فراخوان ۲۰ سازمان حقوق بشری در فرانسه برای تظاهرات علیه سیسی

۲۰ سازمان حقوقی فرانسه همزمان با سفر رئیس جمهور مصر به پاریس، برای برپایی تظاهراتی در محکومیت مشارکت استراتژیک میان مصر و فرانسه فراخوان دادند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عربی۲۱، ۲۰ سازمان حقوقی فرانسه خواستار برپایی تظاهراتی طی فردا (سه‌شنبه) در محکومیت مشارکت استراتژیک میان مصر و فرانسه شدند.

این تظاهرات با سفر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به پاریس همزمان شده است.

سیسی روز یکشنبه برای سفری سه روزه وارد پاریس شد و در میان فشارها برای پرداختن به مساله حقوق بشر در مصر، او با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود دیدار می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: هدف از این سفر تقویت همکاری‌ها میان فرانسه و مصر برای مقابله با بحران‌ها در خاورمیانه بدون چشم‌پوشی از مساله حساس حقوق بشر است.

سیسی و ماکرون تقریبا پس از گذشت دو سال از دیدار خود در قاهره که اختلاف‌نظرهای دو طرف در مورد مساله حقوق بشر را آشکار کرد، امروز (دوشنبه) دوباره با یکدیگر دیدار می‌کنند.

آنتوان مادلین، از مسؤولان اتحادیه بین‌المللی حقوق بشر فرانسه، یکی از سازمان‌هایی که برای برپایی تظاهرات فراخوان داده، اظهار کرد: ما از اینکه فرانسه (برای سیسی) فرش قرمز پهن کرده در حالی که بیش از ۶۰ هزار زندانی عقیدتی در مصر وجود دارند، حیرت زده‌ایم.

این سازمان‌ها استفاده بیش از حد مسؤولان مصری از قوانین مبارزه با تروریسم جهت مقابله با فعالیت‌های قانونی برای حقوق بشر و نیز لغو هرگونه مخالفت مسالمت‌آمیزی را محکوم کردند.

مادلین گفت: از زمانی که ماکرون در اوایل سال ۲۰۱۹ در جریان سفر خود به قاهره از سیسی خواست از حقوق بشر حمایت کند، سرکوب‌ها افزایش یافت و به خطرناک‌ترین وضعیت در تاریخ مصر منجر شد.

او افزود: وکلای مدافع، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر در مصر تحت تعقیب، فشار و سرکوب قرار گرفتند.

مسؤول اتحادیه بین‌المللی حقوق بشر فرانسه در ادامه گفت: از حرف به عمل رسیدن یعنی اینکه قراردادهای خرید سلاح و تجهیزات الکترونیکی کنترل از شرکت‌های فرانسوی در شرایط حاضر متوقف شوند، در غیر این صورت این به معنای همدستی برای سرکوب است.

سیلین لوبرون نیز درباره همسرش رامی شعث، فعال مصری-فلسطینی و یکی از چهره‌های بهار عربی مصر در سال ۲۰۱۱ نیز در گفتگو با به شبکه ماهواره‌ای الجزیره اظهار کرد که همسرش ۱۷ ماه است که در مصر در بازداشت به سر می‌برد و حبس او بدون هیچ مدرک، اتهام و یا حکمی به صورت خودکار تمدید می‌شود.

لوبرون گفت: او از پنجم ژوئیه ۲۰۱۹ در بازداشت به سر می‌برد. تنها دوبار موفق شدم تلفنی با او صحبت کنم. همسرم همراه با ۱۳ زندانی دیگر در سلولی ۲۵ متری و در شرایط سختی به سر می‌برد و این در حالیست که شرایط جسمانی بدی دارد.

او تنها به دفاع از همسرش اکتفا نکرده و گفت: هزاران بازداشتی در مصر بدون مدرک و یا بر اساس اتهامات تروریستی در حبس به‌ سر می‌برند این در حالی است که سازمان ملل از مصر به دلیل این قوانین انتقاد کرده است.

لوبرون افزود: متوجه شدم مصر بیشتر و بیشتر به یک "دیگ زودپز در آستانه انفجار"  شبیه می‌شود در حالی که فعالان جامعه مدنی همانند همسر من می‌توانند تبلور مخالفت مسالمت‌امیز و دموکراتیک باشند.

وی در پایان نیز تاکید کرد: طی سفر عبد الفتاح سیسی، رئیس "کودتا" در مصر به فرانسه در تظاهرات شرکت خواهم کرد و آزادی همسرم و سایر زندانی‌ها در مصر را خواستار خواهم شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99091712820
  • خبرنگار : 71496