مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان خبر داد

افزایش ۴۵ درصدی ورودی آب به سد تهم

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: کل ورودی آب به سد تهم ۴۵.۵ درصد افزایش یافته است.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ آذرماه امسال، اظهار کرد: کل ورودی سد تهم در این بازه زمانی ۱.۶۲ میلیون مترمکعب بوده که خوشبختانه نسبت به ۳۱ صدم میلیون مترمکعب سال قبل، ۴۵.۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: کل خروجی سد تهم نیز در سال ۵.۶۷ میلیون مترمکعب بود که با افزایش ۵ درصدی به ۵.۹۸ میلیون مترمکعب رسیده و در حال حاضر همانند مدت مشابه سال قبل ۶۱ درصد از حجم این سد پر شده است.

این مسئول در رابطه با سد گلابر نیز ادامه داد: کل ورودی این سد از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ آذرماه امسال با یک درصد کاهش به ۲.۵۲ میلیون مترمکعب رسیده و خروجی آن نیز ۲۰ درصد کاهش داشته و در حال حاضر ۶۴ درصد حجم سد گلابر پر شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان یادآور شد: کل ورودی سدهای کینه‌ورس و تالوار به ترتیب ۲۹ و ۴۹ درصد افزایش یافته و به ۵.۵۶ و ۱۰.۳۴ میلیون مترمکعب رسیده ولی کل خروجی سد کینه‌ورس ۲۰ و سد تالوار ۶۱ درصد رشد داشته و در حال حاضر ۹۳ درصد از سد کینه‌ورس و ۲۶ درصد سد تالوار پر شده است.

افشاری با اشاره به اینکه سال آبی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ ترسالی نسبی بود، تصریح کرد: در سال آبی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ بارش‌های خوبی بود، به ‌طوری‌ که میزان بارش‌ها به میزان ۴۱۵ میلی‌متر ثبت شده بود. همچنین در دوره آماری بلندمدت نیز بارش سالانه حدود ۳۱۶ میلی‌متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ در دشت‌های استان حدود ۵۰ سانتی‌متر افزایش سطح آب را شاهد بوده‌ایم. این در حالی است که در سال‌های قبل با توجه به خشکسالی‌های به وجود آمده و مصرف بی‌رویه منابع آبی در استان، بیلان آب‌های زیرزمینی منفی بوده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99100100184
  • خبرنگار : 50165