روبرویی بسیاری از جوامع با بحران مشارکت

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران بیان کرد: ما در روزگاری به سر می بریم که شاهد تحولات بنیادین هستیم. امروز در بسیاری از جوامع با بحران مشارکت، بحران احزاب و... رو به رو هستیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله ایوبی- دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران در آیین مجازی افتتاحیه اولین کنفرانس مدیریت دگرگونی‌های اجتماعی که شب گذشته (۱ دی‌ماه) در صفحه اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران به صورت زنده برگزار شد، بیان کرد: مسأله تحولات اجتماعی جزو موضوعات مهم و اساسی است، ما در آستانه دگرگون شدن سده و قرن هستیم، طبیعتاً در آستانه ورود به قرن جدید بهانه خوبی به دست آورده‌ایم تا بنشینیم، درنگ کنیم، به گذشته برگردیم و چشم‌انداز تحولات آینده را بررسی کنیم.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: به هر حال این سلسله نشست‌ها درباره تحولات اجتماعی است. منظور ما از تحولات با تغییرات اجتماعی متفاوت است. وقتی سخن از تغییرات اجتماعی داریم منظور ما تغییراتی است که در یک بازه زمانی محدود اتفاق می‌افتد، مبدا و مقصد این تغییرات برای ما کاملا مشخص است. «تغییرات» یک پروژه است، تحولات اجتماعی اما اینگونه نیست، یک پروسه و فرآیند همه‌جانبه است که همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

ایوبی گفت: زمانی که ما در جامعه‌شناسی سیاسی تحول و آرایش نیروهای سیاسی را بررسی می‌کنیم با مسأله‌ای به نام شکاف مواجه می‌شویم. شکاف‌های اجتماعی یعنی تغییرات بنیادین و اساسی که آثارش سالیان سال باقی می‌مانند، بنابراین تحولات، مجموعه‌ای از تغییرات بنیادین، ساختاری و اساسی است که در بطن جامعه رخ می‌دهد و منشا شکاف‌های نسلی هستند. دگرگونی زمانه با تغییر رفتار، سلیقه‌ها، سبک زندگی و... پیش می‌آید لذا ما احساس می‌کنیم که تغییر نسلی رخ داده است. این‌ها همان تحولاتی هستند که در طول زمان شکل می‌گیرند و فرآیندی هستند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران افزود: ما درباره تحولات دست کم دو نگاه داریم؛ یکی نگاه تطورگرا که تا دهه هفتاد و هشتاد نگاه غالب بود و بر اساس آن تحولات اجتماعی خطی اتفاق می‌افتادند یعنی بشریت لاجرم باید یک مسیر و خط را طی کند. نگاه خطی می‌گوید همانطور که ما انسان‌ها باید جنینی، نوزادی، جوانی، پیری و... را طی کنیم جوامع هم اینگونه تحول پیدا می‌کنند با این نگاه است که نردبان تکامل و ترقی مطرح می‌شود. نگاه دیگر همان نگاه جامعه‌شناسی تاریخی است که تحولات را خطی نمی‌بیند بلکه مسیر هر جامعه‌ و فرهنگی می‌تواند متفاوت باشد بنابراین توسعه هم یک پدیده است. مسیر تحولات اجتماعی و مسایل دیگر در کشوری مانند ایران می‌تواند شبیه به کشورهای اطراف باشد پس این نگاه بیانگر چندخطی دیدن تحولات است. در جهانی که در آن به سر می‌بریم می‌توانیم مسیرهای گوناگونی را برای تحول داشته باشیم. نکته‌ای که به ما و کمیسیون ملی یونسکو در ایران مربوط می‌شود این است که چگونه می‌توانیم در مسیر این تحولات عمل کنیم.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: از نظر یونسکو که کمیته‌ای تحت عنوان مدیریت تحولات اجتماعی دارد دولتمردان، مدیران و تصمیم‌گیران می‌توانند این فرآیند را مدیریت، عواقب و پیامدهای آن را درک و برای آن برنامه‌ریزی کنند. یونسکو آن نگاه دوم را پذیرفته است یعنی اروپامحوری و غرب‌محوری واقعیت عملی ندارد. این فرایند بسیار پیچیده است در نتیجه مدیران و تصمیم‌گیران می‌توانند با بهره‌گیری از دانش علوم اجتماعی و محققان این علوم، این تحولات را مدیریت کنند پس کار ما این است که دست نخبگان، اندیشمندان علوم سیاسی، پژوهشگران را در دست سیاست سازان و تصمیم‌گیران بگذاریم و این دو را به هم نزدیک کنیم چون به طور طبیعی به هم نزدیک نیستند.

وی یادآور شد: پژوهشگران اصولا سیاست‌گریز هستند و مدیران هم معمولا خود را بی‌نیاز از علوم می‌دانند. ما در این میان باید از دانش تولید شده در حوزه علوم اجتماعی استفاده و این دانش را به بدنه اجرایی تزریق کنیم. کمیته مورس از سویی دانش افزایی و از سوی دیگر این دانش را کاربردی می‌کند. بنابراین شورای بین دول را دارد و ۳۵ کشور عضو این شورا هستند. یونسکو و مورس با چنین رویکردی وارد این مسأله بسیار مهم می‌شوند.

به گزارش روابط‌عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، ایوبی ادامه داد: وقتی سخن از اجتماع به میان می‌آوریم یعنی سیاست، فرهنگ، اقتصاد و ... جزیی از آن است. وقتی ما تحولات و دگرگونی‌ها را بررسی می‌کنیم حتی می‌توانیم تحولات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آینده را بررسی کنیم. ما در روزگاری هستیم که تحولات بنیادین را شاهد هستیم. امروز در بسیاری از جوامع با بحران مشارکت، بحران احزاب و... رو به رو هستیم. ما یکی از ملاک‌های توسعه‌یافتگی را مشارکت‌های نهادینه می‌دانستیم؛ جوامعی که احزاب و گروه‌ها سخنگوی مردم هستند جوامع پیشرفته‌ای هستند و مشارکت توده‌ای را به عنوان یکی از ملاک‌های جوامع توسعه‌نیافته قلمداد می‌کردیم ولی در دوره‌ای هستیم که مشارکت‌ها به شدت توده‌ای شده‌اند.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 99100201425
  • خبرنگار : 71584

برچسب‌ها