دانشگاهها و خوابگاهها خالی از دانشجو شده، روابط اساتید و دانشجویان تنها از صفحه مانتیور یا گوشیهای چند اینچی ممکن شده و دانشجویان تنها با ایجاد گروههایی در فضای مجازی با یکدیگر آشنا میشوند و به تبادل اطلاعات میپردازند.
اما در این بین، اساتید و مسئولان دانشگاهی نگران تکبعدی شدن دانشجویان و روند اجتماعیشدن آنها هستند. چرا که هم اکنون فضایی که در آن دانشجو، پس از دبیرستان وارد محیط بزرگتری میشود و کسب تجربه میکند حذف شده است. تمام تصورات برخی از دانشجویان جدیدالورود از دانشگاه عوض شده و برخی با بیانگیزگی نسبت به ادامه تحصیل یا حتی افسردگی مواجه شدهاند. تصور برخی از افراد و اساتید از مجازی شدن دانشگاهها نیز سهولت در امر گرفتن مدارک تحصیلی است و گمان میکنند دانشجویان از وجود چنین وضعیتی احساس رضایت میکنند و سعی بیشتری در مچگیری دانشجویان در حالیکه دانشجویان نظرات متفاوتی داشته و در عین حال با مشکلات بسیاری دستوپنجه نرم میکنند.
در همین راستا خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز دانشجو، از دانشجویان خواسته تا نظرات و تجربههای خود را نسبت به وضعیتی که حدود یک سال است با آن مواجه شدهاند در میان بگذارند.
اهمیت بسیار امکان کارآموزی در دانشگاهها
آزاده، دانشجوی ترم پنج رشته روانشناسی گفت: دانشگاه پیام نور مشهد وضعیت آموزشی نامناسبی دارد. بسیاری از فعالیتهای اساتید این دانشگاه بر خلاف قوانین بنیادی این دانشگاه است. برای مثال برخی از اساتید با وجود قوانین دانشگاه مبنی بر عدم اجبار بر حضور در کلاسهای درسی، حضور دانشجو را در این کلاسها اجباری دانستهاند.
وی کارآموزی و حضور در حیطه عملی رشته تحصیلی برای هر دانشجو را دارای اهمیت دانسته و از اینکه این دانشگاه محیط کارورزی و کارآموزی ندارد، انتقاد میکند.
دانشگاههای استاد محور و مشکلاتی که برای دانشجویان فراهم میکنند
رضا دانشجوی ترم هفت مهندسی برق دانشگاه فردوسی، با تاکید بر «ضعف شدید اینترنت در کلاسهای مجازی دانشگاه»، بیان کرد: بسیاری از اساتید تصور میکنند که ضعیف بودن اینترنت یک بهانه برای دانشجویان جهت حاضر نشدن سر کلاس درس است. درحالی که قطع اینترنت یک مشکل عادی است و بارها برای همه افراد رخ میدهد. بسیاری از اساتید این دانشگاه با وجود تکمیل بودن مطالب درسی نمره کامل به آنها تعلق نمیدهند و در صورتی که دانشجویی اعتراض خود را نسبت به این موضوع به استاد اعلام کند، برخی از اساتید در این موقعیت دانشجو را حذف میکنند.
وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی دانشگاهی استاد محور است و اساتید در آن حرف آخر را میزنند و در نتیجه فرصتی برای اعتراض دانشجو باقی نمیماند. تبعات این مشکلات سرخوردگی دانشجویان را به بار میآورد.
عدم تولید محتوای درسی از طرف اساتید در آموزش مجازی
نیما، دانشجوی کارشناسی عمران دانشگاه اقبال لاهوری در خصوص دانشگاههای شهریهدار مانند آزاد و غیرانتفاعی، اظهار میکند: با وجود اینکه دانشگاهها در دوران کرونا هیچ خدماتی ارائه نمیدهند و از فضای فیزیکی دانشگاه هیچ استفادهای نمیشود، از دانشجویان بابت مکانی که توسط دانشگاه اجاره شده است شهریه دریافت میکنند. اما زمانی که از دانشگاهها در این خصوص که باوجود مجازی شدن دانشگاه چرا شهریه را کاهش نمیدهند سوال میکنیم، پاسخ آنها این است که این نوع از آموزش با مشکلات بیشتری مانند تولید محتوا توسط استاد مواجه است.
