شهرام رجبی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی خرمدره در ایام کرونا، اظهار کرد: مرکز اورژانس اجتماعی خرمدره به علت اینکه مرکزی نوپا است، جزو مراکز سطح ۲ محسوب میشود.
وی با بیان اینکه مرکز اورژانس خدمات اجتماعی در بحرانهایی از قبیل همسرآزاری، سالمندآزاری، دختران فراری، خودکشی و کودکآزاری مداخله میکند، تصریح کرد: خودروهای خدمات سیار از دیگر خدمات بهزیستی در این حوزه است. خودروهای خدمات سیار به ویژه خط تلفن ۱۲۳ بهزیستی پل ارتباطی با افراد آسیبدیده بوده و همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت تماسهای عموم و مداخله در بحران است.
رئیس بهزیستی خرمدره ادامه داد: مراجعان پس از مشاوره و حل نشدن مشکل در محل و دریافت خدمات تخصصی به مرکز مداخله در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی ارجاع داده میشوند و در غیر این صورت نیز به سایر مراکز مرتبط درونسازمانی و برونسازمانی فرستاده میشوند.
وی با اشاره به اینکه طی تماس با خط ۱۲۳ همکاران در سریعترین زمان ممکن در محل حاضر میشوند، اضافه کرد: طی شش ماه گذشته ۵۷ مورد تماس با خدمات سیار گرفته شده است که ۷ مورد کودکآزاری، ۲ مورد همسرآزاری و ۳ مورد نیز متعلق به خودکشی است که اگر بخواهیم تفکیک کنیم، بیشتر تماسها مربوط به خانوادههای بدسرپرست و دارای مشکلات مالی بوده است.
رجبی با اشاره به اینکه بیشترین آمار تماسها در ایام کرونایی با اورژانس خدمات اجتماعی مربوط به کودک آزاری است، خاطرنشان کرد: در صورت حل نشدن مشکل این کودکان با دستور مراجع قضایی تلاش میشود سرپرستی آنان به بستگان درجه ۲ و ۳ داده شود و در صورت قبول نکردن آنها به مراکز شبانهروزی برای تعیین تکلیف سپرده میشوند.
انتهای پیام