درخواست فعالان از بایدن برای تمدید ۵ ساله پیمان تسلیحاتی با روسیه

حامیان کنترل تسلیحاتی از جو بایدن میخواهند تا آخرین پیمان میان روسیه و آمریکا را که استقرار تسلیحات هسته ای استراتژیک را به مدت پنج سال محدود میکند، تمدید کند اما برخی کارشناسان استدلال میکنند که رئیس جمهوری منتخب آمریکا باید بازه زمانی کوتاه تری را برگزیند که برتری مقابل مسکو را حفظ کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بایدن به محض روی کار آمدن در ۲۰ ژانویه با یک تصمیم فوری درباره اینکه پیمان استارت جدید سال ۲۰۱۰ را تمدید کند یا نه روبروست، در غیر اینصورت این پیمان ۱۶ روز پس از آن منقضی می شود و پس از آن واشنگتن و مسکو می توانند بدون محدودیت کلاهک، موشک، زیر دریایی و بمب افکن هسته ای استراتژیک مستقر کنند.

ده ها گروه حامی کنترل تسلیحات و محیط زیست و دیگر گروه ها ۱۹ نوامبر در نامه ای به تیم انتقالی بایدن نوشتند: همانطور که اقدام قاطعی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و پاندمی کرونا باید انحام شود، از رهبری آمریکا انتظار می رود تا تهدید فاجعه بار هسته ای را کاهش دهد.

بسیاری از کارشناسان نگرانند که انقضای استارت جدید یک رقابت تسلیحات هسته ای به راه انداخته و تنش ها میان روسیه و آمریکا را که اکنون در بدترین حالت از زمان پایان جنگ سرد در ۱۹۹۱ است، تشدید می کند.

پایان این پیمان همچنین موجب پایان نظارت ها بر دو قدرت هسته ای بزرگ جهان می شود. این امر موجب قطع منبع حیاتی اطلاعات مورد استفاده برای شناسایی تخلف و نظارت بر زرادخانه های دو طرف می شود.

تیم انتقالی بایدن هنوز به این درخواست که امضاکنندگان آن از جمله شامل انجمن کنترل تسلیحات، سیرا کلاب، شورای یک جهان قابل حیات و کلیسای متودیست متحد می شوند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99090604655
  • خبرنگار : 71402

برچسب‌ها