وی ادامه داد: در هردو ترمی که به صورت مجازی برگزار شد علاوه بر اینکه کیفیت آموزش بسیار کاهش پیدا کرده است شاهد تولید محتوایی از طرف اساتید نبودیم. تمام دروس رشته عمران مهندسی است و واحدهای عملی بسیاری دارد. برخی از اساتید این دانشگاه متاسفانه در ساعت برگزاری کلاس درس صفحه پاورپوینت را باز کرده و شروع به نقاشی کشیدن میکنند. این موارد تولید محتوا محسوب نمیشوند و عملا اساتید هیچ تولید محتوایی ندارند. بنابراین دلیل پرداخت شهریههای بالا چیست، درحالی که در صورت دانلود ویدئوهای آموزشی این رشته از گوگل نتیجه بهتری خواهیم داشت تا اینکه در سر کلاس فقط حضور مجازی داشته باشیم.
تدریس ضعیف، عامل بیانگیزگی دانشجویان
زهرا دانشجوی ترم یک مقطع ارشد دانشگاه سوره، معتقد است: دانشگاهها گاهی دانشجویانی را جذب و تربیت میکنند که از فضای مرتبط با رشته خود فاصله بسیاری دارند. همچنین برخی از اساتید بر اساس رشته تحصیلی و تخصص خود تدریس نمیکنند و به دلایل گوناگون مانند کمبود استاد مجبور به تدریس دروسی میشوند که در حوزه علمی و فعالیت آنها نیست.
وی ادامه داد: این مسئله نه تنها با گنگی و ایجاد مشکلاتی برای اساتید همراه است بلکه دانشجویان را نیز با گمراهی و درک ناکافی از درس همراه میکند. این تدریسهای ضعیف باعث میشود که دانشجویان انگیزه تحصیل خود را از دست بدهند و فقط با هدف اتمام پایه تحصیلی خود به دانشگاه قدم بگذارند. همچنین جذب دانشجویان بدون اطلاعات یا بیهدف نیز تاثیرگذار بر دیگر دانشجویان است.
این دانشجوی ارشد دانشگاه سوره که نسبت به شهریه بالای این دانشگاه منتقد است، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا ثبت نام من به صورت غیر حضوری انجام شده و به همین دلیل برخی از مدارک لازم را تحویل دانشگاه ندادهام. این عدم امکان تحویل مدارک به دانشگاه به معنای صرف هزینه از طرف دانشجو بوده و همانطور که مشخص است زمان حضوری شدن دانشگاهها همچنان مشخص نیست. درحالی که حل این مشکل با اختصاص دادن یک روز برای مراجعه حضوری قابل رفع است.
زهرا خاطرنشان کرد: رشته تحصیلی من در مقطع لیسانس و ارشد یکی است و در همین خصوص دانشگاه اعلامیهای ارسال کرد مبنی بر اینکه دانشگاه مقطع لیسانس من از نظر سطح علمی پایینتر از دانشگاه فعلی ام است. به همین دلیل بایستی ۱۰ واحد از دروسی که در مقطع لیسانس گذراندهام را مجددا مطالعه کنم.
زهرا معتقد است که این مطالعه مجدد صرفا ایجاد هزینه مضاعف برای دانشجویی مانند اوست، درحالیکه این دروس را با بهترین نمرات گذرانده است. این مشکل تنها دامنگیر وی نبوده بلکه در ورودی سال جاری حداقل ۲۰ نفر از دیگر دانشجویان این رشته نیز به همین مشکل برخوردهاند.
عدم برنامهریزی دقیق و افت کیفیت آموزش
علی دانشجوی ترم پنج رشته روانشناسی با اشاره به اینکه «دانشگاه پیام نور مشهد در زمینه برنامهریزی درسی دارای مشکلات بسیاری است»، اظهار کرد: نسبت به مشخص نبودن برنامه دقیق درسی، امتحانی و کلاسی تا نیمههای سال تحصیلی جاری گلایه دارم.
وی خاطر نشان کرد: باوجود مجازی شدن کلاسها و افت شدید کیفیت آموزش نه تنها شاهد کاهش شهریههای دانشگاهی نبودهایم بلکه آنها را افزایش نیز دادهاند.
