اوضاع شیر تو شیر لبنیات سنتی و صنعتی گیلان

مدیر اتحادیه دامداران گیلان گفت: چون صاحبان لبنیات سنتی شیر را با قیمت بیشتری می فروشند، می توانند شیرخام را از دامداران گرانتر از صاحبان واحدهای کارخانجات لبنی گیلان بخرند.

عباس یوسفی در گفت و گو با ایسنا در خصوص علت گرایش روزافزون دامداران گیلان برای فروش شیر به لبنیات سنتی اظهار کرد: ماست‌بندی‌های سنتی با قیمت بیشتری شیر را از دامداران می‌خرند و دلیل این گرایش، تفاوت قیمت است.

وی در خصوص شیر تو شیر شدن بازار فروش شیر خام به ماست بندی های سنتی و صنعتی استان افزود: علاقه خاصی به توسعه تولیدات سنتی از سوی دامداران وجود ندارد و با وجود افزایش هزینه تمام‌شده تولید شیر، ناچار هستند که شیر را با قیمت بیشتر بفروشند.

یوسفی خاطرنشان کرد: دامداران هم مایل هستند که محصولات لبنی بهداشتی‌تری به دست مردم برسد و فقط برای ارتقاء درآمد به سمت دامدارای‌های سنتی می‌روند تا پول بیشتری از فروش شیر به دست آورند.

وی تصریح‌ کرد: اگر صاحبان واحدهای صنعتی شیر را با قیمت معقول‌تری از دامداران بخرند، قطعا دامداران نیز شیر را به آنها خواهند فروخت.

ماست بندیهای سنتی نقدا شیر را از دامدار می‌خرند

مدیر اتحادیه دامداران گیلان گفت: ضمن اینکه ماست‌بندی‌های لبنی پول شیر دام را به صورت نقد و روزانه می‌پردازند، افزود: البته صاحبان واحدهای صنعتی  هم ماهانه پول شیر دام‌ ها را می‌پردازند و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و انباشت بدهی صاحبان واحدهای صنعتی به دامداران مانند گذشته نیست.

وی ادامه داد: همیشه فروش شیر به ماست‌بندی سنتی تا واحد صنعتی ۱۰۰۰تومان اختلاف وجود دارد و این اختلاف قیمت در جذب دامداران تاثیرگذار است.

یوسفی با اشاره به اینکه نیروی کار در ماست‌بندی های سنتی کمتر است و هزینه‌های جاری این فروشگاه‌ها بسیار کمتر از کارخانجات لبنی است، گفت: این امر موجب شده است که خرید شیر با قیمت بالاتر از قیمت کارخانه برای صاحبان واحدهای سنتی صرفه اقتصادی داشته باشد.

برای ماست‌بندی های سنتی می‌صرفد که شیر را ۱۰۰۰ تومان گران‌تر بخرند

وی اضافه کرد: از طرف دیگر لبنیات سنتی با قیمت بالاتری از محصولات لنبی صنعتی می‌توانند تولیدات خود به فروش برسانند و محصولات شان این روزها از بازارپسندی بالایی برخوردار است و به این ترتیب برای ماست‌بندی‌های سنتی هم می‌صرفد که شیر را گران‌تر از دامدار بخرند.

مدیر اتحادیه دامداران گیلان خاطرنشان کرد: برای ماست‌بندی‌های سنتی شرایط فراهم است که محصولات را گران‌تر بفرشند، اما در واحدهای صنعتی قیمت‌ها مشخص شده هستند و کنترل می‌شوند، بنابراین در رقابت خرید شیر از دامداران ماست‌بندی‌های سنتی کمی جلوتر از کارخانجات صنعتی هستند.

وی ادامه داد: در پنج سال اخیر مصرف لبنیات سنتی رو به افزایش بوده است و با افزایش تقاضا شاهد افزایش تعداد فروشگاه‌های لبنیات سنتی هستیم و ذائقه مردم نیز هر روز بیشتر از روز قبل به سمت لبنیات سنتی می‌رود و این امر در تغییرات اساسی فروش و تولید شیر گیلان تاثیرگذار بوده است.

یوسفی گفت: چون دامداران سود بیشتری از فروش شیردام به ماست‌بندی سنتی دریافت می‌کنند، در سطح شهر نیز تبلیغات بیشتری برای این نوع از لبنیات سنتی نیز به وجود آورده اند.

افزایش مصرف و ذائقه مردم به سمت لبنیات سنتی

مدیر اتحادیه دامداران گیلان با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی وجود ندارد که چند درصد از شیر تولیدی دام‌های گیلان به فروشگاه‌های سنتی می‌رود، اما مشاهدات عینی نشان می‌دهد که رو به افزایش است، ادامه داد: در گیلان به طور متوسط روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن شیر تولید می‌شود و نواساناتی در این خصوص وجود دارد و اگر تامین نهاده‌ها و حمایت از دامداری‌ها به موقع صورت گیرد، تولید شیر در استان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: معمولا اغلب فروشگاه‌های لبنیات سنتی گیلان در مرکز استان مسقر شده‌اند، اما آمار دقیقی از تعداد آنها نداریم.

یوسفی افزود: البته ۸۰ درصد شیر مورد نیاز صاحبان کارخانه‌های لبنی را دامداران گیلان تامین می‌کنند و در مواردی هم برای تامین باقی‌مانده شیر مورد نیاز به استان‌های همجوار می‌روند.

مدیر اتحادیه دامداران گیلان تصریح کرد: هیچ‌گاه نباید این امر متصور شود که روزی ممکن است تمام شیر دامداری گیلان به سمت لبنیات سنتی برود زیرا ماست بندی های سنتی بازار فصلی هستند و گاهی نیز رونق خرید شیر در این فروشگاه ها کم‌رنگ می‌شود.

وی گفت: ممکن نیست از خدمات‌دهی دامداران استان به کارخانجات لبنی کاسته شود و همواره صاحبان کارخانجات لبنی مهمترین مشتریان دامداران استان هستند.    

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۲۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99092418687
  • خبرنگار :