سید مسعود ریاضی امروز ۲۴آذرماه در صد و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره روز حملونقل و با بیان اینکه «بدون شک حجم پروژههای عمرانی و حملونقلی این دوره مدیریت شهری خصوصا در دو سال اخیر بیسابقه بوده است»، اظهار کرد: عمده این پروژهها در همین دوره شروع شده و در همین دوره به بهرهبرداری رسیده و یا خواهند رسید. اگر چه اکثر پروژهها خودرومحورهستند ولی در مورد ضرورت اجرای آنها باید چند نکته را مدنظر داشت.
وی افزود: تمام این پروژهها تحت عنوان مطالعات جامع حملونقل به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده است. برخی از این پروژهها باید سالها پیش اجرا میشد اما اجرای آن با تاخیر روبهرو شده است. در شرایط فعلی تاخیر بیشتر در اجرای پروژههایی است که مکلف به اجرایشان هستیم. این تاخیرها موجب ضرر و زیانهای هنگفت خواهد شد. نباید فراموش کنیم زمانی که ما مدیریت شهری را تحویل گرفتیم، قیمت تمام شده هر کیلومتر قطار شهری ۲۰۰ میلیاردتومان بود و اکنون قریب به پنج برابر یعنی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان شده است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در آن زمان اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومان بود اما امروز به مرز ۴ میلیاردتومان رسیده است. هر متر مربع پیادهروسازی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت دو و نیم برابری داشته است. دوچرخه سه دنده گیربکسی از ۵ میلیون تومان سال گذشته، امسال به ۱۲ میلیون تومان رسیده است. به تعویق انداختن تکالیف عمرانی به هر بهانهای خود به نوعی اتلاف بیتالمال در طول زمانِ از دست رفته است.
ریاضی با اشاره به اینکه «در کنار کارهای ارزشمندی که تاکنون انجام شده است، به نظر میرسد که باید به برخی عرصههای نیاز، توجه بیشتری داشته باشیم»، بیان کرد: کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شاخصهای مهم را برای پیگیری در مدت زمان باقیمانده مدنظر قرار داده تا با دقت و جدیت بیشتری پیگیری شود.
وی با بیان اینکه «بدیهی است یکی از مُدهای مهم و پاکِ حمل ونقل، پیادهمداری است»، ادامه داد: وجود پیادهروهای توسعه یافته، اصولی و قابل استفاده یکی ازمعیارهای توسعه یافتگی شهرها است که متاسفانه آن گونه که شایسته بوده، در شهر ما به آن پرداخته نشده است. وجود پیادهرو و پیادهراههای قابل قبول علاوه بر ارتقاء کیفیت منظر شهر موجب ایجاد نشاط و تحرک در شهروندان نیز خواهد شد. بر این اساس پیشنهادشده است که در مدت زمان باقیمانده با شعار نهضت پیادهروسازی توجه ویژه به این مسأله مبذول شود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد تاکید کرد: خوشبختانه در اصلاح بودجه نیز مبلغ مناسبی به بودجه سال ۹۹ اضافه شد و شهرداری در تلاش است که مطالعات سایر محورها را برای درج در آلبوم بودجه سال۱۴۰۰ برساند. با انجام این کلان پروژه، مردم مشهد شاهد تغییرات قابل توجهی در شکل و شمایل معابر شهری خواهند بود. چهار محور اساسی برای انتخاب و اولیتبندی پروژههای پیادهراهسازی تعریف شده است.
ریاضی در خصوص تکمیل محورهای تشرف به حرم، بیان کرد: بدیهیست که هویت اصلی این شهر مبتنی بر وجود مبارک حضرت رضا است و شایسته نیست که هنوز بعد از ۱۲۰۰ سال از زمان ورود ایشان به این شهر، محورهای اصلی تشرف ناقص و نازیبا باشد. درخصوص تکمیل مسیرهای تفرجگاهی، تکمیل مسیرهای پاخوردار و اجرای مسیرهایی که باعث پیوستگی بیشتر مسیرهای دوچرخه میشوند از دیگر موضوعاتی است که کمیسیون حملونقل در این مدت باقیمانده به آن خواهد پرداخت.
