بارزانی: آماده توافق با بغداد درباره تمام مسائل هستیم/ تصویب قانون استقراض شکست سیاسی است

رئیس اقلیم کردستان عراق در سخنانی بر آمادگی دولت اقلیم برای حل و فصل تمامی مشکلات میان دو طرف تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط، نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در کنفرانس مطبوعاتی تصویب قانون استقراض برای کسری بودجه عراق و تعیین شروط سنگین برای پرداخت بودجه به اقلیم کردستان در یکی از بندهای این قانون را "شکست سیاسی" خواند و گفت: تصویب کردن این قانون به این شکل تمامی اصولی که عراق را در سال ۲۰۰۳ بر پایه آن بنا کردیم، نقض می‌کند.

وی در این باره اظهار کرد: مشکلات عراق به این شکل برطرف نخواهند شد و این یک مساله بسیار نگران کننده برای اقلیم به شمار می‌رود. ما از سیاستمداران عراقی می‌پرسیم که آیا اقلیم را بخشی از عراق می‌دانند؟ و آیا شهروندان کردستانی، عراقی هستند؟ چگونه می‌خواهید که کردها خودشان را عراقی و جزئی از عراق بدانند درحالی که برخی احزاب سیاسی چنین قانونی را برای مجازات آنها تصویب کرده و این کار را موفقیت قلمداد می‌کنند. این صرفاً یک شکست سیاسی در مدیریت عراق است.

بارزانی در ادامه افزود: پیام اقلیم به احزاب سیاسی عراق این است که ما آماده توافق با بغداد بر سر تمامی مسائل و به ویژه موضوع نفت هستیم؛ مشکل ما نفت نیست، بلکه مشکلات دیگری است که بدون حل و فصل آنها نمی‌توان عراق را به کشوری دارای ثبات تبدیل کرد.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که حقوق و وظایفی داریم و اقلیم کردستان هیچ‌گاه از زیر بار مسؤولیت شانه خالی نخواهد کرد. اربیل و بغداد پیشتر بر سر پرداخت ماهیانه ۳۲۰ میلیارد دینار به اقلیم به عنوان حقوق کارمندان، تا پایان ۲۰۲۰ از سوی دولت عراق به توافق رسیده بودند.

نیچروان بارزانی همچنین اظهار کرد: که تمامی این توافقات مکتوب و مستند بوده و در نشست پارلمان برای افکار عمومی ارائه می‌شود تا همه از آن مطلع و متوجه شوند که اقلیم توافقاتش را نقض نکرده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99082617979
  • خبرنگار : 71610