علیمراد سرافرازی، رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی با ارسال نامهای به اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، بابت پاسخگویی 100 درصدی به سئوالات مطرح شده در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تقدیر کرد.
سرافرازی در این نامه آورده است:
احتراماً؛ به استحضار میساند، بیستم آبان ماه سالجاری همزمان بود با دومین سالروز اتصال آن سازمان به سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، لذا شایسته است از اهتمام جنابعالی و همکاران به ویژه آقای وحید کاظم زاده نماینده تام الاختیار آن سازمان، برای پاسخگویی 100 درصدی به تمامی سئوالات مطرح شده در سامانه مذکور که از مصادیق رعایت حقوق شهروندی است تقدیر و تشکر گردد.
امید است همچنان شاهد همراهی و همکاری آن مجموعه برای توسعه نظام ارتباطی در بخش کشاورزی باشیم.
به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مجرای قانونی ثبت درخواست اطلاعات از موسسات عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی در کشور است. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 1387 مجلس شورای اسلامی پس از وقفه هشت سال با تصویب سه آیین نامه اجرایی هیأت وزیران برای اجرا در نهادها و دستگاهها عمومی ابلاغ شد.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، 23 ماده، سه آیین نامه اجرایی دارد و از سال 96 تاکنون 9 شیوه نامه دیگر توسط کمیسیون مربوطه برای تسریع، تسهیل و تبیین قانون مصوب و ابلاغ شده است. در این قانون اگر از دستگاهها و موسسات عمومی درخواستی شود، آنها مکلفند تا اطلاعات خود را در حداقل زمان ممکن (حداکثر 10 روز) و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند.
هر چند در قانون تأکید شده (ماده هشت) پاسخگویی به درخواستهای شهروندان باید در سریعترین زمان ممکن و حداکثر بیش از 10 روز نباشد، با وجود میانگین زمان پاسخگویی کلی 47 روزه دستگاهها، سازمان جهادکشاورزی استان با میانگین سه روز زمان پاسخگویی به سوالات، درخواستها و شکایات، از رکوردداران این بخش در کشور به حساب میآید.
در بخش انتشار محتوای سامانه مذکور بیش از 16 هزار و 800 سند توسط موسسات عمومی منتشر شده است که هشت درصد این مستندات (1345 سند) از سوی سازمان جهادکشاورزی استان منتشر شده است.
بر اساس آخرین گزارش دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در حال حاضر 1229 دستگاه و موسسه اصلی با زیرمجموعه تابعه در سامانه مذکور فعال و به درخواستهای مردم در این سامانه پاسخ میدهند.
شهروندان میتوانند پس از ثبت نام در سامانه به نشانی https://iranfoia.ir از دستگاه مورد نظرشان درخواست اطلاعات کنند. با راه اندازی سامانه در خرداد 96 تاکنون بیش از 21 هزار و 9 درخواست ثبت شده که به 86 درصد آنها پاسخ داده شده است. موضوع بیشترین درخواستها از سوی شهروندان شامل قوانین و مقررات، آمار و اطلاعات آماری، حقوق و مزایای مدیران ارشد، اطلاعات استخدامی، اطلاعات شهری و تقسیمات کشوری، اطلاعات قراردادهای دولتی، اطلاعات و مجوزهای دولتی، اطلاعات انتخابات، اطلاعات مالیاتی و ... میشود.
انتهای پیام