وی با بیان اینکه «در کنار این موارد توزیع مناسب بین مناطق شهری و انجام خواستههای مناطق نیز باید مدنظر قرار گیرد»، تشریح کرد: قطعا طرحهایی تعریف خواهد شد که مطالعات آن کامل باشد. علاوهبر اینها پیگیر ایجاد نرمافزاری هستیم که مردم به وسیله آن بتوانند قدمهای روزانه خود را ثبت کنند و در قبال آن به نحو مناسب تشویق شوند. کمپینهای «راه برو جایزه بگیر» و «رکاب بزن جایزه بگیر» در دست برنامهریزی وپیگیری است که امیدوارم تا انتهای سال و تا مناسب شدن هوای مشهد تکمیل شود. تیمهای عملیاتی این کمپین تعیین و در حال کار هستند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه «بدیهیست که پیاده مداری و توسعه مسیرهای دوچرخه اقدامات مهم و ضروری در زمینه حمل ونقل پاک است که این کار در حال انجام است»، ادامه داد: در مورد توسعه مسیرهای دوچرخه نیز پروژه هایی در سال گذشته انجام شده است. ریاست قبلی کمیسیون در این خصوص اهتمام ویژهای داشتند. شورای شهر مشهد اخیرا دو طرح خوب برای توسعه حمل ونقل برقی مصوب کرد که یکی از آنها تهیه طرح مطالعات جامع برقیسازی حملونقل شهر مشهد و دیگری مصوبهای در خصوص موتورسیکلتهای برقی بود.
آلودگی موتورسیکلتها هم اندازه آلودگی اتوبوسهاست
ریاضی افزود: مطالعات نشان میدهد که آلودگی ناشی ازموتورسیکلتهای شهر چیزی هم ارز و هم اندازهی اتوبوسهای شهر است. یعنی با یک حساب ساده میتوان لزوم توجه به برقیسازی موتورسیکلتها را در اولین گام این مسأله، مشخص کرد. آرزوی قلبی من این است که مشهد گرامیترین شهر ایران در زمینه استفاده از اتوبوس برقی شده و پیشتاز باشد. مذاکراتی نیز در این خصوص توسط شهردار انجام شده که امیدوارم به زودی به ثمر بنشیند و ما هم به جد پیگیر این نیاز شهری هستیم.
وی تاکید کرد: در راستای حملونقل پاک تکالیفی برای هر یک از سازمانها و شرکتهای زیر مجموعه حملونقل شهرداری تعیین شده است؛ برای مثال، به انجام رساندن پروژه دوچرخههای اشتراکی در دست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی است. همچنین پروژه ورود ناوگان جدید اتوبوس و مینی بوس در دست سازمان اتوبوسرانی است. همچنین احداث مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در دست سازمان بار است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه «پروژههایی که در بخشهای قبل اشاره شد، جنبههایی از حمل ونقل هوشمند را نیز در خود دارد»، اظهار کرد: استفاده از اپلیکیشن در پیادهروی و دوچرخههای اشتراکی، پروژهای از حمل ونقل هوشمند است. از دیگر کارهای ارزشمند که در حال حاضر توسط سایر بخشها در حال انجام است، طرح MDT در تاکسیرانی است که در صورت اجرا، تحول عظیمی در هوشمندسازی تاکسیها ایجاد خواهد کرد. مواردی مانند مسیریابی، نظارت آنلاین و لحظهای ناوگان، ارسال پیام بین تاکسیران سازمان به صورت آنلاین، پرداخت کرایه با کیف پول و QR کد، تبلیغات و نمایش فیلم، امکان ارتباط مسافر و سازمان به صورت برخط از دیگر موارد است.
وی تصریح کرد: امیدوارم در مدت زمان باقیمانده با اهتمام همه ارکان مدیریت شهری در مقابل مسئولیتی که پذیرفتهایم، سربلند شویم و این امانت را به سلامت به منتخبین بعدی مردم تحویل دهیم.
انتهای پیام