به گزارش ایسنا، علیاکبر تبریزی در این رابطه ضمن یادآوری اینکه از سال گذشته با تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، برنامه طراحی و ساخت پیشرانه جدید در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری با همکاری معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو و مشارکت شرکت ساپکو و ایپکو و زنجیره تامین به تولید رسید، اظهار کرد: در حال حاضر به صورت هفتگی شش دستگاه پیشرانه TU۵ پلاس تولید میشود. این موتور با ۹۰ درصد ساخت داخل تولید شده است که با توجه به الزامات زیست محیطی مصوب دولت، استاندارد آلایندگی یورو ۵ را گذرانده و دوستدار محیط زیست به حساب میآید.
مدیر سالن موتورسازی شماره ۳ ایرانخودرو تصریح کرد: در فرآیند ساخت قطعات پیشرفته این موتور حساسیت و دقت بالایی صورت گرفته که در نتیجه، توان و گشتاور موتور TU۵پلاس به میزان هفت درصد نسبت به موتور TU۵ فعلی افزایش یافته است. این موتور از آزمونهای عملکردی مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت سربلند بیرون آمده است.
وی افزود: حجم موتور تارا ۱.۶ لیتر، حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه روی خودروی تارا با کاهش هفت درصدی نسبت به TU۵، حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.
مدیر موتورسازی ایرانخودرو خاطرنشان کرد: در پیشرانه جدید با بازنگریهای فنی و مهندسی صورت گرفته و استفاده از تکنولوژی زمان بندی هوشمند سوپاپها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی متغیر، ضمن کاهش شاخص NOx در تمام دوره های موتور توانستهایم کمک موثری به کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست کنیم.
تبریزی اعلام کرد: موتور TU۵ پلاس در مرحله نخست قرار است بر روی خودرو تارا نصب و در آینده نزدیک در محصولاتی از جمله رانا پلاس به کار خواهد رفت.
گفتنی است که " تارا" نام محصول جدید با پلتفرم داخلی ایرانخودرو به معنی ستاره است که در آخرین روزهای آذرماه سال جاری توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. تولید انبوه محصول جدید ایرانخودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده توانمند ایرانی، قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود. این خودرو مجهز به نسل جدید موتور TU ۵ و موتور EF۷ توربو و گیربکس اتوماتیک و شبکه برق و الکترونیک جدید است.
انتهای پیام