معاون استاندار خراسان رضوی:

ترویج فرهنگ پژوهش از مزایای برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی گفت: برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش به صورت مجازی این فرصت را ایجاد کرده تا پژوهش در منازل گسترش یافته و به معنای ترویج فرهنگ پژوهش است.

کوکب موسوی، امروز ۲۴ آذرماه در نشست خبری گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی که در سالن جلسات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: رستاخیز علمی کشور و چند دهه تلاش و دستاوردهای دانش و فناوری ما منجر به این شد که ایران از بین ۲۰۰ کشور به رتبه شانزدهم برسد و ما از تمام بزرگوارانی که در این حوزه فعالیت‌ کرده‌اند سپاسگزاریم، البته ما نیز هر کدام باید به نوبه خود فعالیتی را در این خصوص انجام دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی ادامه داد: توجه به پژوهش و استفاده از دستاوردهای پژوهشی نیز از مواردی است که مقام معظم رهبری بر کسب آن‌ها در رستاخیز علمی تاکید داشته و یکی از فعالیت‌های بیانیه گام دوم است. در همین راستا ما نیز به عنوان کارگروه آموزش و پژوهش استان در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها و موزه‌ها از ارائه دستاوردها به جامعه و جهان که به دنبال تجاری سازی دانش‌ها با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد هستند با کمک دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری حمایت خواهیم کرد.

 وی عنوان کرد: یکی از نمودها نمایشگاه‌ها است، هر ساله روال بر این است که نمایشگاه در آذرماه برگزار شود، اما امسال به دلیل شرایط خاص و جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصمیم بر آن شد تا نمایشگاه به صورت مجازی همزمان در سراسر کشور به انجام برسد. در همین راستا فراخوانی زده شد و بر اساس اطلاع‌رسانی‌های انجام شده از تاریخ ۱۹ تا ۲۴ آذر ماه ثبت نام آغاز شد و این برنامه دستاوردهای پژوهشی استان در قالب تیزرهای تبلیغاتی، همکاری‌های شهرداری و همچنین صداوسیما انعکاس پیدا خواهد کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی تشریح کرد: نمایشگاه به صورت مجازی این فرصت را برای ما به وجود آورد که یک رویکرد دیگری نسبت به پژوهش صورت گیرد، در سال‌های گذشته که نمایشگاه پژوهش در قالب یک فضای فیزیکی در دانشگاه و محل نمایشگاه‌ها انجام می‌شد، مخاطبان محدودتری مراجعه می‌کردند و مشتریان خاص خود را داشت، اما با برگزاری نمایشگاه امسال در فضای مجازی ما پژوهش را به منازل بردیم و این به معنای ترویج فرهنگ پژوهش است. 

موسوی ادامه داد: به عبارت دیگر کودکان ما زمانی که در منزل تماشاچی باشند که والدین و اطرافیان آن‌ها در حال استفاده از چنین فضاهایی هستند و واژه پژوهش مرتبا به مدد فضای مجازی تکرار شود در ذهن آن‌ها حک خواهد شد و آن‌ها به این مسأله فکر خواهند کرد. لازم به ذکر است که کرونا باوجود تمام مشکلاتی که در جامعه به وجود آورد این فرصت خوب را نیز برای ما فراهم کرده است.

 وی بیان کرد: دومین نکته این است که با تلویزیون‌های شهری، تبلیغات سطح شهر و اینکه تمام این موارد که در فضای مجازی وجود دارد در شهر نیز پخش می‌شود ما در واقع پژوهش را به سطح شهر منتقل کرده‌ایم؛ در مجموع ما از این فرصت استفاده و در یک سطح وسیع‌تری پژوهش و فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان را ارائه کرده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: هدف ما از این نمایشگاه‌ها این است که عرضه و تقاضای محصولات پژوهشی را به یکدیگر لینک کنیم، حال این هدف بسیار بهتر و میسرتر است؛ چراکه در ابعادی وسیع‌تر در یک فضایی بهتر و با هزینه‌های کمتری انجام می‌شود. 

موسوی ادامه داد: امیدوار هستیم در انتهای هفته پژوهش به دستاورد عقد قراردادها بین شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات پژوهشی و افراد پژوهشگر  با صنعت و بخش‌های خدماتی نیز برسیم. البته در سال گذشته نیز این دستاورد را داشتیم و در انتهای نمایشگاه شاهد عقد قراردادهایی بودیم که از دستاوردهای خوب نمایشگاه بوده است.

