نکاتی که والدین در تربیت نوجوان خود باید به‌ آن دقت کنند

فرزندانمان ثمره حیات ما هستند و تربیت درست آن‌ها جزو اصلی‌ترین وظیفه‌های پدر و مادرها است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام دکتر ساینا، در واقعاً مدلی که ما با بچه‌ها برخورد می‌کنیم تاثیر مستقیمی بر شخصیت آن‌ها می‌گذارد و ثمره‌ی آن در آینده دیده می‌شود.

به طور خاص نوجوانی یکی از کلیدی‌ترین و پرچالش ترین مراحل زندگی بچه‌هاست و والدین باید در این سال‌ها درباره اصول تربیت نوجوان بیشتر دقت کنند. برای برقراری ارتباط صحیح با نوجوان خود روانشناسان و روانپزشکان حوزه کودک و نوجوان بهترین راه حل هستند.

سامانه مشاوره اینترنتی دکتر ساینا امکان مشاوره آنلاین را فراهم کرده است. اگر نمی‌دانید که در زمینه تربیت نوجوان باید چه کنید، مشاوره تربیت فرزند دکتر ساینا می‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد.

کافی است برای دریافت خدمات به وب‌سایت یا اپلیکیشن دکتر ساینا مراجعه کنید. در این نوشته قصد داریم نکاتی مفید در زمینه تربیت نوجوان را ارائه کنیم.

نقش والدین در تربیت نوجوان

نوجوانان در سنی هستند که باید برای نکات مختلف زندگیشان تصمیم‌گیری کنند. آن‌ها انتخاب‌های مختلفی پیش رو دارند که می‌تواند تاثیر زیادی در آینده‌شان داشته باشد، اما هنوز نمی‌توانند هیجانات خود را تحت کنترل درآورده و به شکل منطقی تصمیم‌گیری کنند.

بنابراین نقش تربیت نوجوان در آینده او بسیار اهمیت دارد. والدین باید در این دوره تلاش کنند رابطه‌ی خوب و دوستانه‌ای با نوجوانان‌شان داشته باشند و بتوانند او را راهنمایی کنند.

ممکن است در این مسیر موانع بسیاری وجود داشته باشد و بودن در کنار نوجوان مشکل باشد. اما اگر بتوانید در این مرحله پر بحران به فرزندانتان کمک کنید آن‌ها بزرگ‌سالی بهتری را تجربه خواهند کرد.

توصیه‌های مفید برای کمک به ارتباط با نوجوانان

شنونده خوبی باشید

اگر می‌خواهید در مسیر تربیت نوجوان به موفقیت دست پیدا کنید، در قدم اول لازم است یاد بگیرید که خوب گوش کنید. ممکن است پرسیدن سوال به شکل مستقیم از نوجوان نتیجه‌بخش نباشد. بچه‌ها در این بازه سنی دوست ندارد زیاد درباره موضوعات شخصی‌شان با والدین خود حرف بزنند.

اما اگر مهارت گوش دادن را تقویت کنید، می‌توانید از بین حرف‌هایی که او می‌زند، مشکلاتش را متوجه شوید. اگر نوجوانان حس کنند که مورد قضاوت قرار نمی‌گیرند، آزادانه می‌توانند صحبت کرده و موضوعات مختلف زندگیشان را با والدین در میان بگذارند.

بنابراین برای تربیت نوجوان به شکل موثر، باید فرزندتان را مورد قضاوت قرار ندهید. ممکن است یک فعالیت خاص از نظر شما به شکل واضحی اشتباه باشد، اما باید بدانید مدل فکری و نگاه نوجوان به دنیا با شما متفاوت است.

اعتماد نشان دهید

نوجوانان دوست دارند جدی گرفته شوند، مخصوصاً بسیار علاقه دارند توسط والدینشان به عنوان افرادی بالغ مورد قبول واقع شوند. بنابراین برای اینکه مطمئن شوید تربیت نوجوان به خوبی انجام می‌شود، باید بتوانید به انتخاب‌های نوجوانتان اعتماد داشته باشید.

اجازه دهید فرزندتان متوجه شود که به او اطمینان دارید. با این تکنیک اعتماد به نفس او نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر احساس می‌کنید که نمی‌دانید در برخی از موقعیت‌ها انجام چه کاری برای تربیت نوجوان مفیدتر است، می‌توانید به مشاور تربیتی یا روانشناس برای دریافت کمک اعتماد کنید.

با مراجعه به وب‌سایت سامانه دکتر ساینا، می‌توانید با مجموعه‌ای از بهترین متخصصان حوزه رشد و تربیت در ارتباط باشید و بهترین راهکارهای تربیت نوجوان را دریافت کنید.  برای دریافت مشاوره روی لینک زیر کلیک کنید.

هیجانات خود را کنترل کنید

در برخی از مواقع ممکن است نوجوانان به شکلی رفتار کنند که اهانت‌آمیز یا ناراحت‌کننده باشد. در این مواقع باید بدانید که این اتفاقات در دوران نوجوانی طبیعی است و باید حتی قبل از رخ دادن این تعارضات خود را آماده کرده باشید.

به یاد داشته باشید که شما بزرگ‌تر هستید و می‌توانید هیجانات خود را کنترل کنید. بنابراین قبل از پاسخ دادن تا ده بشمارید و نفس عمیق بکشید.

اگر در طول دعوا هر دو بسیار عصبانی هستید بهتر است برای مدت‌زمانی دعوا را متوقف کنید و زمانی که آرام تر شدید بحث را ادامه دهید.

فعالیت‌های مشترک برنامه‌ریزی کنید

همان‌طور که گفتیم برای کارایی بیشتر تربیت نوجوان باید ارتباط مثبتی با او برقرار کنید. بنابراین مدت‌زمان بیشتری را با فرزندانتان بگذرانید. سعی کنید برنامه‌هایی مشترک را برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید فعالیت‌های مشترک مختلفی را با فرزندتان انجام دهید.

در زمان برنامه‌ریزی به این نکته توجه کنید که فعالیت‌هایی که در نظر می‌گیرید باید برای فرزندتان نیز جذاب باشد و او را درگیر کند. سرگرمی‌هایی مانند کوهنوردی، طبیعت‌گردی، تماشای یک فیلم یا آشپزی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای بهبود رابطه با نوجوان باشند.

همچنین بهتر است قانونی در منزل وضع کنید تا حداقل یک وعده‌ی غذایی در روز خانوادگی میل شود. در طول این زمان که با یکدیگر می‌گذرانید می‌توانید درباره مسائل مختلف صحبت کنید و با علایق نوجوانتان آشنا شوید.

نوجوانی سن گذار از کودکی به بزرگ‌سالی است و تغییراتی جدی در بدن و روان فرد در این دوره اتفاق می‌افتد. بنابراین والدین باید بدانند که تربیت نوجوان تاثیر زیادی بر آینده آنان دارد.

مشاوره تربیت فرزند دکتر ساینا به شما کمک می‌کند در این مسیر از همراهی بهترین متخصصان بهره‌مند شوید. برای دریافت خدمات کافی است به وب‌سایت دکتر ساینا مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید اپلیکیشن دکتر ساینا را نصب نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • یکشنبه/ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99082517285
  • خبرنگار : 30054