرهای رزمی از نماد حیوانات استفاده می‌شود؟

بسیاری از هنرهای رزمی ریشه در کشورهای شرق آسیا دارند و پیشینه برخی از آنها هم به حدود چهار هزار سال قبل برمی‌گردد. هنرهای رزمی شرقی از قرن بیستم به بعد محبوبیت زیادی در دنیا بدست آورد و بتدریج همه جا گسترده شدند و امروزه طرفدران بیشماری در دنیا دارند.

اگر به بسیاری از رشته‌های رزمی دقت کنیم، می‌بینیم که هرکدام از این رشته‌ها یک نماد دارند، نمادهایی که می‌توان گفت قریب به اتفاق همه آنها، حیوانات هستند.

یکی از مربیان رزمی کرمانشاه در پاسخ به چرایی استفاده از نماد حیوانات در رشته‌های رزمی به ایسنا گفت: چین مهد هنرهای رزمی دنیا است و تاریخ نگاران زیادی معتقدند که پیدایش بسیاری از هنرهای رزمی این کشور توسط راهبی بودایی به نام "بودی دارما" بوده است.

نادر مومیوند افزود: بودی دارما راهبی بودایی در آغاز سده پنجم میلادی بوده که مدت زمانی را به منظور گوشه گیری و ریاضت در نیایشگاهی در دل جنگل سپری می‌کند. این راهب بودایی روش مبارزه حیوانات را در جنگل می‌بیند و از آنها الهام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بودای دارما با الهام گیری از روش مبارزه و دفاع حیوانات، فنونی را بوجود می‌آورد و آنها را به شاگردانش می‌آموزد. عده‌ای از تاریخ نگاران معتقدند این راهب بودایی این فنون را به منظور تقویت و افزایش قدرت شاگردانش ابداع کرده و عده ای دیگر برای این باورند که او این فنون را به منظور جلوگیری از حمله به معبد بوجود آورده و به شاگردانش آموزش داده تا هنگام حمله به معبد از آن دفاع کنند.

این مربی هنر رزمی ووشو اضافه کرد: فنونی که بودای دارما بوجود آورد، حرکاتی به تقلید از شش حیوان شامل ببر، پلنگ، ملخ، مار، دُرنا و میمون بود و اگر شاگردی می‌توانست تمام این حرکات و سبک ها را فراگیرد به درجه اژدها می‌رسید.

وی یادآورشد: براین اساس، می‌بینیم که بسیاری از رشته‌های رزمی کهن هرکدام یک نماد حیوان را دارند که معمولا از همین هفت حیوان استفاده می‌شود. البته هرکدام از این حیوانات یک سمبل در کشورشان نیز محسوب می‌شوند، برای مثال اژدها سمبل برکت، قدرت و خوش شانسی است.

مومیوند تاکید کرد: امروزه از نمادهای حیوانات دیگری هم مانند خرس و عقاب برای برخی رشته‌های رزمی استفاده می‌کنند که این‌ها بیشتر به عنوان نماد قدرت استفاده می‌شوند.

وی در ادامه گفت: تا چندسال پیش در رشته ووشو سبکی بود که در آن به آموزش فرم‌های الهام گرفته از مبارزات حیوانات به هنرآموزان رزمی می‌پرداخت که متاسفانه اکنون دیگر چندان مورد توجه نیست.

انتهای پیام   

  • شنبه/ ۱۳ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99101309040
  • خبرنگار : 50184