حسن قائدی، عکاس خوزستانی بیشتر عمر خود را در بحران سپری کرده؛ کودکی او با جنگ ایران و عراق گذشته و فکر جنگ، سالهای بعد هم او را رها نکرده و این چنین است که جنگ سوریه و عراق، سوژه بعدی او شده است.
اما همین عکاس که عمری به ثبت واقعیتهای تلخ و شیرین پرداخته، سوژه یک هنرمند مستندساز شده و نتیجه آن ساخت مستندی به نام «چشم ایرانی» به کارگردانی ساسان فلاحفر است.
فلاحفر، این مستند را که درواقع نوعی مستند پرتره به شمار میآید، به تصویر درآورده و فیلم او قرار است روز جمعه 28 آذر ماه بصورت آنلاین در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش دربیاید.
این مستندساز در گفتگو با ایسنا روایت خود را از این عکاس جنگ تشریح میکند.
او میگوید: حسن قائدی یک عکاس خبری باتجربه در حوزه جنگ است که عکسهای بسیار خاصی گرفته است، او اهل اهواز است و تمام کودکیاش در دوران جنگ سپری شده است.
اما گویی روزهای پر الهتاب جنگ تا سالها بعد هم دست از سر او برنداشته و این چنین است که این عکاس خبری بعد از در گرفتن آتش جنگ میان سوریه و عراق به صورت خودتعریف، راهی این دو کشور میشود.
فلاحفر در این زمینه توضیح میدهد: قائدی در این سالها عکسهای بسیاری درباره جنگ و زندگی مردم در کنار این رویداد گرفته است. او از سال 92 سفرهای خودر ا به سوریه و عراق آغاز میکند که همچنان ادامه داشته و در این مدت 6 بار به سوریه و 4 بار به عراق سفر کرده است.
انگیزه این عکاس برای ثبت تصاویر جنگ فراتر از دوربین عکاسی است و آن گونه که فلاح فر میگوید او بر لنز دوربین خود یک دوربین کوچک فیلمبرداری هم نصب کرده و به گرفتن فیلم هم پرداخته است.
فلاحفر که این تجربه را نوعی روایت خویشنگار توصیف میکند، ادامه میدهد: هدف او از فیلمبرداری این صحنهها، ساخت فیلم نبوده بلکه ثبت خاطره بوده است نه تجربه فیلمسازی.
او اضافه میکند: من میخواستم فیلمی درباره حسن قائد بسازم و با دیدن فیلمهایی که او گرفته بود، مستند من به پرترهای از حسن قائد در دل بحران تبدیل شد. در واقع ما با این مستند که ساخت آن از سال 92 آغاز شده و تا امسال ادامه داشته است، هم به این شخصیت پرداختهایم و هم به بحرانهایی که او ثبت کرده است.
این مستندساز یادآوری میکند: البته حسن قائد در بسیاری بحرانهای دیگر هم حضور داشته مانند سیل، زلزله بم و ... ولی من فقط حضور او را در جنگ انتخاب کردم.
فلاحفر که فیلمش در بخش فیلمهای بلند جشنواره حقیقت نمایش داده میشود، در ادامه این گفتگو درباره برگزاری چهاردهمین دوره این جشنواره به صورت آنلاین میگوید: فیلم من از هر نظر برای نمایش پرده سینما ساخته شده؛ از نظر رنگ، نور، صدا و ... و تمام لذت دیدن این فیلم این است که روی پرده سینما به نمایش دربیاید و صدای آن به صورت دالبی پخش شود، ولی ناچاریم به این شیوه تن بدهیم.
این مستندساز البته از مزایای جشنواره آنلاین هم صحبت میکند: مزیتش این است که مخاطبان بیشتری به فیلمها دسترسی دارند. ضمن اینکه اقشار متنوعتری از تماشاگران در سطح کشور امکان تماشای فیلمها را دارند که خود یک امتیاز است ولی در عین حال یک نگرانی هم بابت لو رفتن فیلمها و انتشار نسخههای غیرمجاز وجود دارد که البته این مساله بیشتر در مورد فیلمهای داستانی اتفاق میافتد و امیدواریم در فیلمهای مستند کمتر با این معضل رو به رو شویم.
فلاحفر ادامه میدهد: شاید بشود در دورههای بعدی جشنواره، هر دو شکل را داشته باشیم یعنی همانطور که فیلمها در سینما نمایش داده میشوند، فضایی هم برای اکران آنلاین تعریف شود.
او بابیان اینکه فیلمش فقط یک روز در جشنواره اکران دارد، درباره این موضوع توضیح میدهد: به دلیل صیانت از فیلم چنین کردیم ،زیرا به دلایل گوناگون امکان انتشار نسخههای غیرقانونی آن وجود داشت و نمیخواستیم این مساله مانع حضور فیلم در جشنوارههای خارجی بشود.
به گفته او، فیلم «چشم ایرانی» روز جمعه 28 آذر ماه از ساعت 7 صبح تا 12 شب در سایت هاشور نمایش دارد.