رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان عنوان کرد

ورود داروهای گیاهی به چرخه کرونا، نیازمند کار تحقیقاتی و علمی

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: ورود داروهای گیاهی به چرخه درمان کرونا منوط به داشتن پشتوانه علمی و تاییدیه علمی و دانشگاهی اثرگذاری آن است.

پرویز قزلباش ظهر امروز (۲ آذرماه) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه استان زنجان اکنون در پیک بیماری کرونا قرار دارد، اظهار کرد: در روزهای اخیر روند رشد بیماری کرونا نسبتا پایدار بوده ولی به معنای کاهش بیماری و روند نزولی آن نیست؛ امید است با محدودیت‌های کرونایی اعمال شده شاهد کاهش مبتلایان و بستری‌های کرونایی استان باشیم.

وی، با تاکید بر اینکه محدودیت‌های کرونایی اعمال قطعا در روند کاهش مبتلایان و بستری‌های کرونایی استان تاثیرگذار خواهد بود، افزود: اعمال محدودیت‌ها سبب جدی گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم می‌شود.

این مسئول در رابطه با تست سریع کرونا، تصریح کرد: با توجه به واردات تکنولوژی مورد نیاز تست‌های سریع کرونا، این تست‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و طبق قول‌های داده شده تا اواسط هفته جاری به دانشگاه علوم‌پزشکی استان تحویل داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با اشاره به انجام روزانه ۱۲۰۰ تست PCR در استان و هزینه‌بر و زمان‌بر بودن این تست، ادامه داد: تست‌های سریع کرونا در حدود ۲۰ الی ۲۵ دقیقه آماده و از بزاق دهان گرفته می‌شود و نگرانی موجود از ابتلا سایر افراد را کاهش می‌دهد.

قزلباش با تاکید بر اینکه اکنون هر سرماخوردگی کرونا است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، اظهار کرد: بیماران کرونایی باید باور داشته باشند که به کرونا مبتلا شده‌اند و پس از تست دادن اقدام به قرنطینه خود کنند تا سایر افراد آلوده نشوند.

وی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین مسئله موجود جداسازی بیمار کرونایی شناسایی شده است، افزود: اکنون در حال تهیه شرایط و امکانات جداسازی این بیماران از جمله تامین اقامتگاه‌هایی هستیم که افراد ۱۰ الی ۱۴ روز در آن مکان حضور داشته باشند تا زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع شود.

این مسئول با بیان اینکه آمار فوتی‌های کرونایی استان کاملا درست است و قابل کتمان نیست، تصریح کرد: به طور مثال در یک روز ۱۵ نفر فوت کردند و تست ۱۰ نفر آن‌ها قطعی آماده است و جزو آمار محسوب می‌شوند و پنج بیمار دیگر تست کرونا آنان هنوز آماده نیست و در زمان مشخص شدن اعلام می‌شود، گفتنی است بیماران مشکوک کرونا نیز همانند بیماران مبتلا به کرونا دفن می‌شوند.

این مسئول با اشاره به نظارت‌های جدی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف استان، تصریح کرد: با توجه به گستره وسیع مشاغل در استان، امید است با توجه به همکاری بسیج استان و خود اصناف نظارت‌های موجود در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی وسیع‌تر شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های کرونایی برای تبدیل رنگ شهرهای قرمز، زرد و نارنجی کرونا به سفید است اما با محدودیت دو هفته‌ای امکان پذیر نیست، ادامه داد: با محدودیت‌های کرونایی اعمال شده امید است وضعیت شهرهای قرمز استان به رنگ نارنجی، شهرهای نارنجی به رنگ زرد و غیره تغییر پیدا کند.

قزلباش با بیان اینکه بسیاری از داروهای مورد استفاده برای بیماران کرونایی هنوز وارد پروتکل وزارت بهداشت نشده‌اند، اظهار کرد: اختلاف نظرهایی در خصوص اثرگذاری داروی رمدسیویر وجود دارد.

وی در رابطه با تاثیر داروهای گیاهی بر بیماران کرونایی، افزود: داروهای گیاهی زمانی می‌تواند موثر و وارد چرخه درمان شود که در یک چارچوب علمی با تایید جامعه علمی و دانشگاهی میزان اثرگذاری آن ثابت شود و سپس مردم از آن استفاده کنند.

این مسئول در رابطه با ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی استان، خاطرنشان کرد: ۲۲۰۰ تخت بیمارستانی در استان وجود دارد که در حال حاضر ۶۵۰ تخت (۳۰ درصد) توسط بیماران مبتلا به کرونا اشغال شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99090201564
  • خبرنگار : 50167