یک کارشناس ارشد انتقال تکنولوژی مطرح کرد؛

نقش صنایع فضایی در توسعه صنایع دیگر

یک کارشناس ارشد انتقال تکنولوژی گفت: صنایع فضایی می تواند مولد کانالهای جریان تکنولوژی در صنایع مختلف دیگر شده و باعث توسعه، رشد فناوری و اقتصاد در یک کشور شود.

عمران مرادی شامگاه گذشته (پنج شنبه-۲۰ آذرماه) در وبینار نکوداشت پروفسور احمد کیاست پور- استاد نجوم و اخترفیزیک و مروج علم ستاره شناسی که به همت مرکز نجوم ادیب اصفهان برگزار شد، با موضوع نقش صنایع فضایی در توسعه صنایع دیگر، اظهار کرد: توسعه فناوری گره گشای مشکلات کشور خواهد بود و با کمک آن می توان در مسیر توسعه گام برداشت.

وی افزود: بین نجوم، صنایع فضایی و توسعه ارتباط وجود دارد و اگر بتوانیم همگام با پیشرفت تکنولوژی حرکت کنیم، به موفقیت می رسیم.

به گفته این کارشناس ریاضی کاربردی ترمزهای توسعه تکنولوژی شامل ترمزهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، بداندیشی علمی و ترمزهایی با ریشه بیگانگان است.

مرادی با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر کیاست پور، این استاد فرهیخته را نمونه یک زمینه تحقق علوم پایه به تکنولوژی معرفی کرد و گفت: در موسسات پیشرفته وابسته به حوزه اپتیک کتاب های این استاد مرجع است و صرفا نقالی علم نمی کرد، بلکه وارد حوزه فناوری شده بودند.

وی در توضیح ویژگی های صنایع فضایی اظهار کرد: علوم فضایی دارای پیچیدگی تکنولوژی است و به شدت به نوآوری وابسته است. از سویی دیگر بین رشته ای است و این دو ویژگی سبب شده بین صنایع فضایی و دیگر صنایع ارتباط ایجاد شود.

مدیر بخش ایران انتقال تکنولوژی شرکت NCDC ایتالیا در توضیح تکنولوژی گفت: سخت افزار، نرم افزار، مغز افزار و سازمان افزار با هم در ساخت تکنولوژی نقش دارند و درک صحیح مفهوم تکنولوژی نقش کلیدی در انتقال تکنولوژی دارد.

به گزارش ایسنا، مرادی ناسا را یکی از محورهای توسعه تکنولوژی در آمریکا اعلام و اظهار کرد: می توان از ناسا درس گرفت، چراکه آنها ماموریت خود را رشد اقتصادی و بهبود زندگی بر روی زمین عنوان می کنند.

کارشناس ارشد انتقال تکنولوژی به حوزه های متنوع فعالیت ناشا اشاره کرد و گفت: سلامت و دارو، حمل و نقل، امنیت عمومی، طراحی بالا مخصوص هواپیما باری کاهش میلیونی هزینه سوخت، تکنولوژی نقشه یابی آب برای بازسازی زندگی در نواحی خشک، برخی از فعالیت های ناسا است.

وی در توضیح اهمیت انتقال تکنولوژی در صنایع فضایی تصریح کرد: انتقال هوشمندانه تکنولوژی در صنایع فضایی می تواند باعث رشد سریع و رفع شکاف تکنولوژی و در نتیجه  همپایی با کشورهای توسعه یافته شود.

مدیر پروژه امکان سنجی و طراحی ساخت اولین تلسکوپ فضایی ایران افزود: صنایع فضایی می تواند مولد کانالهای جریان تکنولوژی در صنایع مختلف دیگر شده و باعث توسعه و رشد فناوری و اقتصاد در یک کشور می شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99092116059
  • خبرنگار :