به گزارش ایسنا، نیما شمساپور، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در مورد ویژگیهای این محصول دانش بنیان گفت: این دستگاه با بهرهگیری از هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشین و یادگیری ژرف توسعه داده شده که در حوزه احراز هویت کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه اولین محصول ما با نام دیگری برای احراز هویت به بازار ایران معرفی شد، اظهار کرد: دستگاه جدید نمونه توسعهیافته اولین محصول ما است که دوربین هوشمند آن قادر است با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی شامل تشخیص چهره Face Detection، شناسایی Recognition و تطبیق چهره Face Matching، فرد را شناسایی کند. با تعریف شدن چهره افراد در سیستم این دستگاه، به محض عبور فرد از مقابل دوربین، حتی با وجود پوشیدن ماسک، چهره وی تشخیص داده شده و متناسب با نیاز، کسب و کارها، ماموران امنیتی و مسئولان مربوطه را از ورود فرد مطلع میسازد.
شمساپور در مورد کارکرد این محصول نیز خاطرنشان کرد: کاربردهای عملیاتی این محصول شامل تشخیص پوشش ماسک و جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک، شناسایی سارقان و افراد لیست سیاه در فروشگاهها با وجود ماسک، کنترل حضور و غیاب پرسنل با وجود ماسک و مدیریت و کنترل دسترسی به مراکز حساس مانند اتاق سرور است.
وی در مورد مزیت رقابتی محصول تولیدی این شرکت با نمونههای خارجی آن گفت: در حال حاضر نمونه کرهای این محصول در کشور به قیمت ۳۳ میلیون تومان به فروش میرسد که قیمت تمام شده ما بسیار کمتر از نمونه خارجی است. این مزیت رقابتی موجب شده تا برای صادرات این محصول نیز برنامهریزی کنیم.
شمساپور در مورد شناسایی مظنونین قبل از ارتکاب جرم از طریق این سیستم گفت: بسیاری از فروشگاهها و مراکز خرید با توجه به ساختار فروشگاهها، تعداد زیاد راهروها و ساختار پیچیده و ورودیهای مختلف، نیاز است تا با تعداد زیادی دوربین، فضاهای مختلف فروشگاهها را پوشش دهند و هیچگونه نقطه کوری باقی نماند. این یعنی تعداد زیاد دوربین و به واسطه آن تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز است. علاوه بر این، بازنگری فیلمهای ضبط شده با توجه به حجم بالای آنها کاری زمانبر خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از مراکز خرید استرالیا، کره جنوبی، انگلستان و بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته از دوربینهای هوشمند با قابلیت تشخیص چهره استفاده میکنند. بهرهگیری از الگوریتمهایی نظیر یادگیری ژرف (Deep Learning) و یادگیری ماشین (Machine Learning)کمک میکند چهره افراد شناسایی (Face detection) و هویت سارقان (Face recognition) احراز شود.
وی ادامه داد: فروشگاههای زنجیرهای و مجتمعهای تجاری با استفاده از دوربینهای هوشمند این سیستم قادر خواهند بود تا سارقانی که دوباره به فروشگاه مراجعه میکنند را شناسایی کنند. با تعریف کردن چهره مظنونین به سیستم، دوربینهای مجهز به هوش مصنوعی محصول ما بلافاصله چهره مظنون را شناسایی و با مقایسه چهره او با آنچیزی که در سیستم تعریف شده است، اخطاری را به نیروی حراست ارسال میکند.
شمساپور ضمن بیان کارکرد دیگر این محصول یعنی تشخیص چهره با ماسک به شرایط پاندمی کنونی و عدم امکان شناسایی افراد با ماسک اشاره کرد و گفت: با سیستم حضور و غیاب مبتنی بر تشخیص چهره، سازمانها و کارکنان دیگر لازم نیست نگران امنیت و سلامتی کارکنان باشند. سیستم حضور و غیاب این دستگاه قادر است تا با حذف روشهای دسترسی سنتی و کارآیی کمتر، یک روش پیشرفته تکنولوژیکی و ایمن برای انجام کارهای روزانه را جایگزین کند. این دستگاه با استفاده از هوش مصنوعی و بهرهگیری از الگوریتمهایی نظیر یادگیری ماشین و یادگیری ژرف چهره کارمندان را حتی با ماسک تشخیص داده و بدون هیچگونه تماس، ورود و خروج کارمندان را ثبت کند. مزایای استفاده از این محصول شامل ثبت حضور و غیاب چهره حتی با ماسک، نصب آسان با هزینه کم، مدیریت ایمن و قابلیت مقیاسپذیری و مزیت بدون لمس بودن است.
بر اساس اعلام روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه این شرکت برای تولید این محصول از تسهیلات نمونهسازی صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۵۰۰ میلیون تومان استفاده کرده است، گفت: علاوه بر تسهیلات نمونهسازی برای ساخت این دستگاه، در حال حاضر تقاضای اخذ تسهیلات ودیعه رهن محل کار را نیز ارائه کردهایم که در مرحله ارزیابی قرار دارد.
انتهای پیام