وی گفت: نمایشگاه امسال قرار است نوترین فعالیت‌های پژوهشی استان را به اشتراک بگذارد که بر اساس چند شاخص مشخص شده است، ابتدایی‌ترین شاخص فعالیت‌های پژوهشی نو تکراری نبودن آن‌ها، عینی بودنشان، مقابله با تحریم و در آخر پیشگیری و مقابله با کرونا است. البته این پژوهش‌ها همچنین باید تایید مراکز ذی‌صلاح را داشته و به لحاظ علمی نیز واجد صلاحیت باشند. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی  اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۰ تا۲۳ مورد دستاوردهای جدید تعریف شده که نهایتا در نمایشگاه از این دستاوردها رونمایی خواهیم کرد. ریاست ستاد هفته پژوهش امسال نیز بر مبنای بخشنامه وزارت علوم بر عهده استاندار خراسان بوده و جانشین ایشان در ستاد رئیس دانشگاه فردوسی است.

موسوی تصریح کرد: ستاد تصمیم گرفته است که در چهار کمیته کار را به انجام برساند، در این دوره همچنین توجه خاصی به پژوهش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی شده است؛ به عبارت دیگر رویکرد ما در موضوع نمایشگاه که پررنگ‌تر هم دیده شده توجه به جوانان است که در این نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و دانش‌آموزی برتر مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در همین راستا از سه دستاورد در حوزه دانش‌آموزی، سه دستاورد در حوزه دانشجویی، ۱۴ مورد از پژوهش‌های برتر و ۹ مورد از فناوری‌های برتر تقدیر به عمل خواهد آمد و در نهایت با اعلام نظرات جمعی و رای هیأت ژوری سه مشارکت کننده برتر مورد تقدیر قرار می‌گیرند. ما در سنوات گذشته در نمایشگاه غرفه‌های برتر را داشتیم که امسال این غرفه‌ها به عنوان شرکت‌کننده برتر تغییر پیدا کرده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بر مبنای آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان به ۲۸۶ مورد در ۶ماهه امسال رسیده است که در سال ۹۸ این موارد ۲۶۴ مورد بوده است، متقاضیان پذیرش شده در پارک علم و فناوری و مراکز رشد ۵۹ مورد، متقاضیان ورود به فرایند پذیرش در پارک‌ها ۳۰۲ مورد هستند که در مجموع شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری و مراکز رشد به ۹۵ شرکت رسیده است. 

موسوی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مواردی که پیگیر آن هستیم موضوع اشتغال در پارک‌ها است که تعداد اشتغال‌های ایجاد شده مستقیم در شرکت‌های عضو پارک و مراکز رشد به صورت تمام وقت در ۶ماهه امسال ۴۴۰۰ نفر و به صورت پاره وقت نیز ۸۰۰  نفر بوده است.

وی در خصوص افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: افتتاحیه این نمایشگاه ۲۵ آذر است و تا ۲۹ آذر ماه ادامه خواهد داشت، در این بازه از تمام خبرنگاران و رسانه‌های استان خواهش داریم حتما فعالیت‌هایی که در نمایشگاه صورت می‌‍گیرد را پوشش دهند و شرکت‌های دانش‌بنیان را معرفی کنند؛ چراکه فرصت خوبی است تا شرکت‌هایی که دستاوردهای خوبی دارند، محصولات خوبی را طراحی و تولید می‌کنند برای همگان شناخته شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی تشریح کرد: در معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان فعالیت‌های پژوهشی استان که منجر به تجاری سازی و توسعه استان شده است و همچنین به تحرک بخشی اقتصاد استان کمک کرده است تاکید داریم. امیدواریم با هدایت مسئولان این نمایشگاه پژوهش‌های خاص که وارد بازار شده و نتیجه اصلی و مقصد اصلی که مد نظر بوده است را طی کرده توسط رسانه‌ها در جامعه معرفی و منعکس شوند و با این فرصت مجازی که در اختیار این نمایشگاه قرار گرفته پژوهش‌ها در سطح کشور نیز شناخته شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99092418848
  • خبرنگار : 50378