مجازی شدن کلاسها و عدم تعهد اساتید در زمان برگزاری کلاسها
یزدان دانشجوی ترم آخر مهندسی مواد دانشگاه فردوسی گفت: از آنجایی که زمان برگزاری کلاسها تغییر کرده و زمان آن به بیشتر از زمان معمول اداری افزایش یافته است. برخی از اساتید تصور میکنند که دانشجویان باید در هر ساعتی از شبانه روز در اختیار باشند و در کلاسهای درسی شرکت کنند. حتی یکی از اساتید در ساعات پایانی شب امتحان برگزار میکند. به نظر من با وجود مجازی شدن کلاسها اساتید باید تلاش خود را در راستای مقید بودن به ساعات اداری برای برگزاری کلاسها داشته باشند.
تغییرات مربوط به نحوه ارزشیابی و یادگیری کمتر دانشجویان
فاطمه دانشجوی ترم شش دانشگاه پیام نور مشهد، با اشاره به اینکه «وضعیت تحصیلی ترم جاری نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است»، بیان کرد: اساتید نحوه ارزشیابی خود را از امتحان میانترم و پایانترم به تحقیقها و مقالات متعدد تغییر دادهاند. این تغییر روش در نحوه ارزیابی درسی نه تنها موجب یادگیری بیشتر دانشجویان نمیشود بلکه برای آنها با سختیهای فراوانی همراه است.
افزایش شهریه، بدون داشتن امکانات
نسترن دانشجوی ترم پنج دانشگاه پیام نور مشهد با اشاره به اینکه «تعداد جلسات کلاسهای دانشگاه در حالت مجازی و حتی در گذشته و به صورت حضوری در این دانشگاه بسیار محدود است»، بیان کرد: بسیاری از اساتید همین کلاسهای درسی محدود را نیز برگزار نمیکنند. بسیاری از کار عملی و تحقیقات درخواستی از طرف اساتید این دانشگاه با رشته تحصیلی و حتی درس مربوطه ارتباطی ندارد و تنها کاری بیهوده برای دانشجویان است. وی همچنین نسبت به افزایش شهریه در هر ترم با وجود نبود امکانات، نبود کلاسهای با کیفیت و آموزشی منظم معترض است.
مهران ترم آخر رشته عمران دانشگاه خاوران میگوید: ترم گذشته با تمام سختی و آسانیهایش گذشت و دانشگاه در ترم جاری قصد دارد آسانگیریهای ترم گذشته را جبران کند. در ترم جاری از هر دو هفته، یکبار را به صورت حضوری باید در کلاس درس حاضر میشدیم. در این زمان تمام دانشجویان بدون فاصله اجتماعی برای امتحان دادن یا تدریس استاد حاضر میشدند. دانشگاه نیز متاسفانه بر حضور در این کلاس شدیدا اصرار داشته و عدم حضور در آن را غیبت محسوب میکند و از نمره دانشجویان نیز کسر خواهد شد.
وی ادامه داد: رویه ارزشیابی در ترم حاضر به این صورت است که دانشجو بایستی بیش از نیمی از نمره را در طول ترم کسب کند و تنها حدود ۷ نمره برای پایانترم اختصاص داده شده است. این شرایط برای دانشجویان شب امتحانی، شاغل و دغدغه دار مشکلات بسیاری را فراهم کرده است. همچنین مشکلات بسیاری برای مسائلی کوچک مانند گرفتن برگه اشتغال به تحصیل وجود دارد که برای حل و فصل آنها بایستی رفتوآمدهای بسیاری را انجام داد که همین رفت و آمدها شیوع ویروس را تشدید میکند. این مشکلات را میتوان با الکترونیکی کردن این فرایند حل کرد که کار چندان سختی نیست.
تنها نگرانی موجود در حال حاضر این است که با توجه به سیستم آموزش مجازی دانشجو در دوران پسا کرونا تبدیل به دانشجویی تک بعدی شود. درگذشته بسیاری از یادگیریها در دانشگاه به صورت حضوری اتفاق میافتاد که در حال حاضر انجام نمیشود و در واقع یادگیری پنهان برای دانشجویان عملی نیست. برای مثال الگوبرداری که دانشجویان از منش و شخصیت اساتید انجام میدادند ممکن است اتفاق نیفتد و این مساله در بکارگیریشخصیت دانشجویان نقش بسزایی دارد.
انتهای پیام